I dag bruger mange kommuner droner til at holde opsyn med veje, overvåge og skabe et visuelt overblik over et større område – for eksempel i forbindelse med byggeprojekter. Ny teknologi og lovgivning giver mulighed for at sende en drone afsted uden den sædvanlige droneobservatør. Slagelse Kommune er ved at tage hul på de nye muligheder.
Brug af droner har et stort potentiale for kommunerne, særligt når det kommer til nemt at få adgang til områder som småøer eller andre afsides landsdele. Her kan det tage ekstra tid og ressourcer, når kommunerne skal udføre driftsmæssige opgaver. Med dronerne kan de derimod lettere tilgå og dække store og svært tilgængelige områder som småøer. Det koster langt mindre at sende en drone afsted, end en person i en bil. Det giver kommunen nye muligheder for at være et skridt foran, når det kommer til for eksempel vedligeholdelsesopgaver.
Slagelse Kommune vil udnytte dronernes potentiale
Ud for Slagelse finder du de to småøer, Omø og Agersø. Fra Stignæs Havn, hvor man tager færgen, til Omø, er der 10 kilometer. Færgeoverfarten tager cirka 50 minutter. Hver gang kommunen skal undersøge vejenes tilstande, eller har andre driftsopgaver, så tager det derfor minimum en halv dag. Anne Fiber er konsulent for Slagelse Kommune, og hun fortæller her om kommunens arbejde:
”Borgerne på Omø er gode til at kontakte kommunen, og anmelde huller i vejene eller affaldsproblemer. Men der er mange ting, som borgerne ikke vil lægge mærke til, fordi det kræver faglig viden. Anlæg og vedligeholdelse af veje er en dyr post i det kommunale budget. En drone kan overvåge et stort område og genkende begyndende revner i det øverste lag af vejene. Så kan vi som kommune starte reparationerne tidligere og det sikrer med stor sandsynlighed, at vejen kan vare et par årtier mere”
Anne Fiber, konsulent for Slagelse Kommune
Sammen med det finske firma Robots Expert undersøger Slagelse Kommune i projektet Klar Parat til 5G potentialet for, at dronerne kan gøre det lettere for kommunen at foretage inspektioner, indsamle data og yde services i vanskeligt tilgængelige områder, som eksempelvis på Omø.
Anne Fiber fortæller afsluttende:
”Det kunne være fantastisk, hvis vi kunne benytte autonome droner med en stor rækkevidde til at optimere vores processer og løse vores opgaver på nye og innovative måder. Tænk engang, hvis vi kunne løse opgaver hurtigere eller mere effektivt, fordi vi kaster problemstillingen op i luften og ser den teknologiske udvikling som en del af løsningerne.”
EU-lovgivning giver brug af droner en hjælpende hånd
I 2020 blev en ny EU-lovgivning stemt igennem og dronerne har nu fået endnu bedre vilkår. Nu er der mulighed at bruge en drone uden at droneoperatøren har dronen i ’line of sight’. Teknologen hedder ’Beyond visual line of sight’ (BVLOS) og betyder, at man kan sende en drone ud på en flyverute, uden at en person fysisk skal holde øje med dronen fra jorden.
Jonas Stjernberg fra Robots Expert fortæller om BVLOS-droner:
“BVLOS is the next quantum leap in aviation, but more importantly an environmentally friendly way to provide better services to people in rural areas and later also in cities. Drones combined with machine vision and AI are excellent tools for routinely detecting and documenting a wide range of phenomena from road conditions to storm damage and flooding. Drones are also ideal for quickly transporting medical supplies and samples between the islands and the mainland”
Jonas Stjernberg, fra Robots Expert
og han afslutter:
“However, BVLOS flying requires experience and proper integration into the aviation ecosystem. It is therefore natural for a municipality to partner with unmanned aviation experts such as us, who can ensure that flight operations are safe and efficient, allowing Slagelse representatives to focus on service production and citizen dialogue.”
Den mere automatiske drone kræver en særlig tilladelse og har nogle flere tekniske krav. Men hvis de er opfyldt, så kan dronen udføre arbejdet uden at have en mand on site. Det betyder, at kommunerne kan frigive arbejdskraft og at dronen hurtigere kan udføre opgaver, fordi de ikke skal ”vente” på, at droneobservatøren bevæger sig med på landjorden.
Slagelse i paneldebat om kommunens rolle i fremtidens droneoperationer
Slagelse er med i en paneldebat arrangeret af DRIVE Sweden og Nordic Drone Initiative, hvor de diskuterede – Hvad er kommunens rolle i fremtidens droneoperationer? Hvordan kan distancedroner være med til at skabe en bæredygtig kommunal udvikling, hvilke spørgsmål har kommunen og hvilken betydning kan den offentlige efterspørgsel have på området?
Artiklen er skrevet i projektet Klar, parat til 5G
Slagelse er med i en paneldebat arrangeret af DRIVE Sweden og Nordic Drone Initiative, hvor de diskuterede – Hvad er kommunens rolle i fremtidens droneoperationer? Hvordan kan distancedroner være med til at skabe en bæredygtig kommunal udvikling, hvilke spørgsmål har kommunen og hvilken betydning kan den offentlige efterspørgsel have på området?
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Næste skridt for kommunernes brug af droner
Næste skridt for kommunernes brug af droner
I dag bruger mange kommuner droner til at holde opsyn med veje, overvåge og skabe et visuelt overblik over et større område – for eksempel i forbindelse med byggeprojekter. Ny teknologi og lovgivning giver mulighed for at sende en drone afsted uden den sædvanlige droneobservatør. Slagelse Kommune er ved at tage hul på de nye muligheder.
Brug af droner har et stort potentiale for kommunerne, særligt når det kommer til nemt at få adgang til områder som småøer eller andre afsides landsdele. Her kan det tage ekstra tid og ressourcer, når kommunerne skal udføre driftsmæssige opgaver. Med dronerne kan de derimod lettere tilgå og dække store og svært tilgængelige områder som småøer. Det koster langt mindre at sende en drone afsted, end en person i en bil. Det giver kommunen nye muligheder for at være et skridt foran, når det kommer til for eksempel vedligeholdelsesopgaver.
Slagelse Kommune vil udnytte dronernes potentiale
Ud for Slagelse finder du de to småøer, Omø og Agersø. Fra Stignæs Havn, hvor man tager færgen, til Omø, er der 10 kilometer. Færgeoverfarten tager cirka 50 minutter. Hver gang kommunen skal undersøge vejenes tilstande, eller har andre driftsopgaver, så tager det derfor minimum en halv dag. Anne Fiber er konsulent for Slagelse Kommune, og hun fortæller her om kommunens arbejde:
Sammen med det finske firma Robots Expert undersøger Slagelse Kommune i projektet Klar Parat til 5G potentialet for, at dronerne kan gøre det lettere for kommunen at foretage inspektioner, indsamle data og yde services i vanskeligt tilgængelige områder, som eksempelvis på Omø.
Anne Fiber fortæller afsluttende:
EU-lovgivning giver brug af droner en hjælpende hånd
I 2020 blev en ny EU-lovgivning stemt igennem og dronerne har nu fået endnu bedre vilkår. Nu er der mulighed at bruge en drone uden at droneoperatøren har dronen i ’line of sight’. Teknologen hedder ’Beyond visual line of sight’ (BVLOS) og betyder, at man kan sende en drone ud på en flyverute, uden at en person fysisk skal holde øje med dronen fra jorden.
Jonas Stjernberg fra Robots Expert fortæller om BVLOS-droner:
og han afslutter:
Den mere automatiske drone kræver en særlig tilladelse og har nogle flere tekniske krav. Men hvis de er opfyldt, så kan dronen udføre arbejdet uden at have en mand on site. Det betyder, at kommunerne kan frigive arbejdskraft og at dronen hurtigere kan udføre opgaver, fordi de ikke skal ”vente” på, at droneobservatøren bevæger sig med på landjorden.
Slagelse i paneldebat om kommunens rolle i fremtidens droneoperationer
Artiklen er skrevet i projektet Klar, parat til 5G
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...