Gate 21 / Nyheder / Mobilitet / Glostrup Kommune indvier eksperimentelle mobilitetstiltag på Banegårdspladsen
18. juni 2019
Glostrup Kommune indvier eksperimentelle mobilitetstiltag på Banegårdspladsen
Se Glostrup Kommunes indvielse af eksperimentelle tiltag på Banegårdspladsen, med ny cykelparkering og grønne transportalternativer.
af Peter Liljenberg| jun 18, 2019| Mobilitet
Nedrivningen af det game posthus er overstået og en del af Banegårdspladsen vil de næste par år danne ramme for forskellige eksperimenterende tiltag. De skal give Glostrup Kommune erfaring med, hvad der kan gøre Glostrup station mere attraktiv.
På den gamle posthusgrund vil der blive testet forskellige typer af cykelparkeringer, hvor bl.a. farver skal guide brugerne i deres valg: Der tilbydes nye mobilitetsløsninger som bycykler og senere løbehjul og delebiler og der skal etableres ladeinfrastruktur til elbiler. Herudover skal der afprøves nye typer trafikinformation, bedre skiltning og andre tiltag, som kan gøre livet som pendler nemmere.
Glostrup Kommune gennemførte i foråret en brugerundersøgelse omkring Banegårdspladsen. Der kom over 500 input, som er blevet brugt i udvælgelse og prioritering af tiltag på pladsen. En undersøgelse der løbende gentages for at følge de forskellige tiltag.
Baggrunden for initiativet er, at Glostrup Kommune gerne vil gøre stationen mere attraktiv og derfor gået med i et større EU-støttet mobilitetsprojekt, der handler om at forbedre trafikknudepunkter, nedsætte trængslen på vejene og fremme grøn transport.
Stationsprojekter i Fremtidens Intelligente Mobilitetsløsninger
Glostrup Station er ét af tre stationsprojekter i FIMO. De andre er Lund C och nye Køge Nord.
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturis...
De samfundsøkonomiske regnemodeller er ikke bedre end de parametre, vi fylder i dem, og vi har tendens til at give de dynamiske effekter af asfalt og beton for meget vægt, mens vi ...
Seks af Danmarks mest støjplagede kommuner, der ligger i hovedstadsområdet, har gennem Silent City-partnerskabet lavet et fælles udbud om støjhandlingsplaner. Planerne er her i for...
Glostrup Kommune indvier eksperimentelle mobilitetstiltag på Banegårdspladsen
Glostrup Kommune indvier eksperimentelle mobilitetstiltag på Banegårdspladsen
Se Glostrup Kommunes indvielse af eksperimentelle tiltag på Banegårdspladsen, med ny cykelparkering og grønne transportalternativer.
af Peter Liljenberg | jun 18, 2019 | Mobilitet
Nedrivningen af det game posthus er overstået og en del af Banegårdspladsen vil de næste par år danne ramme for forskellige eksperimenterende tiltag. De skal give Glostrup Kommune erfaring med, hvad der kan gøre Glostrup station mere attraktiv.
På den gamle posthusgrund vil der blive testet forskellige typer af cykelparkeringer, hvor bl.a. farver skal guide brugerne i deres valg: Der tilbydes nye mobilitetsløsninger som bycykler og senere løbehjul og delebiler og der skal etableres ladeinfrastruktur til elbiler. Herudover skal der afprøves nye typer trafikinformation, bedre skiltning og andre tiltag, som kan gøre livet som pendler nemmere.
Glostrup Kommune gennemførte i foråret en brugerundersøgelse omkring Banegårdspladsen. Der kom over 500 input, som er blevet brugt i udvælgelse og prioritering af tiltag på pladsen. En undersøgelse der løbende gentages for at følge de forskellige tiltag.
Baggrunden for initiativet er, at Glostrup Kommune gerne vil gøre stationen mere attraktiv og derfor gået med i et større EU-støttet mobilitetsprojekt, der handler om at forbedre trafikknudepunkter, nedsætte trængslen på vejene og fremme grøn transport.
Stationsprojekter i Fremtidens Intelligente Mobilitetsløsninger
Glostrup Station er ét af tre stationsprojekter i FIMO. De andre er Lund C och nye Køge Nord.
Framtidens Inteliigenta Mobilitet i Greater Copenhagen (FIMO) stöds av den Europeiska Regionalutvecklingsfonden & Interreg ÖKS.
Ny metode til at vurdere cykelruter baner vej for investeringer
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturis...
Regner samfundets regnemaskine rigtigt – og grønt?
De samfundsøkonomiske regnemodeller er ikke bedre end de parametre, vi fylder i dem, og vi har tendens til at give de dynamiske effekter af asfalt og beton for meget vægt, mens vi ...
Støjhegn eller støjdæmpende asfalt?
Seks af Danmarks mest støjplagede kommuner, der ligger i hovedstadsområdet, har gennem Silent City-partnerskabet lavet et fælles udbud om støjhandlingsplaner. Planerne er her i for...