4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture på blot to måneder.
Versioneret pressemeddelelse fra Region Hovedstaden
Dele-elcykler har gennem de sidste par måneder fundet deres plads i bybilledet. Her har mere end 4.000 borgere allerede benyttet sig af muligheden for at bruge cyklerne, der blev opstillet som en del af et forsøgsprojekt i kommunerne i september i år.
Der er ikke fastsat et egentligt mål for antallet af ture, fordi det er et udviklingsprojekt. Men projektet er kommet godt fra start, siger fra Morten Heile Hass, der er specialkonsulent i Region Hovedstaden:
”Det er rigtig positivt, at så mange har haft lyst til at benytte cyklerne. Det overordnede mål med projektet er at give borgerne et fleksibelt og grønt tilbud, der gør det mere attraktivt at bruge den kollektive transport. Samtidig vil vi undersøge, om dele-elcykler er et tilbud, som borgere i forstadskommunerne ønsker at gøre brug af. Og det tegner godt.”
Morten Heile Hass, Specialkonsulent, Region Hovedstaden
Borgerne har især været glade for dele-elcyklerne ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby, hvor der i september og oktober blev kørt over 800 ture til og fra campus.
”Det er rigtig positivt at se, at brugerne på DTU har taget godt imod cyklerne. Det er også givende at få kortlagt udfordringerne, så vi kan lære af dem. Det giver os nemlig indblik i, hvordan et muligt system for delecykler optimalt kunne fungere på DTU, både i forhold til hvad der er attraktivt for brugerne, og hvordan man kan drifte det.”
Signe Bjerke Termansen, Bæredygtighedskoordinator, DTU’s Campus Service
Nye tiltag skal mindske efterladte cykler
Mangel på parkeringszoner for cyklerne — de såkaldte hubs — har i forsøgsprojektets start skabt problemer med cykler, der efterlades forkerte steder. Derfor er antallet af parkeringszoner udvidet for at løse udfordringen.
”Der vil altid være udfordringer, når man implementerer forsøgsprojekter som dette. Og vi har kunnet se, at borgerne har haft for få steder at aflevere cyklerne. Derfor har vi her i opstartsperioden, sammen med kommunerne, haft fokus på at lave flere hubs, så tilbuddet kan fungere for borgerne.”
Morten Heile Hass, Specialkonsulent, Region Hovedstaden
Antallet af parkeringszoner til dele-elcyklerne er vokset fra 170 hubs til mere end 240 siden projektets start. For at sikre, at cyklerne bliver parkeret korrekt, har regionen sammen med udbyderen Dott kommunikeret i app’en til brugerne, at de skal være opmærksomme på at parkerer efter reglerne – og at en fejlparkering koster 70 kroner. Samtidig er ekstra personale ansat til at samle cykler op og placere dem korrekt.
Flere tal om brugen af cyklerne
Antallet af ture varierer mellem kommunerne med flest i Lyngby, med både Glostrup og Gladsaxe lige i hælene.
I gennemsnit varer hver cykeltur 16 minutter.
Cyklerne benyttes mest om eftermiddagen og klokken 20.
De mest attraktive steder at starte eller slutte en tur er ved stationerne.
Indledende undersøgelser viser, at 25 procent af turene foretages i kombination med kollektiv transport.
Om Delemobilitet i Forstæderne
Kommunerne i projektet er: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
Region Hovedstaden er projektejer og koordinerer projektet i tæt samarbejde med Gate 21 og kommunerne.
Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 millioner kroner. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture på blot to måneder.
Versioneret pressemeddelelse fra Region Hovedstaden
Dele-elcykler har gennem de sidste par måneder fundet deres plads i bybilledet. Her har mere end 4.000 borgere allerede benyttet sig af muligheden for at bruge cyklerne, der blev opstillet som en del af et forsøgsprojekt i kommunerne i september i år.
Der er ikke fastsat et egentligt mål for antallet af ture, fordi det er et udviklingsprojekt. Men projektet er kommet godt fra start, siger fra Morten Heile Hass, der er specialkonsulent i Region Hovedstaden:
Borgerne har især været glade for dele-elcyklerne ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby, hvor der i september og oktober blev kørt over 800 ture til og fra campus.
Nye tiltag skal mindske efterladte cykler
Mangel på parkeringszoner for cyklerne — de såkaldte hubs — har i forsøgsprojektets start skabt problemer med cykler, der efterlades forkerte steder. Derfor er antallet af parkeringszoner udvidet for at løse udfordringen.
Antallet af parkeringszoner til dele-elcyklerne er vokset fra 170 hubs til mere end 240 siden projektets start. For at sikre, at cyklerne bliver parkeret korrekt, har regionen sammen med udbyderen Dott kommunikeret i app’en til brugerne, at de skal være opmærksomme på at parkerer efter reglerne – og at en fejlparkering koster 70 kroner. Samtidig er ekstra personale ansat til at samle cykler op og placere dem korrekt.
Flere tal om brugen af cyklerne
Om Delemobilitet i Forstæderne
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...