Ballerup og Gladsaxe Kommuner vil fremme bæredygtige og aktive transportvaner blandt ansatte. Projektet vil skabe varige ændringer i pendlerkulturen gennem adfærdsdesign og konkrete løsninger.
Kommuner vil sammen med virksomheder styrke grønne og aktive pendlervaner
Ballerup og Gladsaxe Kommuner vil fremme bæredygtige og aktive transportvaner blandt ansatte. Projektet vil skabe varige ændringer i pendlerkulturen gennem adfærdsdesign og konkrete løsninger.
Casens formål og forventede resultater
Ballerup og Gladsaxe Kommune inviterer otte virksomheder til i tæt samarbejde med mobilitetsselskabet Movia, at undersøge og teste, hvordan ansatte får grønnere og mere aktive transportvaner.
Der er flere målsætninger med arbejdet på arbejdspladserne:
En stor del af de involverede ansatte får mere bæredygtige pendlervaner.
En dybere forståelse af, hvad der ligger bag den nuværende pendlerpraksis på virksomhederne.
At virksomhederne oplever et større manøvrerum til at arbejde med grøn omstilling af ansattes transport til og fra arbejde
Anbefalinger til hvordan bæredygtige transportvaner bliver en integreret del af virksomhedens kultur.
At kommuner, erhvervsorganisationer og mobilitetsselskab får større indsigt i pendlernes efterspørgsel, virksomhedernes prioriteringer; og får stærkere argumenter for et koncept: Green Mobility’s SHIFT-model.
Bagom casen
Trods bevidstheden om klima- og ressourcekrise stiger transportens CO2-udledning og bilsalget fortsat. Det er nødvendigt at understøtte omstillingen hvor aktiv og kollektiv transport bliver efterspurgt og brugt af flere.
Hvis vi ønsker varige ændringer i, hvordan vi pendler, så er der brug for at forstå, hvad ansatte i virksomheder efterspørger i forhold til deres hverdagstransport, og hvad der ligger bag disse behov. Samtidig ved vi erfaringsmæssigt, at ansatte falder tilbage i gamle vaner, hvis den nye transportform ikke gøres til det nemme og automatiske valg og bliver tilbudt på det helt rigtige tidspunkt som for eksempelved jobskifte eller flytning.
Sådan gribes casen an
Ballerup og Gladsaxe kommune inviterer otte virksomheder til et intensivt forløb af seks måneders varighed.
I virksomhederne etableres arbejdsgrupper på baggrund af interesse for grønne og aktive pendlervaner. Grupperne faciliteres af en professional konsulent ud fra adfærdsdesign.
Tanken er, at de nyetablerede medarbejdergrupper identificerer forskellige mobilitetsløsninger og de tester, hvordan de kan vinde større indpas i virksomheden, som eksempelvis introduktion af nyansatte til last-mile-cykler eller Erhvervskort. Der er fokus på at sikre langtidsholdbare ændringer i medarbejdernes transportvaner.
Desuden samarbejder kommunerne og Movia med erhvervsorganisationer for at spejle erfaringer fra de otte virksomheder i deres viden om mobilitetsløsninger i partnerskab med offentlige og private aktører.
Erfaringerne løftes også ind som anbefalinger til, hvordan de nye pendlervaner bedst understøttes organisatorisk og strukturelt med spejling i SHIFT-modellen.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Grøn pendling til arbejde
Case i Green Mobility Shift
Ballerup og Gladsaxe Kommuner vil fremme bæredygtige og aktive transportvaner blandt ansatte. Projektet vil skabe varige ændringer i pendlerkulturen gennem adfærdsdesign og konkrete løsninger.
Kommuner vil sammen med virksomheder styrke grønne og aktive pendlervaner
Ballerup og Gladsaxe Kommuner vil fremme bæredygtige og aktive transportvaner blandt ansatte. Projektet vil skabe varige ændringer i pendlerkulturen gennem adfærdsdesign og konkrete løsninger.
Casens formål og forventede resultater
Ballerup og Gladsaxe Kommune inviterer otte virksomheder til i tæt samarbejde med mobilitetsselskabet Movia, at undersøge og teste, hvordan ansatte får grønnere og mere aktive transportvaner.
Der er flere målsætninger med arbejdet på arbejdspladserne:
Bagom casen
Trods bevidstheden om klima- og ressourcekrise stiger transportens CO2-udledning og bilsalget fortsat. Det er nødvendigt at understøtte omstillingen hvor aktiv og kollektiv transport bliver efterspurgt og brugt af flere.
Hvis vi ønsker varige ændringer i, hvordan vi pendler, så er der brug for at forstå, hvad ansatte i virksomheder efterspørger i forhold til deres hverdagstransport, og hvad der ligger bag disse behov. Samtidig ved vi erfaringsmæssigt, at ansatte falder tilbage i gamle vaner, hvis den nye transportform ikke gøres til det nemme og automatiske valg og bliver tilbudt på det helt rigtige tidspunkt som for eksempelved jobskifte eller flytning.
Sådan gribes casen an
Ballerup og Gladsaxe kommune inviterer otte virksomheder til et intensivt forløb af seks måneders varighed.
I virksomhederne etableres arbejdsgrupper på baggrund af interesse for grønne og aktive pendlervaner. Grupperne faciliteres af en professional konsulent ud fra adfærdsdesign.
Tanken er, at de nyetablerede medarbejdergrupper identificerer forskellige mobilitetsløsninger og de tester, hvordan de kan vinde større indpas i virksomheden, som eksempelvis introduktion af nyansatte til last-mile-cykler eller Erhvervskort. Der er fokus på at sikre langtidsholdbare ændringer i medarbejdernes transportvaner.
Desuden samarbejder kommunerne og Movia med erhvervsorganisationer for at spejle erfaringer fra de otte virksomheder i deres viden om mobilitetsløsninger i partnerskab med offentlige og private aktører.
Erfaringerne løftes også ind som anbefalinger til, hvordan de nye pendlervaner bedst understøttes organisatorisk og strukturelt med spejling i SHIFT-modellen.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.