Region Skåne åbner tre nye supercykelstier mellem byerne Häljarp, Landskrona, Södra Sandby, Lund, Laröd og Helsingborg. Med fokus på hurtig, sikker og effektiv cykling skal projektet gøre det nemmere for borgere at pendle på cykel, reducere biltrafik og skabe en sundere hverdag.
Det skal være nemmere at cykle til arbejde mellem Region Skånes byer
Region Skåne åbner tre nye supercykelstier mellem byerne Häljarp, Landskrona, Södra Sandby, Lund, Laröd og Helsingborg. Med fokus på hurtig, sikker og effektiv cykling skal projektet gøre det nemmere for borgere at pendle på cykel, reducere biltrafik og skabe en sundere hverdag.
Casens formål og forventede resultater
Region Skåne ønsker, at det skal være nemmere at tage cyklen for borgere, der bor og arbejder i forskellige byer i regionen på tre nye supercykelstier, så flere kan vælge at lade bilen stå. Supercykelstier adskiller sig fra normale cykelstier ved at tilbyde direkte ruter mellem byer med fokus på hurtig cykelpendling på længere strækninger.
Indtil videre er der fokus på tre supercykelstier, som er indviet mellem: Häljarp–Landskrona, Södra Sandby–Lund og Laröd–Helsingborg. Udover at øge antallet af cyklister, der tager på arbejde ved hjælp af supercykelstierne, ser regionen også frem til at reducere biltrafik og CO2-udledningen.
Det er også en sundhedsmæssig gevinst ved projektet. Ved at borgerne bruger cyklen til at pendle på arbejdet, bliver fysisk aktivitet en fast del af deres hverdag, som har positive effekter på borgernes sundhed. Det kan give besparelser for erhvervslivet og samfundet.
Bagom casen
Over halvdelen af befolkningen i Skåne har mindre end 30 minutters cykeltur til deres arbejdsplads. Ved at forbedre betingelserne, håber regionen på, at flere vil vælge cyklen. Dermed stiger den bæredygtige transport også.
Supercykelstier er et koncept udarbejdet af Region Skåne i samarbejde med kommuner og det svenske Trafikverket.
Sådan gribes casen an
Med projektet rækker Region Skåne ud til de borgere, der bor og arbejder mellem byerne, hvor supercykelstierne indvies og i dag pendler primært i bil eller offentlig transport.
For at nå ud til denne målgruppe, har projektet to udgangspunkter.Det ene er at inddrage de arbejdspladser, der ligger nær supercykelstierne. Tre arbejdspladser bliver en del af projektet, hvor de selv skal have et engagement og se en forretningsmæssig gevinst i at være med.Det andet er at inddrage byområderne i projektet, gennem et samarbejde med kommunerne i Region Skåne og foreningslivet.
For at styrke projektet lokalt vil Region Skåne søge efter ambassadører. Disse ambassadører vil fungere som repræsentanter for projektet og vil blive rekrutteret fra de mindre byer tæt på supercykelstierne. De skal findes gennem blandt andet kommunal kontakt og lokalt foreningsliv.
I samarbejde med kommunerne vil projektet løbende markedsføre supercykelstierne og arrangementer som cykeldage, så borgerne bliver opmærksomme på supercykelstierne og fordelene ved cykelpendling.
Der vil løbende være en opfølgning-og evalueringsproces for at måle succes og mulighed for at justere i strategien efter behov.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Supercykelstier i Skåne
Case i Green Mobility Shift
Region Skåne åbner tre nye supercykelstier mellem byerne Häljarp, Landskrona, Södra Sandby, Lund, Laröd og Helsingborg. Med fokus på hurtig, sikker og effektiv cykling skal projektet gøre det nemmere for borgere at pendle på cykel, reducere biltrafik og skabe en sundere hverdag.
Det skal være nemmere at cykle til arbejde mellem Region Skånes byer
Region Skåne åbner tre nye supercykelstier mellem byerne Häljarp, Landskrona, Södra Sandby, Lund, Laröd og Helsingborg. Med fokus på hurtig, sikker og effektiv cykling skal projektet gøre det nemmere for borgere at pendle på cykel, reducere biltrafik og skabe en sundere hverdag.
Casens formål og forventede resultater
Region Skåne ønsker, at det skal være nemmere at tage cyklen for borgere, der bor og arbejder i forskellige byer i regionen på tre nye supercykelstier, så flere kan vælge at lade bilen stå. Supercykelstier adskiller sig fra normale cykelstier ved at tilbyde direkte ruter mellem byer med fokus på hurtig cykelpendling på længere strækninger.
Indtil videre er der fokus på tre supercykelstier, som er indviet mellem: Häljarp–Landskrona, Södra Sandby–Lund og Laröd–Helsingborg. Udover at øge antallet af cyklister, der tager på arbejde ved hjælp af supercykelstierne, ser regionen også frem til at reducere biltrafik og CO2-udledningen.
Det er også en sundhedsmæssig gevinst ved projektet. Ved at borgerne bruger cyklen til at pendle på arbejdet, bliver fysisk aktivitet en fast del af deres hverdag, som har positive effekter på borgernes sundhed. Det kan give besparelser for erhvervslivet og samfundet.
Bagom casen
Over halvdelen af befolkningen i Skåne har mindre end 30 minutters cykeltur til deres arbejdsplads. Ved at forbedre betingelserne, håber regionen på, at flere vil vælge cyklen. Dermed stiger den bæredygtige transport også.
Supercykelstier er et koncept udarbejdet af Region Skåne i samarbejde med kommuner og det svenske Trafikverket.
Sådan gribes casen an
Med projektet rækker Region Skåne ud til de borgere, der bor og arbejder mellem byerne, hvor supercykelstierne indvies og i dag pendler primært i bil eller offentlig transport.
For at nå ud til denne målgruppe, har projektet to udgangspunkter. Det ene er at inddrage de arbejdspladser, der ligger nær supercykelstierne. Tre arbejdspladser bliver en del af projektet, hvor de selv skal have et engagement og se en forretningsmæssig gevinst i at være med. Det andet er at inddrage byområderne i projektet, gennem et samarbejde med kommunerne i Region Skåne og foreningslivet.
For at styrke projektet lokalt vil Region Skåne søge efter ambassadører. Disse ambassadører vil fungere som repræsentanter for projektet og vil blive rekrutteret fra de mindre byer tæt på supercykelstierne. De skal findes gennem blandt andet kommunal kontakt og lokalt foreningsliv.
I samarbejde med kommunerne vil projektet løbende markedsføre supercykelstierne og arrangementer som cykeldage, så borgerne bliver opmærksomme på supercykelstierne og fordelene ved cykelpendling.
Der vil løbende være en opfølgning-og evalueringsproces for at måle succes og mulighed for at justere i strategien efter behov.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.