Vallensbæk Kommune styrker cykelkulturen på folkeskolerne i denne case. Målet er at få flere børn til at vælge cyklen i hverdagen, både til skole og fritid. Med lånecykler, cykelkurser og elevdrevne aktiviteter bliver cyklen en naturlig del af skoledagen.
Cyklen skal være en større del af skoledagen i Vallensbæk Kommune
Vallensbæk Kommune styrker cykelkulturen på folkeskolerne i denne case. Målet er at få flere børn til at vælge cyklen i hverdagen, både til skole og fritid. Med lånecykler, cykelkurser og elevdrevne aktiviteter bliver cyklen en naturlig del af skoledagen.
Casens formål og forventede resultater
Vallensbæk Kommune ønsker, at børn og unge i langt højere grad vælger cyklen, når de skal i skole eller til fritidsaktiviteter og aftaler. Projektet Vallensbæks Skoler Cykler vil styrke cykelkulturen på kommunens tre folkeskoler, så endnu flere børn vil vælge cyklen fremover. Andre aktive transportmidler, som gang, løbehjul og rulleskøjter, vil også blive tænkt ind i projektet.
Fra projektets opstart vil cyklen blive brugt mere på skolerne, når børnene skal til arrangementer, udflugter og andre fag, der kan kræve transport. Det betyder også, at lærerne skal tænke og planlægge cyklen ind som en naturlig del af skolens liv. Forældrene vil også kunne få et bedre billede af, at deres børn er trygge og klar til at bruge cyklen mere i deres dagligdag.
Bagom casen
Ved at børnene i Vallensbæk Kommunes folkeskoler bruger aktive transportmidler som cyklen, får de mere fysisk bevægelse. Det øger blandt andet koncentrationen og læringsparatheden i skolen. Det vil også give børnene mere frihed, når de selv kan komme frem og tilbage til skolen, fritidsaktiviteter og aftaler.
Børnene vil forhåbentlig også bringe de aktive og grønne transportvaner med sig videre i livet, og se det som en naturlig del af hverdagen. Med flere børn der bruger de aktive transportmidler, vil der også være færre biler og trafik i morgen og eftermiddagstimerne. Det kan være med til at skabe et mere trygt og sikkert miljø omkring skolerne.
Sådan gribes casen an
Vallensbæks Skoler Cykler projektet rækker først og fremmest ud til eleverne på kommunens folkeskoler, så de får et sundt og trygt forhold til de aktive transportvaner. Samtidig er det også vigtigt, at forældrene og skolens personale bliver inddraget, så de også bliver en del af de aktive transportvaner og hjælper børnene med at vedligeholde dem.
For at få de grønne og aktive transportvaner ind i skolelivet skal hver skole have et sæt af lånecykler, som kan indtænkes og bruges i skoledagen. For at hjælpe elever og personale, som har svært ved at cykle, vil der blive lavet cykelkurser, så alle kan føle sig sikre og trygge på en cykel. Derudover planlægges det at få lavet en unik cykelpolitik for hver skole i samarbejde med skolebestyrelsen i Vallensbæk.
På hver af skolerne vil der nedsættes et cykeludvalg, som vil være tovholder for udviklingen af aktiviteter og tiltag. De vil samles i et unik cykel-årshjul, der fungerer som en guide for årets cykelrelaterede aktiviteter. Det på samme tid vigtigt, at elever og lærere også selv er en del af at skabe cykelaktiviteterne. For at engagere eleverne og lærerne i projektet er der blev ved at blive produceret en pitch-video, som er baseret på elevinterviews om cykling.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Vallensbæks skoler cykler
Case i Green Mobility Shift
Vallensbæk Kommune styrker cykelkulturen på folkeskolerne i denne case. Målet er at få flere børn til at vælge cyklen i hverdagen, både til skole og fritid. Med lånecykler, cykelkurser og elevdrevne aktiviteter bliver cyklen en naturlig del af skoledagen.
Cyklen skal være en større del af skoledagen i Vallensbæk Kommune
Vallensbæk Kommune styrker cykelkulturen på folkeskolerne i denne case. Målet er at få flere børn til at vælge cyklen i hverdagen, både til skole og fritid. Med lånecykler, cykelkurser og elevdrevne aktiviteter bliver cyklen en naturlig del af skoledagen.
Casens formål og forventede resultater
Vallensbæk Kommune ønsker, at børn og unge i langt højere grad vælger cyklen, når de skal i skole eller til fritidsaktiviteter og aftaler. Projektet Vallensbæks Skoler Cykler vil styrke cykelkulturen på kommunens tre folkeskoler, så endnu flere børn vil vælge cyklen fremover. Andre aktive transportmidler, som gang, løbehjul og rulleskøjter, vil også blive tænkt ind i projektet.
Fra projektets opstart vil cyklen blive brugt mere på skolerne, når børnene skal til arrangementer, udflugter og andre fag, der kan kræve transport. Det betyder også, at lærerne skal tænke og planlægge cyklen ind som en naturlig del af skolens liv. Forældrene vil også kunne få et bedre billede af, at deres børn er trygge og klar til at bruge cyklen mere i deres dagligdag.
Bagom casen
Ved at børnene i Vallensbæk Kommunes folkeskoler bruger aktive transportmidler som cyklen, får de mere fysisk bevægelse. Det øger blandt andet koncentrationen og læringsparatheden i skolen. Det vil også give børnene mere frihed, når de selv kan komme frem og tilbage til skolen, fritidsaktiviteter og aftaler.
Børnene vil forhåbentlig også bringe de aktive og grønne transportvaner med sig videre i livet, og se det som en naturlig del af hverdagen. Med flere børn der bruger de aktive transportmidler, vil der også være færre biler og trafik i morgen og eftermiddagstimerne. Det kan være med til at skabe et mere trygt og sikkert miljø omkring skolerne.
Sådan gribes casen an
Vallensbæks Skoler Cykler projektet rækker først og fremmest ud til eleverne på kommunens folkeskoler, så de får et sundt og trygt forhold til de aktive transportvaner. Samtidig er det også vigtigt, at forældrene og skolens personale bliver inddraget, så de også bliver en del af de aktive transportvaner og hjælper børnene med at vedligeholde dem.
For at få de grønne og aktive transportvaner ind i skolelivet skal hver skole have et sæt af lånecykler, som kan indtænkes og bruges i skoledagen. For at hjælpe elever og personale, som har svært ved at cykle, vil der blive lavet cykelkurser, så alle kan føle sig sikre og trygge på en cykel. Derudover planlægges det at få lavet en unik cykelpolitik for hver skole i samarbejde med skolebestyrelsen i Vallensbæk.
På hver af skolerne vil der nedsættes et cykeludvalg, som vil være tovholder for udviklingen af aktiviteter og tiltag. De vil samles i et unik cykel-årshjul, der fungerer som en guide for årets cykelrelaterede aktiviteter. Det på samme tid vigtigt, at elever og lærere også selv er en del af at skabe cykelaktiviteterne. For at engagere eleverne og lærerne i projektet er der blev ved at blive produceret en pitch-video, som er baseret på elevinterviews om cykling.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.