Lysevaluering på skoler kan lede til forbedret studiemiljø
Projektet Lighting Metropolis har evalueret eksisterende lysforhold på tre skoler og undersøgt, hvordan lysforholdene kan ændres for at opnå et optimalt indendørs studiemiljø.
af Sofie Aagaard Laursen | 22. februar – 2021 | Bygninger
Lysforhold på uddannelsesinstitutioner kan være afgørende for elevernes studiemiljø, når det kommer til koncentration ved læsning og opgaver samt opmærksomhed i undervisning og gruppearbejde. Derfor har projektet Lighting Metropolis evalueret eksisterende lysforhold på tre skoler i Roskilde Kommune og bl.a. undersøgt, hvordan lysforholdene kan ændres for at opnå et optimalt indendørs studiemiljø.
Lys, der understøtter menneskets døgnrytme
I lysdesignindustrien er der kommet større fokus på de fysiologiske effekter af lys. Nye opdagelser har nemlig givet mulighed for bedre at forstå den effekt lys har på vores hjerner, og hvordan lys derigennem påvirker vores opmærksomhed og generelle velbefindende. I dag spiller kendskabet til disse effekter altså en større rolle end tidligere, når der designes lys, og netop dette fokus har også været centralt for projektets evaluering af lysforholdene på de tre skoler i Roskilde Kommune.
Evalueringen har haft fokus på de fysiologiske aspekter af lys i uddannelsesinstitutionerne og har undersøgt belysningen ud fra nye cirkadiske lysmålinger og standarder. Cirkadiske belysninger, eller døgnrytme belysninger, arbejder med at understøtte menneskers sundhed, ved at tilpasse det elektrisk lys i indendørs omgivelser til den naturlige døgnrytme. Derfor er denne type belysning relevant at bruge steder, hvor mennesker opholder sig mange timer af døgnet, som for eksempel på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.
Nye anbefalinger til skolernes fremtidige lyskilder
De tre involverede skoler er Jyllinge skole, der er udstyret med både nye og gamle belysningssystemer, Himmelev skole, der er udstyret med et nyt belysningssystem med forskellige forudindstillinger (farvetemperatur og intensitet) til forskellige scenarier og Trekroner skole, der er udstyret med standard LED-belysning.
Ud fra målingerne på de tre forskellige skoler med forskellige belysningssystemer, stod vigtigheden af dagslys i klasselokalerne klart. Dertil viste forsøgene, at det er vigtigt at opstille skrivebordene på en sådan måde, at dagslyset kan gavne alle elever i lokalet. Det blev bl.a. tydeligt at gardiner, selv hvis de er trukket fra, mørklægger flere borde, og derfor forhindrer en god og sund belysning. I lokaler, der ikke er udsat for meget dagslys, vil et passende lysdesign kunne skabe samme muligheder.
Særligt på Jyllinge skole er det tydeligt, at de gamle belysningssystemer kan hindre eleverne i at opretholde et godt koncentrationsniveau i løbet af dagen, da belysningen virker sløvende. For alle tre skoler gælder det desuden, at mængden af flimmer fra det elektriske lys, enten synlig eller usynlig for øjet, flere steder er på et forstyrrende niveau og derfor kan virke koncentrationsødelæggende for eleverne.
Generelt blev de nyere belysningssystemer på alle tre skoler bedømt som gode lyskilder for eleverne. Det giver anledning til, at projektet kan anbefale skolerne at udskifte de ældre systemer og implementere nye, optimale løsninger, hvis der skal stille et behageligt og sundt miljø til rådighed for elever i alle lokaler.
Omtrent 90 procent af kommunerne i Østdanmark vil ifølge deres klimaplaner arbejde med energibesparelser og -renovering, samt smart bygningsdrift og -styring. Derfor inviterede tre...
Mange borgere uden udsigt til fjernvarme drømmer stadig om en klimavenlig fælles varmeløsning. Læs hvordan Region Sjælland, Region Hovedstaden og Gate 21 hjælper dem videre mod en ...
Etageboliger i Danmark og Sverige, har store muligheder for at bidrage til et fleksibelt og effektivt energisystem. Dette skal realiseres gennem projektet “Grøn Omstilling i Etageb...
Lysevaluering på skoler kan lede til forbedret studiemiljø
Lysevaluering på skoler kan lede til forbedret studiemiljø
Projektet Lighting Metropolis har evalueret eksisterende lysforhold på tre skoler og undersøgt, hvordan lysforholdene kan ændres for at opnå et optimalt indendørs studiemiljø.
af Sofie Aagaard Laursen | 22. februar – 2021 | Bygninger
Lysforhold på uddannelsesinstitutioner kan være afgørende for elevernes studiemiljø, når det kommer til koncentration ved læsning og opgaver samt opmærksomhed i undervisning og gruppearbejde. Derfor har projektet Lighting Metropolis evalueret eksisterende lysforhold på tre skoler i Roskilde Kommune og bl.a. undersøgt, hvordan lysforholdene kan ændres for at opnå et optimalt indendørs studiemiljø.
Lys, der understøtter menneskets døgnrytme
I lysdesignindustrien er der kommet større fokus på de fysiologiske effekter af lys. Nye opdagelser har nemlig givet mulighed for bedre at forstå den effekt lys har på vores hjerner, og hvordan lys derigennem påvirker vores opmærksomhed og generelle velbefindende. I dag spiller kendskabet til disse effekter altså en større rolle end tidligere, når der designes lys, og netop dette fokus har også været centralt for projektets evaluering af lysforholdene på de tre skoler i Roskilde Kommune.
Evalueringen har haft fokus på de fysiologiske aspekter af lys i uddannelsesinstitutionerne og har undersøgt belysningen ud fra nye cirkadiske lysmålinger og standarder. Cirkadiske belysninger, eller døgnrytme belysninger, arbejder med at understøtte menneskers sundhed, ved at tilpasse det elektrisk lys i indendørs omgivelser til den naturlige døgnrytme. Derfor er denne type belysning relevant at bruge steder, hvor mennesker opholder sig mange timer af døgnet, som for eksempel på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.
Nye anbefalinger til skolernes fremtidige lyskilder
De tre involverede skoler er Jyllinge skole, der er udstyret med både nye og gamle belysningssystemer, Himmelev skole, der er udstyret med et nyt belysningssystem med forskellige forudindstillinger (farvetemperatur og intensitet) til forskellige scenarier og Trekroner skole, der er udstyret med standard LED-belysning.
Ud fra målingerne på de tre forskellige skoler med forskellige belysningssystemer, stod vigtigheden af dagslys i klasselokalerne klart. Dertil viste forsøgene, at det er vigtigt at opstille skrivebordene på en sådan måde, at dagslyset kan gavne alle elever i lokalet. Det blev bl.a. tydeligt at gardiner, selv hvis de er trukket fra, mørklægger flere borde, og derfor forhindrer en god og sund belysning. I lokaler, der ikke er udsat for meget dagslys, vil et passende lysdesign kunne skabe samme muligheder.
Særligt på Jyllinge skole er det tydeligt, at de gamle belysningssystemer kan hindre eleverne i at opretholde et godt koncentrationsniveau i løbet af dagen, da belysningen virker sløvende. For alle tre skoler gælder det desuden, at mængden af flimmer fra det elektriske lys, enten synlig eller usynlig for øjet, flere steder er på et forstyrrende niveau og derfor kan virke koncentrationsødelæggende for eleverne.
Generelt blev de nyere belysningssystemer på alle tre skoler bedømt som gode lyskilder for eleverne. Det giver anledning til, at projektet kan anbefale skolerne at udskifte de ældre systemer og implementere nye, optimale løsninger, hvis der skal stille et behageligt og sundt miljø til rådighed for elever i alle lokaler.
Fakta om Lighting Metropolis Green Economy
Danske partnere
Albertslund, Ballerup (ledende partner), Egedal, Faxe, Gladsaxe, Kalundborg, Lolland, Roskilde, Aalborg Universitet, DTU, Gate 21 (projektleder).
Svenske partnere
Bjuv, Lund, Klippan, Kristianstad, Trelleborg, Region Skåne, Lunds Universitet, Innovation Skåne (projektkoordinator).
Budget
38 millioner danske kroner / 52,5 millioner svenske kroner.
Projektet finansieres af EU / Interreg ÖKS (50 procent) samt partnere (50 procent).
Tidsperiode
2019–2022
Klimavenlige ejendomme kræver fælles front på tværs af faggrupper
Omtrent 90 procent af kommunerne i Østdanmark vil ifølge deres klimaplaner arbejde med energibesparelser og -renovering, samt smart bygningsdrift og -styring. Derfor inviterede tre...
Regionale rygstød skal fyre op under de fælles varmeløsninger
Mange borgere uden udsigt til fjernvarme drømmer stadig om en klimavenlig fælles varmeløsning. Læs hvordan Region Sjælland, Region Hovedstaden og Gate 21 hjælper dem videre mod en ...
Etageboligers rolle i energisystemet skal styrkes i nyt projekt
Etageboliger i Danmark og Sverige, har store muligheder for at bidrage til et fleksibelt og effektivt energisystem. Dette skal realiseres gennem projektet “Grøn Omstilling i Etageb...