Tanken om at køre sammen med en arbejdskollega kan være fremmed for mange af os. Det tankesæt vil en kampagne, som skal løbe hen over efteråret 2021, udfordre.
af Lene Ulsted Carlsen | 11. februar – 2021 | Mobilitet
Mange apps kan med succes matche en chauffør og en passager til samkørsel, men når vi kører til og fra arbejde, halter dét at køre sammen stadig bagefter. Her sidder der nemlig kun 1,05 person i gennemsnit i bilerne. Derfor igangsætter Gate 21 og Region Hovedstaden sammen med med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen.
”Vi arbejder i øjeblikket på at samle aktører til en fælles kampagne i efteråret 2021. Planen er at engagere mindst 10 større arbejdspladser i kampagnen for at målrette indsatsen mod deres medarbejdere, siger Anna Thormann Boesen, programleder i Bæredygtig Mobilitet i Gate 21 og projektleder for samkørselsinitiativet. Hun fortsætter:
”Vi forestiller os, at kampagnen indeholder film til deling på interne og sociale medier, trykte kampagnematerialer, konkurrencer og en mulighed for at teste samkørsel af. Men det er alt sammen noget, vi vil udvikle sammen med de aktører, der ønsker at være en del af indsatsen.”
Udover Gate 21 og Region Hovedstaden involveres også kommunerne fra KKR initiativet: Grønne Pendlervaner, Dansk Industri og virksomheder via virksomhedsnetværket Moving People. Det er vigtigt for projektet, at der er synergi og fælles læring og vidensdeling. Anna Thormann understreger, at alle med interesse i samkørsel kan deltage i initiativet.
Unge studerende kommer med bud på samkørselsfilm
Initiativet tester først ideer i mindre skala for derefter at afprøve kampagne-ideer blandt medarbejdere på en række arbejdspladser i hovedstadsregionen. I øjeblikket arbejder mere end 50 studerende på CPHBusiness med deres bud på en god samkørselsfilm:
”Vi har lavet en konkurrence blandt studerende for at se, om de kan finde nogle kreative indfaldsvinkler på samkørsel, som vi kan arbejde videre med i den endelige kampagne i efteråret,” fortæller Anna Thormann.
Prøv samkørsel og få en ny vane
Det er vigtigt, at kampagnen i efteråret både øger kendskabet til samkørsel, men ikke mindst også får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
”Vi har god erfaring med, at det er nemmere at skifte transportvane, hvis du har prøvet det af i din hverdag. Eksempelvis hvis du prøver en elcykel. Det rokker ved de forestillinger, du har om, om det kan passe ind i din hverdag. Derfor vil vi i dette projekt arbejde med en kampagne, der både skal øge kendskabet til samkørsel og få medarbejdere på arbejdspladser til at køre sammen med en kollega. På den måde kan vi forhåbentlig nedbryde de barrierer, der eksisterer omkring samkørsel,” siger Anna Thormann Boesen.
Partnerne bag projektet forventer, at:
Samkørsel er blevet promoveret og kendt på mindst ti store arbejdspladser og i fem kommuner i hovedstadsregionen.
Kampagnen har fået flere til at køre sammen på de involverede arbejdspladser.
Der er udviklet et samkørselskoncept, som kan skaleres og udbredes til andre arbejdspladser.
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Kampagne skal få flere til at køre sammen
Kampagne skal få flere til at køre sammen
Tanken om at køre sammen med en arbejdskollega kan være fremmed for mange af os. Det tankesæt vil en kampagne, som skal løbe hen over efteråret 2021, udfordre.
af Lene Ulsted Carlsen | 11. februar – 2021 | Mobilitet
Mange apps kan med succes matche en chauffør og en passager til samkørsel, men når vi kører til og fra arbejde, halter dét at køre sammen stadig bagefter. Her sidder der nemlig kun 1,05 person i gennemsnit i bilerne. Derfor igangsætter Gate 21 og Region Hovedstaden sammen med med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen.
”Vi arbejder i øjeblikket på at samle aktører til en fælles kampagne i efteråret 2021. Planen er at engagere mindst 10 større arbejdspladser i kampagnen for at målrette indsatsen mod deres medarbejdere, siger Anna Thormann Boesen, programleder i Bæredygtig Mobilitet i Gate 21 og projektleder for samkørselsinitiativet. Hun fortsætter:
”Vi forestiller os, at kampagnen indeholder film til deling på interne og sociale medier, trykte kampagnematerialer, konkurrencer og en mulighed for at teste samkørsel af. Men det er alt sammen noget, vi vil udvikle sammen med de aktører, der ønsker at være en del af indsatsen.”
Udover Gate 21 og Region Hovedstaden involveres også kommunerne fra KKR initiativet: Grønne Pendlervaner, Dansk Industri og virksomheder via virksomhedsnetværket Moving People. Det er vigtigt for projektet, at der er synergi og fælles læring og vidensdeling. Anna Thormann understreger, at alle med interesse i samkørsel kan deltage i initiativet.
Unge studerende kommer med bud på samkørselsfilm
Initiativet tester først ideer i mindre skala for derefter at afprøve kampagne-ideer blandt medarbejdere på en række arbejdspladser i hovedstadsregionen. I øjeblikket arbejder mere end 50 studerende på CPHBusiness med deres bud på en god samkørselsfilm:
”Vi har lavet en konkurrence blandt studerende for at se, om de kan finde nogle kreative indfaldsvinkler på samkørsel, som vi kan arbejde videre med i den endelige kampagne i efteråret,” fortæller Anna Thormann.
Prøv samkørsel og få en ny vane
Det er vigtigt, at kampagnen i efteråret både øger kendskabet til samkørsel, men ikke mindst også får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
”Vi har god erfaring med, at det er nemmere at skifte transportvane, hvis du har prøvet det af i din hverdag. Eksempelvis hvis du prøver en elcykel. Det rokker ved de forestillinger, du har om, om det kan passe ind i din hverdag. Derfor vil vi i dette projekt arbejde med en kampagne, der både skal øge kendskabet til samkørsel og få medarbejdere på arbejdspladser til at køre sammen med en kollega. På den måde kan vi forhåbentlig nedbryde de barrierer, der eksisterer omkring samkørsel,” siger Anna Thormann Boesen.
Partnerne bag projektet forventer, at:
Støttet af:
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...