Sjöby Kommun forbedrer overgangen mellem tog, bus og andre bæredygtige transportformer. Med fokus på mobilitetsknudepunkter, delecykler og tryghed ved stoppesteder skal projektet gøre offentlig transport mere tilgængelig og attraktiv.
Det skal være nemmere at skifte mellem forskellige transportformer i Sjöby Kommun
Sjöby Kommun forbedrer skiftet mellem tog, bus og andre bæredygtige transportformer. Med fokus på mobilitetsknudepunkter, delecykler og tryghed ved stoppesteder skal projektet gøre offentlig transport mere tilgængelig og attraktiv.
Casens formål og forventede resultater
Sjöby Kommun vil påvirke borgernes rejsevaner ved at gøre det nemmere at skifte mellem forskellige transportformer. Det skal ske ved at gøre mobilitetsknudepunkter som bus-og togstationer mere attraktive og forbedre skiftet mellem tog og bus.
Ved at udføre miljøanalyser og inddrage borgerne aktivt søger projektet løsninger, som eksempelvis delecykler eller elløbehjul, der motiverer folk til at vælge offentlig transport. Det indebærer investeringer i fysiske løsninger og lokal deltagelse og samarbejde.
Projektet tester udvalgte løsningsforslag for at vurdere, om de kan fremme kollektiv rejse ved de forbedrede mobilitetsknudepunkter. Derudover bliver det undersøgt, hvordan disse faktorer kan bidrage til at forbedre borgernes holdning til kollektiv transport.
Bagom casen
Sjöby Kommun har store udfordringer med offentlig transport. Det er en landkommune, hvor unge flytter ud, og familier med børn flytter ind. Mange borgere bor i landdistrikterne og er afhængige af bilen i deres dagligdag. Adgangen til offentlig transport i kommunen er begrænset, så det er besværligt for borgerne at tage bus eller tog.
Borgerne har i en undersøgelse fortalt, at hvis de skal tage offentlig transport, er det vigtigt, at de føler sig trygge i området, hvor de stiger på bussen eller toget. Derfor har projektet fokus på at udforske og finde løsninger til at forbedre trygheden i de områder.
Sjöby Kommunes busser har stop på landet og i byområdet. Projektet vil finde løsninger til både at få borgere på landet og i byområderne til bruge offentlig transport i deres hverdag.
Sådan gribes casen an
Sjöby Kommun rækker ud til flere forskellige målgrupper:
Unge mellem 15-25 år
Familier med børn
Bilpendlere hovedsageligt til Malmø, Lund og Ystad
Større arbejdsgivere i Sjöbo kommune
For at nå ud til de forskellige målgrupper har projektet fokus på kommunikation og samskabelse med borgere.
Projektets vil analysere, hvad der påvirker borgernes rejseadfærd gennem en blanding af kvantitative og kvalitative undersøgelser, blandt andet fokusgruppeundersøgelser. For at få indsigt i, hvor effektivt projektet opnår målene, bruges SCBs årlige borgerundersøgelse og andre kilder.
Resultatet danner grundlag for test og nye ideer, hvor der dokumenteres nye metoder til at fremme grøn mobilitet. Det kan være løsninger der fremmer adfærdsændringer og tekniske løsninger, der øger sikkerheden nær busstoppesteder og togstationer, samt gør dem mere attraktive og brugervenlige.
Der lægges vægt på, at projektet gennemføres uden at skabe urealistiske forventninger til borgerne. Målet er en metode til kvalitetssikring og ikke færdigudviklede stoppesteder og togstationer.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Bedre skift mellem transport i Sjöby
Case i Green Mobility Shift
Sjöby Kommun forbedrer overgangen mellem tog, bus og andre bæredygtige transportformer. Med fokus på mobilitetsknudepunkter, delecykler og tryghed ved stoppesteder skal projektet gøre offentlig transport mere tilgængelig og attraktiv.
Det skal være nemmere at skifte mellem forskellige transportformer i Sjöby Kommun
Sjöby Kommun forbedrer skiftet mellem tog, bus og andre bæredygtige transportformer. Med fokus på mobilitetsknudepunkter, delecykler og tryghed ved stoppesteder skal projektet gøre offentlig transport mere tilgængelig og attraktiv.
Casens formål og forventede resultater
Sjöby Kommun vil påvirke borgernes rejsevaner ved at gøre det nemmere at skifte mellem forskellige transportformer. Det skal ske ved at gøre mobilitetsknudepunkter som bus-og togstationer mere attraktive og forbedre skiftet mellem tog og bus.
Ved at udføre miljøanalyser og inddrage borgerne aktivt søger projektet løsninger, som eksempelvis delecykler eller elløbehjul, der motiverer folk til at vælge offentlig transport. Det indebærer investeringer i fysiske løsninger og lokal deltagelse og samarbejde.
Projektet tester udvalgte løsningsforslag for at vurdere, om de kan fremme kollektiv rejse ved de forbedrede mobilitetsknudepunkter. Derudover bliver det undersøgt, hvordan disse faktorer kan bidrage til at forbedre borgernes holdning til kollektiv transport.
Bagom casen
Sjöby Kommun har store udfordringer med offentlig transport. Det er en landkommune, hvor unge flytter ud, og familier med børn flytter ind. Mange borgere bor i landdistrikterne og er afhængige af bilen i deres dagligdag. Adgangen til offentlig transport i kommunen er begrænset, så det er besværligt for borgerne at tage bus eller tog.
Borgerne har i en undersøgelse fortalt, at hvis de skal tage offentlig transport, er det vigtigt, at de føler sig trygge i området, hvor de stiger på bussen eller toget. Derfor har projektet fokus på at udforske og finde løsninger til at forbedre trygheden i de områder.
Sjöby Kommunes busser har stop på landet og i byområdet. Projektet vil finde løsninger til både at få borgere på landet og i byområderne til bruge offentlig transport i deres hverdag.
Sådan gribes casen an
Sjöby Kommun rækker ud til flere forskellige målgrupper:
For at nå ud til de forskellige målgrupper har projektet fokus på kommunikation og samskabelse med borgere.
Projektets vil analysere, hvad der påvirker borgernes rejseadfærd gennem en blanding af kvantitative og kvalitative undersøgelser, blandt andet fokusgruppeundersøgelser. For at få indsigt i, hvor effektivt projektet opnår målene, bruges SCBs årlige borgerundersøgelse og andre kilder.
Resultatet danner grundlag for test og nye ideer, hvor der dokumenteres nye metoder til at fremme grøn mobilitet. Det kan være løsninger der fremmer adfærdsændringer og tekniske løsninger, der øger sikkerheden nær busstoppesteder og togstationer, samt gør dem mere attraktive og brugervenlige.
Der lægges vægt på, at projektet gennemføres uden at skabe urealistiske forventninger til borgerne. Målet er en metode til kvalitetssikring og ikke færdigudviklede stoppesteder og togstationer.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.