Englandsvej i Tårnby Kommune er præget af stor trængsel i myldretiden. Derfor er kommunen og A/S Øresund gået sammen med Gate 21, for at teste om den eksisterende vejkapacitet kan udnyttes bedre.
18. maj 2021 | Data
Englandsvej i Tårnby kommune er ofte præget af stor trængsel i myldretiden, og det skaber daglige udfordringer for både til og frakørende bilister. Derfor er Tårnby Kommune og A/S Øresund gået sammen med Gate 21, for at teste om den eksisterende vejkapacitet kan udnyttes bedre, så kødannelser reduceres, spildtid mindskes og CO2 udledningen reduceres.
En række skalerbare trafikprojekter har vist, hvordan veje konkret kan udnyttes bedre i myldretiden. Som led i Tårnby Kommunes arbejde for grøn omstilling og grøn vækst, er de nu blevet en del af projektet under Den Regionale Datahub og håber, at løsningerne vil have de samme positive effekter på Englandsvej ved at afhjælpe trængselsproblemerne og skabe et bedre trafikflow på stækningen.
”Jeg er utrolig glad at få afprøvet dette projekt i kommunen. Mange af vores borgere har oplevet trængslen på Englandsvej, og hvis denne tekniske løsning sammen med vores udvidelse af Englandsvej kan være med til at sikre bedre fremkommelighed og samtidig bidrage til CO2 – reduktion herunder den grønne omstilling, så er det noget, som jeg helt klart støtter,”
Allan S. Andersen, borgmester i Tårnby Kommune
Det er ikke ny viden, at der i Tårnby Kommune er vejkapacitetsproblemer på Englandsvej. Igennem årene, har kommunen og A/S Øresund forsøgt at optimere bl.a. lyssignalerne på strækningen, men den positive virkning af disse tiltag er dog blevet neutraliseret grundet en stadig stigende trafikbelastning. Tårnby Kommune har derfor være åbne og positive overfor at afprøve en mere intelligent trafikafvikling med ny teknologi.
Løsningen er udviklet af firmaet Technolution og gør brug af anonymiserede data om bilernes hastighed og geografiske position. Det betyder, at sker der et hastighedsfald på strækningen vil løsningen kommunikere direkte med trafiksignalerne på Englandsvej. Dermed kan løsningen sørge for, at det grønne lyssignal fortsætter i et længere tidsinterval end normalt, i tilfælde af begyndende kødannelse. Ud over at gavne bilisterne er den nye teknologi også til gavn for støjplagede naboer, der kan nyde godt af en mere glidende trafik samt for miljøet, da færre stop for bilerne resulterer i en lavere udledning af bl.a. CO2.
”I Gate 21 er vi glade over, at Tårnby Kommune og A/S Øresund har sagt ja til at afprøve en tidligere case om optimering af vejkapaciteten, og bilisterne på den strækning kan være med til at høste nogle af gevinsterne med mindre spildtid i trafikken og tilmed reducere CO2 udledningen,”
Lise Søderberg, seniorprojektleder i Gate 21
Forventningerne til projektet er store, da det vil have stor betydning for de mange bilister, der dagligt kører på strækningen og gavne borgere og virksomheder i Tårnby Kommune. Samtidig vil tiltaget bidrage til at opfylde Tårnby kommunens mål som klimakommune.
Projektet er en del af Den Regionale Datahub, der er støttet af Region Hovedstaden.
Den Regionale Datahub
Den Regionale Datahub er et innovationsprojekt, hvor 20 kommuner samarbejder om at finde frem til, hvordan vi kan bruge data til at fremme intelligent byudvikling, øge borgernes livskvalitet og samtidig skabe grøn vækst. Vores fokus er på at skabe konkrete løsninger og vise mulige nye samarbejdsflader. Kommunerne har stillet med reelle og konkrete udfordringer inden for mobilitet, klimasikring og driftsoptimering, som helt aktuelt skal løses.
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...
Data skal lette trafikken i Tårnby Kommune
Data skal lette trafikken i Tårnby Kommune
Englandsvej i Tårnby Kommune er præget af stor trængsel i myldretiden. Derfor er kommunen og A/S Øresund gået sammen med Gate 21, for at teste om den eksisterende vejkapacitet kan udnyttes bedre.
18. maj 2021 | Data
Englandsvej i Tårnby kommune er ofte præget af stor trængsel i myldretiden, og det skaber daglige udfordringer for både til og frakørende bilister. Derfor er Tårnby Kommune og A/S Øresund gået sammen med Gate 21, for at teste om den eksisterende vejkapacitet kan udnyttes bedre, så kødannelser reduceres, spildtid mindskes og CO2 udledningen reduceres.
En række skalerbare trafikprojekter har vist, hvordan veje konkret kan udnyttes bedre i myldretiden. Som led i Tårnby Kommunes arbejde for grøn omstilling og grøn vækst, er de nu blevet en del af projektet under Den Regionale Datahub og håber, at løsningerne vil have de samme positive effekter på Englandsvej ved at afhjælpe trængselsproblemerne og skabe et bedre trafikflow på stækningen.
Det er ikke ny viden, at der i Tårnby Kommune er vejkapacitetsproblemer på Englandsvej. Igennem årene, har kommunen og A/S Øresund forsøgt at optimere bl.a. lyssignalerne på strækningen, men den positive virkning af disse tiltag er dog blevet neutraliseret grundet en stadig stigende trafikbelastning. Tårnby Kommune har derfor være åbne og positive overfor at afprøve en mere intelligent trafikafvikling med ny teknologi.
Løsningen er udviklet af firmaet Technolution og gør brug af anonymiserede data om bilernes hastighed og geografiske position. Det betyder, at sker der et hastighedsfald på strækningen vil løsningen kommunikere direkte med trafiksignalerne på Englandsvej. Dermed kan løsningen sørge for, at det grønne lyssignal fortsætter i et længere tidsinterval end normalt, i tilfælde af begyndende kødannelse. Ud over at gavne bilisterne er den nye teknologi også til gavn for støjplagede naboer, der kan nyde godt af en mere glidende trafik samt for miljøet, da færre stop for bilerne resulterer i en lavere udledning af bl.a. CO2.
Forventningerne til projektet er store, da det vil have stor betydning for de mange bilister, der dagligt kører på strækningen og gavne borgere og virksomheder i Tårnby Kommune. Samtidig vil tiltaget bidrage til at opfylde Tårnby kommunens mål som klimakommune.
Projektet er en del af Den Regionale Datahub, der er støttet af Region Hovedstaden.
Den Regionale Datahub
Den Regionale Datahub er et innovationsprojekt, hvor 20 kommuner samarbejder om at finde frem til, hvordan vi kan bruge data til at fremme intelligent byudvikling, øge borgernes livskvalitet og samtidig skabe grøn vækst. Vores fokus er på at skabe konkrete løsninger og vise mulige nye samarbejdsflader. Kommunerne har stillet med reelle og konkrete udfordringer inden for mobilitet, klimasikring og driftsoptimering, som helt aktuelt skal løses.
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Fem kommuner driver på udviklingen, om at kunne indkøbe opskalering af digitale løsninger
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Nyt værktøj: Kollektive indsigter som grundlag for beslutning i den grønne omstilling
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...