Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykler i Danmark – og dermed giver borgerne mulighed for at krydse kommunegrænserne på delecykel.
af Lene Ulsted Carlsen
Borgere kan lade bilen stå derhjemme og i stedet cykle forbi biltrafikken på en deleelcykel, i de ni kommuner, hvor Hovedstadens Letbane snart vil køre. Det bliver muligt fra september 2024 med projektet Delemobilitet i Forstæderne, som er finansieret af Region Hovedstaden med 3,5 millioner og koordineret i tæt samarbejde med Gate 21.
Målet er sammenhængende løsninger til borgerne
Over en toårig periode vil borgerne kunne bruge de 1.800 delecykler fra Dott, som kan hentes og afleveres på over 160 lokationer i kommunerne, så brugerne kan pendle på tværs af kommunegrænser. Det er et led i et større initiativ om at reducere biltrafikken og styrke den kollektive mobilitet i regionen. Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden, fremhæver vigtigheden af samarbejde på tværs af kommunegrænserne:
”Et par kilometer til busstopstedet eller den nærmeste station, kan være den hindring, der afholder nogen fra at tage bussen eller toget. Og det vil vi gøre noget ved, for der skal flere med den kollektive transport. Derfor stiller vi nu dele-elcykler til rådighed som et nyt, grønt og sammenhængende tilbud, der gør det mere attraktivt at benytte den kollektive transport og lade bilen stå,”
Lars Gaardhøj, Regionsrådsformand, Region Hovedstaden
Indsatsen forventes at spille en central rolle i at reducere biltrafikken i Region Hovedstaden, samtidig med at det giver borgerne større fleksibilitet i deres daglige pendling.
En investering i fremtidens mobilitet
Investeringen i delecykler i forstæderne gør det nemmere for borgerne at vælge grønne transportformer. Projektet er nemlig designet til at løse de udfordringer, der opstår, når borgerne skal kombinere cykel med kollektiv transport, især i områder, hvor de offentlige transportmidler ikke dækker hele rejsen. Delecyklerne vil være strategisk placeret i de ni deltagende kommuner, så borgerne kan komme fra A til B på en miljøvenlig og fleksibel måde.
Projektet er en vigtig brik i vores fælles indsats for at fremme bæredygtige transportmuligheder. Ved at tilbyde delecykler som en del af rejsen, gør vi det lettere for borgerne at vælge den kollektive trafik frem for bilen, hvilket gavner både miljøet og den daglige mobilitet
Ronja Sørensen, Projektleder i Gate 21.
Delecykeltilbuddet vil løbe indtil den 31. december 2025 med mulighed for en etårig forlængelse.
Om Delemobilitet i Forstæderne
Projektet Delemobilitet i Forstæderne vil med delecykler styrke den kollektive transport og den kommende Hovedstadens Letbane. Kombinationen af delecykler og kollektiv transport gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og vil forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen.
Region Hovedstaden finansierer opsætningen af delecykler og koordinerer arbejdet i tæt samarbejde med Gate 21 og de ni kommuner: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev Kommune, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
Projektet løber fra 1. september 2024 til udgangen af 2025 med mulighed for en 1-årig forlængelse. Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 millioner kroner. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykler i Danmark – og dermed giver borgerne mulighed for at krydse kommunegrænserne på delecykel.
af Lene Ulsted Carlsen
Borgere kan lade bilen stå derhjemme og i stedet cykle forbi biltrafikken på en deleelcykel, i de ni kommuner, hvor Hovedstadens Letbane snart vil køre. Det bliver muligt fra september 2024 med projektet Delemobilitet i Forstæderne, som er finansieret af Region Hovedstaden med 3,5 millioner og koordineret i tæt samarbejde med Gate 21.
Målet er sammenhængende løsninger til borgerne
Over en toårig periode vil borgerne kunne bruge de 1.800 delecykler fra Dott, som kan hentes og afleveres på over 160 lokationer i kommunerne, så brugerne kan pendle på tværs af kommunegrænser. Det er et led i et større initiativ om at reducere biltrafikken og styrke den kollektive mobilitet i regionen. Lars Gaardhøj, regionsrådsformand i Region Hovedstaden, fremhæver vigtigheden af samarbejde på tværs af kommunegrænserne:
Indsatsen forventes at spille en central rolle i at reducere biltrafikken i Region Hovedstaden, samtidig med at det giver borgerne større fleksibilitet i deres daglige pendling.
En investering i fremtidens mobilitet
Investeringen i delecykler i forstæderne gør det nemmere for borgerne at vælge grønne transportformer. Projektet er nemlig designet til at løse de udfordringer, der opstår, når borgerne skal kombinere cykel med kollektiv transport, især i områder, hvor de offentlige transportmidler ikke dækker hele rejsen. Delecyklerne vil være strategisk placeret i de ni deltagende kommuner, så borgerne kan komme fra A til B på en miljøvenlig og fleksibel måde.
Delecykeltilbuddet vil løbe indtil den 31. december 2025 med mulighed for en etårig forlængelse.
Om Delemobilitet i Forstæderne
Projektet Delemobilitet i Forstæderne vil med delecykler styrke den kollektive transport og den kommende Hovedstadens Letbane. Kombinationen af delecykler og kollektiv transport gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og vil forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen.
Region Hovedstaden finansierer opsætningen af delecykler og koordinerer arbejdet i tæt samarbejde med Gate 21 og de ni kommuner: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev Kommune, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
Projektet løber fra 1. september 2024 til udgangen af 2025 med mulighed for en 1-årig forlængelse. Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 millioner kroner. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.