Gate 21 / Nyheder / Mobilitet / Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark
04. maj 2020
Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark
Færdselsstyrelsen har netop godkendt tre selvkørende køretøjer, der skal køre testkørsel i projektet LINC. Det er en vigtig milepæl i den endelige godkendelsesproces inden, de skal køre på campusområdet på DTU i Lyngby. Samtidig er det første gang, at et køretøj fra producenten Easymile godkendes i Danmark.
af Lene Ulsted Carlsen | 4. maj – 2020 | Mobilitet
”Det er et vigtigt skridt på vejen til vores endelige godkendelse til testkørsel på DTU Campus. Det har været en lang proces at få godkendt køretøjet fra Easymile i Danmark. For os og for myndighederne er det et helt nyt type køretøj, som skal leve op til danske sikkerhedskrav for traditionelle køretøjer. Heldigvis har vi nu fået godkendelsen af køretøjet og er klar til at gå ind i næste fase af processen med at blive godkendt til testkørsel,” siger Rasmus Noes, Head of Business Development i Nobina, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles, når projektets tre køretøjer skal testes i seks måneder på DTU.
Projektet LINC, hvor Gate 21 er projektleder, har i halvandet år arbejdet på at få køretøjet godkendt i Danmark.
Forskellige grænseværdier var en udfordring
LINC har valgt selvkørende shuttles fra den franske producent Easymile, som i mere end fem år har haft testkørsel over hele verden. Samtidig har Nobina gode erfaringer med shuttlen fra Sverige, hvor de som nogle af de første har testet shuttlen i Stockholm, hvor den i øjeblikket ligger i fast rutefart i byudviklingsområdet Barkarby.
”Vi har i processen om at få køretøjet godkendt til test oplevet flere udfordringer. Vi har fra bunden skulle fremskaffe omfattende dokumentation for den selvkørende Easymile shuttle, som skulle leve op til danske grænseværdier. Det har særligt været tidskrævende at fremskaffe den korrekte dokumentation for den elektromagnetiske stråling fra de eldrevne shuttles. Det er heldigvis faldet på plads, og køretøjet opfylder nu de danske krav,” siger Søren Jacobsen, projektleder i Nobina, som har arbejdet med ansøgningen.
Det er første gang, at Færdselsstyrelsen har godkendt en selvkørende shuttle fra Easymile til test i Danmark. Easymile køretøjet er godkendt til seks siddende og seks stående passagerer med en maksimumhastighed på 20 kilometer i timen og til kørsel på DTU Campus i Lyngby. Godkendelsen gælder kun for kørsel i projektet.
Vigtig brik i den samlede ansøgning
Køretøjsgodkendelsen skal nu vedlægges ansøgningen om testkørsel på DTU, hvorefter en assessor skal udarbejde en sikkerhedsrapport for både testen og køretøjet. Herefter indsendes den samlede ansøgning, som består af projekt- og rutebeskrivelse, risikovurdering og assessors sikkerhedsrapport, til Vejdirektoratet. Vejdirektoratet vil så påbegynde en sagsbehandling, hvorefter ansøgningen skal godkendes af Transportministeren og Folketingets Transportudvalg.
”Køretøjsgodkendelsen er en rigtig vigtig brik i den samlede ansøgning – og var det sidste, vi manglede for at kunne sende den endelige ansøgning til Vejdirektoratet,” siger Søren Jacobsen.
Det er en lang proces at få godkendt test af selvkørende køretøjer i Danmark, så det er derfor usikkert, hvor lang tid der går, før den endelige forsøgstilladelse er indhentet. Et optimistisk bud er, at LINC-projektet kan køre på DTU Campus i sensommeren.
Om LINC
LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. Her tester vi dem i naturlige bymiljøer med daglige passagerer, som har behov for transport. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne.
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark
Første selvkørende Easymile-køretøj godkendt til testkørsel i Danmark
Færdselsstyrelsen har netop godkendt tre selvkørende køretøjer, der skal køre testkørsel i projektet LINC. Det er en vigtig milepæl i den endelige godkendelsesproces inden, de skal køre på campusområdet på DTU i Lyngby. Samtidig er det første gang, at et køretøj fra producenten Easymile godkendes i Danmark.
af Lene Ulsted Carlsen | 4. maj – 2020 | Mobilitet
”Det er et vigtigt skridt på vejen til vores endelige godkendelse til testkørsel på DTU Campus. Det har været en lang proces at få godkendt køretøjet fra Easymile i Danmark. For os og for myndighederne er det et helt nyt type køretøj, som skal leve op til danske sikkerhedskrav for traditionelle køretøjer. Heldigvis har vi nu fået godkendelsen af køretøjet og er klar til at gå ind i næste fase af processen med at blive godkendt til testkørsel,” siger Rasmus Noes, Head of Business Development i Nobina, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles, når projektets tre køretøjer skal testes i seks måneder på DTU.
Projektet LINC, hvor Gate 21 er projektleder, har i halvandet år arbejdet på at få køretøjet godkendt i Danmark.
Forskellige grænseværdier var en udfordring
LINC har valgt selvkørende shuttles fra den franske producent Easymile, som i mere end fem år har haft testkørsel over hele verden. Samtidig har Nobina gode erfaringer med shuttlen fra Sverige, hvor de som nogle af de første har testet shuttlen i Stockholm, hvor den i øjeblikket ligger i fast rutefart i byudviklingsområdet Barkarby.
”Vi har i processen om at få køretøjet godkendt til test oplevet flere udfordringer. Vi har fra bunden skulle fremskaffe omfattende dokumentation for den selvkørende Easymile shuttle, som skulle leve op til danske grænseværdier. Det har særligt været tidskrævende at fremskaffe den korrekte dokumentation for den elektromagnetiske stråling fra de eldrevne shuttles. Det er heldigvis faldet på plads, og køretøjet opfylder nu de danske krav,” siger Søren Jacobsen, projektleder i Nobina, som har arbejdet med ansøgningen.
Det er første gang, at Færdselsstyrelsen har godkendt en selvkørende shuttle fra Easymile til test i Danmark. Easymile køretøjet er godkendt til seks siddende og seks stående passagerer med en maksimumhastighed på 20 kilometer i timen og til kørsel på DTU Campus i Lyngby. Godkendelsen gælder kun for kørsel i projektet.
Vigtig brik i den samlede ansøgning
Køretøjsgodkendelsen skal nu vedlægges ansøgningen om testkørsel på DTU, hvorefter en assessor skal udarbejde en sikkerhedsrapport for både testen og køretøjet. Herefter indsendes den samlede ansøgning, som består af projekt- og rutebeskrivelse, risikovurdering og assessors sikkerhedsrapport, til Vejdirektoratet. Vejdirektoratet vil så påbegynde en sagsbehandling, hvorefter ansøgningen skal godkendes af Transportministeren og Folketingets Transportudvalg.
”Køretøjsgodkendelsen er en rigtig vigtig brik i den samlede ansøgning – og var det sidste, vi manglede for at kunne sende den endelige ansøgning til Vejdirektoratet,” siger Søren Jacobsen.
Det er en lang proces at få godkendt test af selvkørende køretøjer i Danmark, så det er derfor usikkert, hvor lang tid der går, før den endelige forsøgstilladelse er indhentet. Et optimistisk bud er, at LINC-projektet kan køre på DTU Campus i sensommeren.
Om LINC
LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. Her tester vi dem i naturlige bymiljøer med daglige passagerer, som har behov for transport. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne.
LINC hed tidligere TUPPAC – Transforming Urban Planning Providing Autonomous Collective Mobility.
Partnerne i projektet
Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21.
Finansiering
Projektet er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions (UIA), som støtter projektet med 25 millioner kroner.
Læs mere om projektet på UIA’s officielle hjemmeside.
Varighed
Marts 2018 – februar 2021.
Mere information
www.lincproject.dk
Kenneth Jørgensen,
Seniorprojektleder LINC, Gate 21
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...