Region Sjælland vil skabe bedre muligheder for delemobilitet ved knudepunkter som stationer og arbejdspladser. Målet er at reducere bilkørsel, fremme grøn transport og udvikle attraktive løsninger for pendlere.
Region Sjælland vil etablere delemobilitet ved knudepunkter
Region Sjælland vil skabe bedre muligheder for delemobilitet ved knudepunkter som stationer og arbejdspladser. Målet er at reducere bilkørsel, fremme grøn transport og udvikle attraktive løsninger for pendlere.
Casens formål og forventede resultater
’Den Sammenhængende Rejse ’-projektet vil udvikle nye løsninger for delemobilitet i Region Sjælland, så færre borgere kører alene i privatbiler. Projektets fokus vil være at skabe bedre mulighederne for borgerne nær Region Sjællands S-togs stationer i forstæderne, hvor der er mindre befolkningstæthed, større afstande og anderledes økonomiske vilkår. Projektet sigter også mod at skabe mere viden om grønne transportvaner hos nuværende og nye pendlere i områderne.
Der skal også skabes viden om, hvordan trafikale knudepunkter kan forbedres for at skabe et mere attraktivt byrum.
Projektet vil skabe en forretningsmodel for delebaseret mobilitetsservices og -tilbud, så der kan komme flere tilbud til borgerne, end der er i dag.
Bagom casen
Når borgerne, medarbejdere og pendlere i Region Sjælland får bedre muligheder for delemobilitet, håber projektet at fremme grønne transportmuligheder. Det vil skabe færre trafikkøer og mindre CO2-udledning i regionen.
Sådan gribes casen an
’Den Sammenhængende Rejse ’-projektet rækker ud til eksisterende og nye pendlere til knudepunkter – eksempelvis i erhvervsområder. I samarbejde med pendlerne vil projektet udvikle, afprøve og evaluere delebaserede mobilitetstilbud, der skal fungere som en til- og frabringer service ved knudepunktet.
Der udvikles en eller flere forretningsmodeller med input fra borgerne og test af mobilitetstilbud i samarbejde med den kollektive transport. Projektets mål er, at forretningsmodellerne kan blive en del af den nuværende kollektive trafik og imødekomme, hvordan folk bevæger sig i områderne.
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Den Sammenhængende Rejse
Case i Green Mobility Shift
Region Sjælland vil skabe bedre muligheder for delemobilitet ved knudepunkter som stationer og arbejdspladser. Målet er at reducere bilkørsel, fremme grøn transport og udvikle attraktive løsninger for pendlere.
Region Sjælland vil etablere delemobilitet ved knudepunkter
Region Sjælland vil skabe bedre muligheder for delemobilitet ved knudepunkter som stationer og arbejdspladser. Målet er at reducere bilkørsel, fremme grøn transport og udvikle attraktive løsninger for pendlere.
Casens formål og forventede resultater
’Den Sammenhængende Rejse ’-projektet vil udvikle nye løsninger for delemobilitet i Region Sjælland, så færre borgere kører alene i privatbiler. Projektets fokus vil være at skabe bedre mulighederne for borgerne nær Region Sjællands S-togs stationer i forstæderne, hvor der er mindre befolkningstæthed, større afstande og anderledes økonomiske vilkår. Projektet sigter også mod at skabe mere viden om grønne transportvaner hos nuværende og nye pendlere i områderne.
Der skal også skabes viden om, hvordan trafikale knudepunkter kan forbedres for at skabe et mere attraktivt byrum.
Projektet vil skabe en forretningsmodel for delebaseret mobilitetsservices og -tilbud, så der kan komme flere tilbud til borgerne, end der er i dag.
Bagom casen
Når borgerne, medarbejdere og pendlere i Region Sjælland får bedre muligheder for delemobilitet, håber projektet at fremme grønne transportmuligheder. Det vil skabe færre trafikkøer og mindre CO2-udledning i regionen.
Sådan gribes casen an
’Den Sammenhængende Rejse ’-projektet rækker ud til eksisterende og nye pendlere til knudepunkter – eksempelvis i erhvervsområder. I samarbejde med pendlerne vil projektet udvikle, afprøve og evaluere delebaserede mobilitetstilbud, der skal fungere som en til- og frabringer service ved knudepunktet.
Der udvikles en eller flere forretningsmodeller med input fra borgerne og test af mobilitetstilbud i samarbejde med den kollektive transport. Projektets mål er, at forretningsmodellerne kan blive en del af den nuværende kollektive trafik og imødekomme, hvordan folk bevæger sig i områderne.
Læs mere om Den Sammenhængende Rejse her
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.