Gate 21 / Nyheder / Mobilitet / Leverandør åbner mulighed for stærkt samarbejde om test af selvkørende shuttles
25. oktober 2018
Leverandør åbner mulighed for stærkt samarbejde om test af selvkørende shuttles
Valget af den franske leverandør Easymile åbner muligheden for et stærkt samarbejde om test af teknologier, der kan skabe en bedre brugeroplevelse og sikkerhed, når projektet LINC skal teste selvkørende shuttles
af Lene Ulsted Carlsen | okt 25, 2018 | Mobilitet
LINC har valgt Easymile som leverandør af tre selvkørende shuttles til test på DTU Campus i Lyngby og i Hersted Industripark i Albertslund. Og det lover godt for de forestående test:
”En af de tungtvejende årsager til, at vi har valgt Easymile som leverandør, er, at virksomheden er meget åben overfor at samarbejde og teste nye teknologier. Samtidig har Nobina god erfaring med Easymile-shuttles fra Sverige og Norge,” siger Nikolaj Kyhn, Head of Business Development i Nobina Danmark, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles i LINCs tests.
Leverandøren blev valgt efter en åben proces, hvor LINC både har indsamlet information og gennemført en udbudsrunde med flere forskellige leverandører af selvkørende shuttles.
Samarbejde om hackathon i vente
Den store åbenhed over for nye digitale innovationssamarbejder om de selvkørende shuttles glæder Claus Klint, direktør for Internet of Things hos IBM, som også er partner i LINC:
”Teknologien i og omkring de selvkørende shuttles rummer mange muligheder for at gøre passagerernes transport mere bekvem og fleksibel. Derfor planlægger IBM, DTU og de øvrige partnere i LINC et hackathon. Her vil vi og Easymile arbejde sammen om cyber-security og om at udvikle services i og omkring de selvkørende shuttles.”
”Til hackathonet i DTU Skylab vil vi samle dygtige IT-udviklere, studerende, virksomheder og kommuner for at idéudvikle på løsninger, der kan optimere sikkerhedssystemer og udvikle nye services,” uddyber Anders Pall Skött, sekretariatschef i Smart City Cybersecurity Lab på DTU.
En erfaren leverandør
Udviklingen af nye teknologier i samarbejde med leverandøren er ikke den eneste årsag til at valget faldt på Easymile:
”Det vægtede naturligvis også højt, at Easymile allerede har testet 80 selvkørende shuttles på vejene – blandt andet i Tyskland, Sverige og Norge og har stor erfaring med sikkerheden. Desuden har Easymile et træningsprogram, så Nobinas personale bliver oplært i driften af bussen,” siger Nikolaj Kyhn.
Det er første gang, at en Easymile shuttle skal køre på offentlig vej i Danmark. Nobina kører allerede i dag selvkørende Easymile shuttles i Sverige og Norge.
har indbygget rampe til handikappede og gangbesværede
er styret af Easymiles Fleet Management software
kan køre på eksisterende veje uden nye krav til infrastruktur
følger en virtuel rute, som er programmeret og planlagt
har lasere og radar samt et satellitbaseret system, som får shuttlen til at holde sig på ruten
har i starten af LINCs tests altid en busvært ombord, som kan overtage styringen hvis nødvendigt
kører under test med en hastighed på maksimalt 20-25 kilometer i timen (topfarten er 45 kilometer i timen)
Om LINC
Projektet LINC (tidligere TUPPAC) vil styrke det fremtidige kollektive tilbud af shuttles til borgerne. Projektet vil introducere selvkørende shuttles i udvalgte områder i byudviklingsområdet LOOP CITY, hvor den nye letbane fra Ishøj til Lyngby etableres fra 2018-2025.
Bag LINC står byudviklingsområdet LOOP CITY, Gate 21, Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, busoperatøren Nobina, IBM, Roskilde Universitet (RUC) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
Budgettet er 31,4 millioner kroner og projektet er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions og partnerne.
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Nu får ansatte fra tre virksomheder i erhvervsområdet Kildebrønde i Hundige mulighed for at hoppe på en delecykel mellem arbejdspladsen og Hundige Station. Delecyklerne vil være ti...
Leverandør åbner mulighed for stærkt samarbejde om test af selvkørende shuttles
Leverandør åbner mulighed for stærkt samarbejde om test af selvkørende shuttles
Valget af den franske leverandør Easymile åbner muligheden for et stærkt samarbejde om test af teknologier, der kan skabe en bedre brugeroplevelse og sikkerhed, når projektet LINC skal teste selvkørende shuttles
af Lene Ulsted Carlsen | okt 25, 2018 | Mobilitet
LINC har valgt Easymile som leverandør af tre selvkørende shuttles til test på DTU Campus i Lyngby og i Hersted Industripark i Albertslund. Og det lover godt for de forestående test:
”En af de tungtvejende årsager til, at vi har valgt Easymile som leverandør, er, at virksomheden er meget åben overfor at samarbejde og teste nye teknologier. Samtidig har Nobina god erfaring med Easymile-shuttles fra Sverige og Norge,” siger Nikolaj Kyhn, Head of Business Development i Nobina Danmark, som skal stå for driften af de selvkørende shuttles i LINCs tests.
Leverandøren blev valgt efter en åben proces, hvor LINC både har indsamlet information og gennemført en udbudsrunde med flere forskellige leverandører af selvkørende shuttles.
Samarbejde om hackathon i vente
Den store åbenhed over for nye digitale innovationssamarbejder om de selvkørende shuttles glæder Claus Klint, direktør for Internet of Things hos IBM, som også er partner i LINC:
”Teknologien i og omkring de selvkørende shuttles rummer mange muligheder for at gøre passagerernes transport mere bekvem og fleksibel. Derfor planlægger IBM, DTU og de øvrige partnere i LINC et hackathon. Her vil vi og Easymile arbejde sammen om cyber-security og om at udvikle services i og omkring de selvkørende shuttles.”
”Til hackathonet i DTU Skylab vil vi samle dygtige IT-udviklere, studerende, virksomheder og kommuner for at idéudvikle på løsninger, der kan optimere sikkerhedssystemer og udvikle nye services,” uddyber Anders Pall Skött, sekretariatschef i Smart City Cybersecurity Lab på DTU.
En erfaren leverandør
Udviklingen af nye teknologier i samarbejde med leverandøren er ikke den eneste årsag til at valget faldt på Easymile:
”Det vægtede naturligvis også højt, at Easymile allerede har testet 80 selvkørende shuttles på vejene – blandt andet i Tyskland, Sverige og Norge og har stor erfaring med sikkerheden. Desuden har Easymile et træningsprogram, så Nobinas personale bliver oplært i driften af bussen,” siger Nikolaj Kyhn.
Det er første gang, at en Easymile shuttle skal køre på offentlig vej i Danmark. Nobina kører allerede i dag selvkørende Easymile shuttles i Sverige og Norge.
Easymiles EZ10 selvkørende shuttles
Om LINC
Projektet LINC (tidligere TUPPAC) vil styrke det fremtidige kollektive tilbud af shuttles til borgerne. Projektet vil introducere selvkørende shuttles i udvalgte områder i byudviklingsområdet LOOP CITY, hvor den nye letbane fra Ishøj til Lyngby etableres fra 2018-2025.
Bag LINC står byudviklingsområdet LOOP CITY, Gate 21, Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, busoperatøren Nobina, IBM, Roskilde Universitet (RUC) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
Budgettet er 31,4 millioner kroner og projektet er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions og partnerne.
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Delecykler gør det nemt og grønt at komme fra station til arbejde
Nu får ansatte fra tre virksomheder i erhvervsområdet Kildebrønde i Hundige mulighed for at hoppe på en delecykel mellem arbejdspladsen og Hundige Station. Delecyklerne vil være ti...