Efter knap fire uger med bilen i garagen har flere medarbejdere hos virksomheden Gubra fået øjnene op for de gode effekter ved en cykeltur eller en køretur med kollegaen.
af Lene Ulsted Carlsen | 24. juni – 2021 | Mobilitet
Kan du undvære din bil i tre uger? For nogle vil svaret være et absolut nej, men for 14 medarbejdere hos biotekvirksomheden Gubra i Hørsholm var det en udfordring, de tog op. Blandt dem var Pernille Barkholt, Senior Research Scientist:
”Der er noget, der har hængt ved efter udfordringen. Nu kører jeg kun i bil til arbejde cirka en dag om ugen, hvor jeg før gjorde det fire-fem gange. Jeg har 23 kilometer til arbejde, og så cykler jeg ind på arbejde en dag og får et lift med en kollega, når jeg skal hjem igen. Og så tager jeg cyklen hjem igen en anden dag.”
Selvom Pernille Barkholt synes, at der skal mere planlægning til i hverdagens transport, når hun lader bilen stå, så har hun også fundet glæder ved at afprøve andre transportformer:
”Det er hyggeligt at køre sammen med kollegaer. Samtidig er det også fedt at have alenetid på min en-times cykeltur, hvor jeg føler, at jeg har mere energi, når jeg kommer hjem, end hvis jeg havde siddet i bilen. Cykelturen kan give ro på en dag, som måske var kaotisk.”
Virksomhed hjælper medarbejderne
Hos Gubra har de over de seneste år hjulpet medarbejderne til en grønnere transport i hverdagen. Virksomheden stiller blandt andet en samkørselsapp og fordelagtige cykelleasingordninger til rådighed for de cirka 160 medarbejdere som supplement til de offentlige tog- og busforbindelser til virksomheden. Og når medarbejderne kører sammen til arbejde, kan de nemt parkere bilen på de særlige p-pladser reserveret til dem.
”Vi vil gerne inspirere medarbejderne til andre måder at komme på arbejde og på den måde puffe lidt til vores indgroede transportvaner. Det handler om at slå autopiloten fra og ikke per automatik sætte os ind i bilen. Vores samkørseleksperiment skulle teste deltagernes åbenhed for at prøve anden transport, og hvordan det var at overkomme udfordringer som eksempelvis dårligt vejr og begrænsning af egen frihed,” siger Sofia Pitt Boserup, der er senior kommunikationskonsulent hos Gubra.
Det er vigtigt for virksomheden at give plads til arbejdet med adfærd og få lov til at udfordre medarbejderne på deres transportvaner.
”Med samkørsel og grønne transportvaner generelt, mener vi, at vi har fat i noget stort og vigtigt for arbejdspladsen. Vi skal alle fragte os selv til og fra arbejde hver dag. Nogle kører med tog eller bus, og det skal de blive ved med. Vi andre med biler må spørge os selv, om vi nu også behøver at køre i bil hver dag, eller om vi kan cykle eller køre sammen i stedet. Det kan virke ”pushy” at opfordre andre til at arbejde med deres transportvaner. Men det skal ikke afholde os fra at prøve,” mener Sofia Pitt Boserup.
Indsatsen for medarbejdernes transport er en del af Gubras samlede ambitioner på den grønne dagsorden, hvor virksomheden blandt andet har et mål om, at optage mere CO2 end den udleder.
Samkørsel og cykelture er altid godt
Gubra har samlet op på de 14 deltageres oplevelser over næsten fire uger i april, hvor de lod bilen stå i garagen. Kun en medarbejder måtte springe fra udfordringen. For de resterende 13 har der indimellem været udfordringer med planlægning og nogle gange med at få et lift, men de positive tilbagemeldinger overskygger de negative:
For det meste er det nemt (mest en beslutning) ikke at tage bilen til arbejde.
Nogle gange (sjældent) er det besværligt – men det kan lade sig gøre.
At cykle til arbejdet, også over lange distancer, føles næsten altid godt.
Bortset fra når det hagler eller din cykel er for gammel.
Cykelture på elcykler er altid gode cykelture.
At køre sammen i bil med en kollega er altid en god ting.
For Pernille Barkholt har udfordringen betydet, at hun har fundet en ’fast’ samkørselskollega, som hun tidligere ikke kendte så godt, men som bor i nærheden af hende – og at hun får cyklet mere.
For Gubra har udfordringen været en del af den samlede indsats for en sundere og grønnere transport. En indsats virksomheden vil evaluere nærmere på i den kommende tid.
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Lod bilen stå og fik nye transportvaner
Lod bilen stå og fik nye transportvaner
Efter knap fire uger med bilen i garagen har flere medarbejdere hos virksomheden Gubra fået øjnene op for de gode effekter ved en cykeltur eller en køretur med kollegaen.
af Lene Ulsted Carlsen | 24. juni – 2021 | Mobilitet
Kan du undvære din bil i tre uger? For nogle vil svaret være et absolut nej, men for 14 medarbejdere hos biotekvirksomheden Gubra i Hørsholm var det en udfordring, de tog op. Blandt dem var Pernille Barkholt, Senior Research Scientist:
”Der er noget, der har hængt ved efter udfordringen. Nu kører jeg kun i bil til arbejde cirka en dag om ugen, hvor jeg før gjorde det fire-fem gange. Jeg har 23 kilometer til arbejde, og så cykler jeg ind på arbejde en dag og får et lift med en kollega, når jeg skal hjem igen. Og så tager jeg cyklen hjem igen en anden dag.”
Selvom Pernille Barkholt synes, at der skal mere planlægning til i hverdagens transport, når hun lader bilen stå, så har hun også fundet glæder ved at afprøve andre transportformer:
”Det er hyggeligt at køre sammen med kollegaer. Samtidig er det også fedt at have alenetid på min en-times cykeltur, hvor jeg føler, at jeg har mere energi, når jeg kommer hjem, end hvis jeg havde siddet i bilen. Cykelturen kan give ro på en dag, som måske var kaotisk.”
Virksomhed hjælper medarbejderne
Hos Gubra har de over de seneste år hjulpet medarbejderne til en grønnere transport i hverdagen. Virksomheden stiller blandt andet en samkørselsapp og fordelagtige cykelleasingordninger til rådighed for de cirka 160 medarbejdere som supplement til de offentlige tog- og busforbindelser til virksomheden. Og når medarbejderne kører sammen til arbejde, kan de nemt parkere bilen på de særlige p-pladser reserveret til dem.
”Vi vil gerne inspirere medarbejderne til andre måder at komme på arbejde og på den måde puffe lidt til vores indgroede transportvaner. Det handler om at slå autopiloten fra og ikke per automatik sætte os ind i bilen. Vores samkørseleksperiment skulle teste deltagernes åbenhed for at prøve anden transport, og hvordan det var at overkomme udfordringer som eksempelvis dårligt vejr og begrænsning af egen frihed,” siger Sofia Pitt Boserup, der er senior kommunikationskonsulent hos Gubra.
Det er vigtigt for virksomheden at give plads til arbejdet med adfærd og få lov til at udfordre medarbejderne på deres transportvaner.
”Med samkørsel og grønne transportvaner generelt, mener vi, at vi har fat i noget stort og vigtigt for arbejdspladsen. Vi skal alle fragte os selv til og fra arbejde hver dag. Nogle kører med tog eller bus, og det skal de blive ved med. Vi andre med biler må spørge os selv, om vi nu også behøver at køre i bil hver dag, eller om vi kan cykle eller køre sammen i stedet. Det kan virke ”pushy” at opfordre andre til at arbejde med deres transportvaner. Men det skal ikke afholde os fra at prøve,” mener Sofia Pitt Boserup.
Indsatsen for medarbejdernes transport er en del af Gubras samlede ambitioner på den grønne dagsorden, hvor virksomheden blandt andet har et mål om, at optage mere CO2 end den udleder.
Samkørsel og cykelture er altid godt
Gubra har samlet op på de 14 deltageres oplevelser over næsten fire uger i april, hvor de lod bilen stå i garagen. Kun en medarbejder måtte springe fra udfordringen. For de resterende 13 har der indimellem været udfordringer med planlægning og nogle gange med at få et lift, men de positive tilbagemeldinger overskygger de negative:
For Pernille Barkholt har udfordringen betydet, at hun har fundet en ’fast’ samkørselskollega, som hun tidligere ikke kendte så godt, men som bor i nærheden af hende – og at hun får cyklet mere.
For Gubra har udfordringen været en del af den samlede indsats for en sundere og grønnere transport. En indsats virksomheden vil evaluere nærmere på i den kommende tid.
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...