78 virksomheder arbejder for mere mobilitet for mindre CO2
Moving People er nu halvvejs gennem projektet og har engageret 78 virksomheder og 17 kommuner i arbejdet med at gøre pendlernes transport grønnere og mere fleksibel. Moving People gør her status – og ser frem mod sidste halvdel af projektet.
Foto: Mikkel Østergaard
af Lene Ulsted Carlsen | feb 13, 2018 | Mobilitet
250.000. Så mange ansatte arbejder i de 78 virksomheder, der er med i Moving People. Det giver et stort potentiale for at berøre rigtig mange pendleres transport. Projektleder Anna Thormann Boesen fra Gate 21, glæder sig over engagementet:
”Alene antallet af virksomheder og medarbejdere, som Moving People når ud til, afspejler et kæmpe potentiale for at, vi sammen kan gøre noget for at lette medarbejdernes transport – og i samme runde skabe CO2-besparelser for både virksomhed og samfund. Og skal vi for alvor trængslen til livs, er der brug for, at vi arbejder sammen.”
Undersøgelser viser potentialer
”Allerede nu har 54 af de 78 virksomheder lavet transportundersøgelser for deres medarbejderes transport. Undersøgelserne pin-pointer blandt andet de potentialer, der er for at flytte medarbejdere til anden transport end bil. Eksempelvis kører 48 procent af de medarbejdere der har under 10 km til arbejde i bil. Flere af de medarbejdere kan muligvis flyttes til cykel eller elcykel,” siger Anna Thormann Boesen.
Undersøgelserne har blandt andet også vist, at 79 procent af de medarbejdere, der cykler, er tilfredse, mens kun 59 procent af bilisterne er tilfredse med deres transport. Læs mere om status på Moving People her.
Nu skal der rykkes
Transportundersøgelsen i virksomhederne er en baseline-undersøgelse. Det betyder, at alle virksomheder bliver tilbudt en efterundersøgelse i løbet af efteråret 2018 og foråret 2019. Her vil det så vise sig, om nogle af de tiltag, virksomhederne har gjort, har rykket medarbejdernes transport i en grønnere retning.
”Undersøgelserne gør virksomhederne bevidste om, hvordan medarbejderne kommer til arbejde, og hvor der kan ligge nogle potentialer for at flytte medarbejderne fra bil til anden transport. På den måde kan virksomhederne iværksætte aktiviteter – enten alene eller sammen med andre virksomheder,” siger Anna Thormann Boesen, og fortæller ”En af de spændende ting der i øjeblikket arbejdes med er, at udbrede bybiler i erhvervsområder, således at de både kan understøtte pendlernes transport og bruges i arbejdstiden, som et mere fleksibelt alternativt end en tjenestebil og privat bil. Et andet tiltag er at teste hvilke cykeltilbud, der virker, og hvor de virker. Dette testes af virksomheder i Loop City og i samarbejde med Furesø Rådhus.
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturis...
De samfundsøkonomiske regnemodeller er ikke bedre end de parametre, vi fylder i dem, og vi har tendens til at give de dynamiske effekter af asfalt og beton for meget vægt, mens vi ...
Seks af Danmarks mest støjplagede kommuner, der ligger i hovedstadsområdet, har gennem Silent City-partnerskabet lavet et fælles udbud om støjhandlingsplaner. Planerne er her i for...
78 virksomheder arbejder for mere mobilitet for mindre CO2
78 virksomheder arbejder for mere mobilitet for mindre CO2
Moving People er nu halvvejs gennem projektet og har engageret 78 virksomheder og 17 kommuner i arbejdet med at gøre pendlernes transport grønnere og mere fleksibel. Moving People gør her status – og ser frem mod sidste halvdel af projektet.
af Lene Ulsted Carlsen | feb 13, 2018 | Mobilitet
250.000. Så mange ansatte arbejder i de 78 virksomheder, der er med i Moving People. Det giver et stort potentiale for at berøre rigtig mange pendleres transport. Projektleder Anna Thormann Boesen fra Gate 21, glæder sig over engagementet:
”Alene antallet af virksomheder og medarbejdere, som Moving People når ud til, afspejler et kæmpe potentiale for at, vi sammen kan gøre noget for at lette medarbejdernes transport – og i samme runde skabe CO2-besparelser for både virksomhed og samfund. Og skal vi for alvor trængslen til livs, er der brug for, at vi arbejder sammen.”
Undersøgelser viser potentialer
”Allerede nu har 54 af de 78 virksomheder lavet transportundersøgelser for deres medarbejderes transport. Undersøgelserne pin-pointer blandt andet de potentialer, der er for at flytte medarbejdere til anden transport end bil. Eksempelvis kører 48 procent af de medarbejdere der har under 10 km til arbejde i bil. Flere af de medarbejdere kan muligvis flyttes til cykel eller elcykel,” siger Anna Thormann Boesen.
Undersøgelserne har blandt andet også vist, at 79 procent af de medarbejdere, der cykler, er tilfredse, mens kun 59 procent af bilisterne er tilfredse med deres transport. Læs mere om status på Moving People her.
Nu skal der rykkes
Transportundersøgelsen i virksomhederne er en baseline-undersøgelse. Det betyder, at alle virksomheder bliver tilbudt en efterundersøgelse i løbet af efteråret 2018 og foråret 2019. Her vil det så vise sig, om nogle af de tiltag, virksomhederne har gjort, har rykket medarbejdernes transport i en grønnere retning.
”Undersøgelserne gør virksomhederne bevidste om, hvordan medarbejderne kommer til arbejde, og hvor der kan ligge nogle potentialer for at flytte medarbejderne fra bil til anden transport. På den måde kan virksomhederne iværksætte aktiviteter – enten alene eller sammen med andre virksomheder,” siger Anna Thormann Boesen, og fortæller ”En af de spændende ting der i øjeblikket arbejdes med er, at udbrede bybiler i erhvervsområder, således at de både kan understøtte pendlernes transport og bruges i arbejdstiden, som et mere fleksibelt alternativt end en tjenestebil og privat bil. Et andet tiltag er at teste hvilke cykeltilbud, der virker, og hvor de virker. Dette testes af virksomheder i Loop City og i samarbejde med Furesø Rådhus.
Ny metode til at vurdere cykelruter baner vej for investeringer
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturis...
Regner samfundets regnemaskine rigtigt – og grønt?
De samfundsøkonomiske regnemodeller er ikke bedre end de parametre, vi fylder i dem, og vi har tendens til at give de dynamiske effekter af asfalt og beton for meget vægt, mens vi ...
Støjhegn eller støjdæmpende asfalt?
Seks af Danmarks mest støjplagede kommuner, der ligger i hovedstadsområdet, har gennem Silent City-partnerskabet lavet et fælles udbud om støjhandlingsplaner. Planerne er her i for...