Brøndby Kommune og Danmarks Idrætsforbund vil have flere børn og unge til at cykle eller gå til fritidsaktiviteter. Med fokus på grønne transportvaner, stærke fællesskaber og forbedrede faciliteter vil projektet fremme sundhed, selvstændighed og klimaansvar.
Brøndby vil have flere børn og unge til at cykle og gå til fritidsaktiviteter
Brøndby Kommune og Danmarks Idrætsforbund (DIF) vil have flere børn og unge til at cykle eller gå til fritidsaktiviteter. Med fokus på grønne transportvaner, stærke fællesskaber og forbedrede faciliteter vil projektet fremme sundhed, selvstændighed og klimaansvar.
Casens formål og forventede resultater
I et samarbejde med DIF ønsker Brøndby Kommune, at børn og unge i langt højere grad vælger at cykle eller gå til deres fritidsaktiviteter, samtidig med at offentlig transport og samkørsel skal være det foretrukne valg til udekampe og stævner.
Udover arbejdet med børnenes og de unges transportvaner vil DIF og Brøndby Kommune se på, hvordan transportvaner kan styrke fællesskabskulturen om idrætten, som også skal give en positiv effekt uden for sportsbanen. Kommunen og DIF undersøger nøje dynamikken på holdet og trænerens rolle i at opbygge og bevare et stærkt fællesskab. Samtidig rettes opmærksomheden mod forældregruppens engagement i deres børns idrætsliv og transport til fritidsaktiviteterne.
Ud over de sociale aspekter ved nye transportvaner, så har projektet fokus på faciliteter som eksempelvis cykelparkering ved idrætshallen, og hvordan de kan være med til at gøre det lettere at få en ny transportvane som eksempelvis cykling. På den måde har projektpartnerne både fokus på, hvordan det sociale og fysiske miljø kan spille en rolle i at få flere børn og unge til at cykle og gå.
Bagom casen
I Brøndby Kommune udgør transport en betydelig andel af den samlede CO2-udledning. Et vigtigt element for at mindske udledningen er at fremme mere aktiv transport blandt børn og unge samt øge samkørsel og kollektiv transport.
Indsatsen strækker sig ud over blot at håndtere klimapåvirkningen. Den skal også forbedre børn og unges fysiske og psykiske velvære samt styrke deres selvstændighed og frihed. Derudover har projektets partnere en overbevisning om, at gode, grønne transportvaner fra en ung alder positivt påvirker dine transportvaner i voksenlivet.
Sådan gribes casen an
Brøndby Kommune og DIF rækker ud til flere forskellige målgrupper:
Børn og unge under 18 år, der sjældent eller aldrig tager cyklen til fritidsaktiviteter
Trænere der fungerer som rollemodel
Forældre, der skal støtte op om at deres børn cykler i hverdagen og deltage i samkørsel i weekenderne
For at nå ud til de forskellige målgrupper vil projektpartnerne anvende en blanding af spørgeskemaer og fokusgruppeinterviews med både forældre og børn. Derudover vil der blive udført individuelle interviews med nøglepersoner såsom trænere og bestyrelsesmedlemmer. På den måde sikres det, at alle perspektiver bliver hørt og integreret i projektets strategier.
Et centralt element i casen for Brøndby Kommune og DIF er at gøre trænerne til rollemodeller. Hertil vil blive udviklet kurser med fokus på grøn, aktiv transport. Det styrker ikke kun bevidstheden om grønne transportvaner, men inspirerer også trænere til at agere som positive eksempler for deres hold.
Projektet vil kortlægge transportmulighederne til og fra Sportsbyen i Brøndby, samt hvilke barrierer der er for at vælge ‘aktiv’ transport som cykel og gang. For at skabe en tryggere cykeloplevelse for de unge og deres forældre introducerer projektet innovative løsninger som cykelbuddy-ordninger og sikre cykelveje. Endelig vil projektet vejlede forældre og trænere om samkørsel og brugen af kollektiv transport.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Mere aktiv transport for børn i Brøndby
Case i Green Mobility Shift
Brøndby Kommune og Danmarks Idrætsforbund vil have flere børn og unge til at cykle eller gå til fritidsaktiviteter. Med fokus på grønne transportvaner, stærke fællesskaber og forbedrede faciliteter vil projektet fremme sundhed, selvstændighed og klimaansvar.
Brøndby vil have flere børn og unge til at cykle og gå til fritidsaktiviteter
Brøndby Kommune og Danmarks Idrætsforbund (DIF) vil have flere børn og unge til at cykle eller gå til fritidsaktiviteter. Med fokus på grønne transportvaner, stærke fællesskaber og forbedrede faciliteter vil projektet fremme sundhed, selvstændighed og klimaansvar.
Casens formål og forventede resultater
I et samarbejde med DIF ønsker Brøndby Kommune, at børn og unge i langt højere grad vælger at cykle eller gå til deres fritidsaktiviteter, samtidig med at offentlig transport og samkørsel skal være det foretrukne valg til udekampe og stævner.
Udover arbejdet med børnenes og de unges transportvaner vil DIF og Brøndby Kommune se på, hvordan transportvaner kan styrke fællesskabskulturen om idrætten, som også skal give en positiv effekt uden for sportsbanen. Kommunen og DIF undersøger nøje dynamikken på holdet og trænerens rolle i at opbygge og bevare et stærkt fællesskab. Samtidig rettes opmærksomheden mod forældregruppens engagement i deres børns idrætsliv og transport til fritidsaktiviteterne.
Ud over de sociale aspekter ved nye transportvaner, så har projektet fokus på faciliteter som eksempelvis cykelparkering ved idrætshallen, og hvordan de kan være med til at gøre det lettere at få en ny transportvane som eksempelvis cykling. På den måde har projektpartnerne både fokus på, hvordan det sociale og fysiske miljø kan spille en rolle i at få flere børn og unge til at cykle og gå.
Bagom casen
I Brøndby Kommune udgør transport en betydelig andel af den samlede CO2-udledning. Et vigtigt element for at mindske udledningen er at fremme mere aktiv transport blandt børn og unge samt øge samkørsel og kollektiv transport.
Indsatsen strækker sig ud over blot at håndtere klimapåvirkningen. Den skal også forbedre børn og unges fysiske og psykiske velvære samt styrke deres selvstændighed og frihed. Derudover har projektets partnere en overbevisning om, at gode, grønne transportvaner fra en ung alder positivt påvirker dine transportvaner i voksenlivet.
Sådan gribes casen an
Brøndby Kommune og DIF rækker ud til flere forskellige målgrupper:
For at nå ud til de forskellige målgrupper vil projektpartnerne anvende en blanding af spørgeskemaer og fokusgruppeinterviews med både forældre og børn. Derudover vil der blive udført individuelle interviews med nøglepersoner såsom trænere og bestyrelsesmedlemmer. På den måde sikres det, at alle perspektiver bliver hørt og integreret i projektets strategier.
Et centralt element i casen for Brøndby Kommune og DIF er at gøre trænerne til rollemodeller. Hertil vil blive udviklet kurser med fokus på grøn, aktiv transport. Det styrker ikke kun bevidstheden om grønne transportvaner, men inspirerer også trænere til at agere som positive eksempler for deres hold.
Projektet vil kortlægge transportmulighederne til og fra Sportsbyen i Brøndby, samt hvilke barrierer der er for at vælge ‘aktiv’ transport som cykel og gang. For at skabe en tryggere cykeloplevelse for de unge og deres forældre introducerer projektet innovative løsninger som cykelbuddy-ordninger og sikre cykelveje. Endelig vil projektet vejlede forældre og trænere om samkørsel og brugen af kollektiv transport.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.