Gate 21 / Nyheder / Data / To kommuner skalerer prototype fra Den Regionale Datahub
07. september 2021
To kommuner skalerer prototype fra Den Regionale Datahub
Guldborgsund og Høje-Taastrup Kommune går videre med ny løsning, der er udviklet i Den Regionale Datahub. Løsningen skal hjælpe kommunerne i to byudviklingsprojekter til at forudsige, hvordan byplansændringerne kommer til at påvirke trafikken. Ved brug af værktøjet, får kommunerne mulighed for at være på forkant med beslutningerne.
af Katrine Munch Vollesen | 7. september – 2021 | Data
Den Regionale Datahub udviklede i 2019 en række prototyper, der skulle vise om kommunale data sammen med andre typer af data kunne bidrage med løsninger til nogle af kommunernes udfordringer.
Guldborgsund og Høje-Taastrup Kommune er med støtte fra Region Hovedstaden netop gået i gang med at teste og skalere en af projektets prototyper i to af deres konkrete byudviklingsprojekter. Prototypen viste, at der lå et stort potentiale i at sammenstille en lang række datakilder og skabe et værktøj, der kunne give kommunerne et godt overblik over trafikken, støjudviklingen og behovet for fremtidig vejudbygning, når en bydel tages i brug. Værktøjet er særligt relevant som beslutningsgrundlag for kommunens by- og trafikplanlæggere.
SNC-Lavalin Atkins er leverandør for løsningen, de vandt udbuddet efter en markedsdialog.
Byudvikling skaber udfordringer i Nykøbing centrum
I Nykøbing by i planlægger Guldborgsund Kommune et nyt byudviklingsområde. Det skal lægge i Schillerkvarteret, der ligger centralt i byen – tæt på bykerne, station og busser. Trafikken i den del af Nykøbing er allerede udfordret, blandt andet på grund af et stort behov for sikre skoleveje i kombination med større trafikårer til pendlere og erhverv. Med det nye byudviklingsprojekt, så øges presset på trafikken. Guldborgsund Kommune vil derfor blandt andet bruge den nye prototype til at se på, hvor man mest optimalt kan placere indkørslen til det nye byområde.
Hedehusene savner overblik over trafikstrukturen
I Høje-Taastrup Kommune er Hedehusene by i dag trafikalt udfordret, særligt på Hovedgaden med både tung og gennemkørende trafik, der også medfører høj støjbelastning for byens beboere.
Kommunen vil bruge den nye løsning på to nye byudviklingsområder, der er planlagt i området NærHeden. Høje-Taastrup kommuner ønsker at få skabt et overblik over, hvordan den overordnede trafikstruktur kan se ud for området på kortere og længere sigt. Blandt andet ønsker kommunen viden om, hvornår byudviklingen vil udløse behov for nye vejanlæg.
Se filmen ‘Hvordan kan vi forudse trafikmønstre? Den Regionale Datahub’ her
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
To kommuner skalerer prototype fra Den Regionale Datahub
To kommuner skalerer prototype fra Den Regionale Datahub
Guldborgsund og Høje-Taastrup Kommune går videre med ny løsning, der er udviklet i Den Regionale Datahub. Løsningen skal hjælpe kommunerne i to byudviklingsprojekter til at forudsige, hvordan byplansændringerne kommer til at påvirke trafikken. Ved brug af værktøjet, får kommunerne mulighed for at være på forkant med beslutningerne.
af Katrine Munch Vollesen | 7. september – 2021 | Data
Den Regionale Datahub udviklede i 2019 en række prototyper, der skulle vise om kommunale data sammen med andre typer af data kunne bidrage med løsninger til nogle af kommunernes udfordringer.
Guldborgsund og Høje-Taastrup Kommune er med støtte fra Region Hovedstaden netop gået i gang med at teste og skalere en af projektets prototyper i to af deres konkrete byudviklingsprojekter. Prototypen viste, at der lå et stort potentiale i at sammenstille en lang række datakilder og skabe et værktøj, der kunne give kommunerne et godt overblik over trafikken, støjudviklingen og behovet for fremtidig vejudbygning, når en bydel tages i brug. Værktøjet er særligt relevant som beslutningsgrundlag for kommunens by- og trafikplanlæggere.
SNC-Lavalin Atkins er leverandør for løsningen, de vandt udbuddet efter en markedsdialog.
Byudvikling skaber udfordringer i Nykøbing centrum
I Nykøbing by i planlægger Guldborgsund Kommune et nyt byudviklingsområde. Det skal lægge i Schillerkvarteret, der ligger centralt i byen – tæt på bykerne, station og busser. Trafikken i den del af Nykøbing er allerede udfordret, blandt andet på grund af et stort behov for sikre skoleveje i kombination med større trafikårer til pendlere og erhverv. Med det nye byudviklingsprojekt, så øges presset på trafikken. Guldborgsund Kommune vil derfor blandt andet bruge den nye prototype til at se på, hvor man mest optimalt kan placere indkørslen til det nye byområde.
Hedehusene savner overblik over trafikstrukturen
I Høje-Taastrup Kommune er Hedehusene by i dag trafikalt udfordret, særligt på Hovedgaden med både tung og gennemkørende trafik, der også medfører høj støjbelastning for byens beboere.
Kommunen vil bruge den nye løsning på to nye byudviklingsområder, der er planlagt i området NærHeden. Høje-Taastrup kommuner ønsker at få skabt et overblik over, hvordan den overordnede trafikstruktur kan se ud for området på kortere og længere sigt. Blandt andet ønsker kommunen viden om, hvornår byudviklingen vil udløse behov for nye vejanlæg.
Se filmen ‘Hvordan kan vi forudse trafikmønstre? Den Regionale Datahub’ her
Spørgsmål eller kommentarer?
Tag fat i seniorprojektleder, Lise Søderberg
Mail >> lise.soederberg@gate21.dk
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...