Mobilitet på tværs
Et nationalt projekt som bredt og på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i danske små og mellemstore virksomheder. Projektet gennemføres fra 2019 til 2022 og samler 17 partnere og over 400 virksomheder.


- Mobilitet på tværs
-
- Lejre Kommune vil engagere borgerne i nyt Living Lab
- Sjøbo og Tomelilla samarbejder om at omstille borgernes mobilitetsvaner
- Lund udvikler bæredygtig transport
- Pendlerne i Slagelse skal have grønne alternativer til bilen
- Det skal være nemmere at komme til og fra stationen i Nivå
- Kombination af elbiler og toget kan aflaste indfaldsvejene
- Kan samkørsel og cykelfremme få folk ud af bilen?
- Kampagne skal få flere til at køre sammen i hovedstadsregionen
- Ansatte på hovedstadsregionens hospitaler kører sammen
- Kan vi få fremtidens trafikanter til at vælge grøn mobilitet?
Temaer
I projektet blev der arbejdet med mobilitetsløsninger på tværs af Greater Copenhagen i samarbejde med en række kommuner.
Målet med de to første temaer var en helhedsorienteret tilgang til at løse transportbehovet, involvere borgerne og finde løsninger, der kunne spille sammen – både i landsbyer, i mere spredt geografi og ved stationer som knudepunkter mellem land og by.
Samkørsel blev behandlet som et selvstændigt emne, da det særligt krævede et løft – ikke kun i én landsby, men i form af sammenhæng og en kritisk masse på tværs af korridorer. Endelig fokuserede projektet på at forstå de unges transportbehov, deres ønsker og brug af fremtidens transport. Der blev arbejdet med konkrete tiltag for unges transport, en indsigt som berigede alle projektets partnere. Målet var at udvikle stærke koncepter, der kunne skaleres efterfølgende.
Temaerne, som partnerne samarbejdede om, var:
Tema 1: Modeller for bæredygtig mobilitet i landsbyen i Living Labs
Behovet for en bæredygtig omstilling af transporten var relevant i både større og mindre byer. På daværende tidspunkt fandtes der ikke et godt bud på, hvordan bæredygtig mobilitet i landsbyer kunne se ud. Dette var et problem, der skulle løses, da det havde stor betydning for at skabe attraktive landsbyer, som kunne tiltrække og fastholde unge, børnefamilier og højtuddannede.
Landsbyernes rammer var anderledes end i større byer – også på tværs af Øresund. Afhængigheden af bilen var stor på grund af længere afstande og få bus- og togafgange. Dette betød, at manglen på mobilitet og tilgængelighed var betydelig. Særligt unge, ældre og udsatte borgere havde få transportmuligheder, ligesom pendlende landsbyborgere manglede bæredygtige alternativer til en privatejet bil.
Under dette tema havde Sjøbo, Tommelilla og Lejre Kommune arbejdet for at undersøge, hvordan kommunerne kunne øge bæredygtige rejser, samtidig med at de lettede hverdagen for de rejsende. De arbejdede på at skabe brugerdrevne, skattefinansierede eller kommercielle mobilitetsløsninger, som kunne være et alternativ til bilen. Formålet var at etablere levende laboratorier, der undersøgte, viste og i praksis afprøvede løsninger til gavn for borgernes adgang til alternative grønne transportmuligheder i fremtiden.
Tema 2: Nye mobilitetsløsninger i og udenfor større byer
I dette tema havde seks partnere samarbejdet om at finde frem til nye mobilitetsløsninger, der fungerede henholdsvis i, uden for og mellem de større byer. Uden for de store byer var der ofte langt fra hjemmet til stationen eller busstoppestedet og videre til de nærtliggende byer. Dette udgjorde en barriere for, at den kollektive trafik kunne understøtte sammenhængen på tværs af de større byer. Der var behov for sammenhængende og let tilgængelige mobilitetsløsninger, hvor det var nemt at skifte mellem delebiler, cykler, bus og tog.
I seks cases havde partnerne testet, hvordan forskellige kombinationer af kollektiv trafik og andre bæredygtige transportmidler kunne styrke den sammenhængende rejse for borgerne i og uden for de større byer samt øge tilgængeligheden mellem byerne.
Tema 3: Samkørsel på tværs af by og land – shared mobility
Når danskerne pendlede i bil til og fra arbejde og uddannelse, sad der i gennemsnit 1,05 personer i hver bil. Når ikke alle bilsæder blev udnyttet, fyldte det på vejene og skabte trængsel. Undersøgelser pegede på, at selvkørende køretøjer ikke alene kunne skabe flydende trafik på vejene – der var behov for, at flere delte bilerne. Hvis blot én procent af de daglige bilpendlere valgte at sætte sig ind ved siden af en nabo eller kollega, kunne knap 7.000 biler fjernes fra de sjællandske veje hver dag, hvilket ville gavne både klimaet og reducere trængsel. Derfor gav det mening at øge kendskabet til samkørsel og få flere til at køre sammen.
I de senere år var der kommet mere fokus på samkørsel gennem nye muligheder for at finde et lift via apps. Sideløbende med udviklingen af apps begyndte flere kommuner og virksomheder også at interessere sig for samkørsel. Dog var det stadig relativt få, der aktivt benyttede muligheden for at køre sammen i hverdagen.
Under dette tema havde Gate 21, Region Hovedstaden og en række kommuner og virksomheder arbejdet sammen for at skabe en kultur, øge kendskabet og opnå en kritisk masse for samkørsel. Parterne havde udnyttet det momentum, som de nye apps og aktører på markedet havde skabt, og samarbejdede om at skubbe udviklingen fremad. De understøttede tværgående samarbejder, afprøvede initiativer, opsamlede viden samt oplyste og engagerede borgerne i at afprøve samkørsel i praksis.
Tema 4: Fremtidens trafikanter
Unge mennesker er opvokset med mobiltelefoner, apps og sociale platforme. De blev betragtes som teknologisk indfødte. Derfor var det oplagt at indsamle mere viden om og afprøve, hvordan unge kunne skifte den klassiske transporttankegang, hvor man ejede sin egen bil, ud med en tankegang om at være uafhængig af bilen og i stedet benytte en bred vifte af grønne transportformer. Dette tema havde til formål at understøtte den næste generation af borgere som frontrunnere for en ny tids transport.
Partnere
Danske kommuner: Fredensborg, Frederiksberg, Slagelse, Roskilde og Lejre
Svenske kommuner: Sjöbo, Tomelilla og Lund
Andre aktører: Region Hovedstaden, Innovation Skåne, Gate 21, Mobile Heights, Concito, 4-Leaf Consulting, Movia, Roskilde Universitet og DTU Engineering Technology.
Kontakt

Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk



