Forår og sommer er oplagt cykelvejr og derfor også tidspunktet for de store tilbagevendende cykelkampagner. Men hvordan får man medarbejderne til at cykle hele året rundt? Hos MOE er man måske ved at knække koden – mens de ”knækker cancer”.
af Claus Ascanius | dec 12, 2018 | Mobilitet
Rådgivningsvirksomheden MOE har med sine godt 800 medarbejdere kontorer i flere af landets største byer. Derfor er storbyens problemer med trængsel og parkering velkendte udfordringer for de ansatte. Af samme grund er MOE også fast deltager i den årlige ”Vi Cykler til Arbejde” kampagne, hvor medarbejdere i alle landets virksomheder opfordres til at skyde foråret i gang på cyklen.
Men på trods af en meget aktiv medarbejderstab, som gerne involverer sig i sociale aktiviteter og masser af sport, så oplever man også hos MOE, at varige adfærdsændringer kan være svære at opnå. Og når cykelkampagnen afsluttes, siver en del af medarbejderne støt og roligt tilbage i deres gamle transportvaner – præcis som på de fleste andre arbejdspladser.
Et godt formål – og en smule konkurrence
Da Cyklistforbundets ”Vi Cykler til arbejde” kampagne, som normalt kun løber i maj måned, blev udvidet hen over sommeren på grund af lukningen af kystbanen, så var det samtidig startskuddet til konkrete ideer til, hvordan man kan fastholde medarbejderne på cyklen – ikke bare hen over sommeren, men hele året rundt.
”Vi vil gerne motivere til at cykle hele året, så vi besluttede os for at prøve at koble cyklingen på en række aktiviteter, som vi laver i forvejen”, fortæller Rikke Gemzøe, kommunikationschef i MOE. Her faldt tanken på den årlige Knæk Cancer kampagne, som virksomheden er fast bidragsyder på.
Så selv om oktober måned ikke er den typiske måned til opstart af en cykelkampagne, så besluttede virksomheden sig for at forsøge alligevel. Hurtigt blev der udviklet et simpelt indtastningssystem, hvor medarbejderne kunne indtaste deres kørsel og MOE tilbød, som supplement til det sædvanlige bidrag, at donere 50 øre til Knæk Cancer for hver kørte kilometer på cykel. Systemet gav også mulighed for at sammenligne indsatsen på tværs af de forskellige kontorer og afdelinger – og det var endnu en væsentlig motivationsfaktor blandt medarbejderne, som ikke går af vejen for lidt godmodig konkurrence.
Cykelfremme og velgørenhed er et hit
MOE har netop udført en spørgeskemaundersøgelse om kampagnen, og her var resultatet særdeles positivt:
”Næsten hver fjerde af vores medarbejdere har deltaget, og det synes vi er mange, årstiden taget i betragtning” fortæller Rikke Gemzøe”. Samtidig viser undersøgelsen at hele 92 procent af deltagerne har tænkt sig at blive ved med at cykle efter kampagnen. En del af dem der har deltaget ville naturligvis have cyklet alligevel, men hele 42 procent svarer, at kampagnen har haft betydning for deres cykling. Samtidig vurderer 86 procent, at det er en god ide at kombinere cykelfremme og velgørenhed:
”Alt i alt synes vi, at resultatet er overvældende positivt, og vi oplever at mange medarbejdere har henvendt sig for at opfordre til, at man også kan deltage ved for eksempel at gå på arbejde eller bruge den kollektive transport. Og det er naturligvis noget, vi kigger på til en anden gang”, lyder det afslutningsvist fra Rikke Gemzøe.
Fakta om kampagnen
MOE har cirka 800 medarbejdere – 219 deltog i ”Tag cyklen og Knæk Cancer”
Kampagnen løb hele oktober måned – hvor 28 procent af deltagerne har cyklet mere end 20 dage
92 procent af deltagerne vil fortsætte med at cykle efter kampagnen er slut – og 14 procent angiver at kampagnen har haft stor eller nogen betydning for deres fortsatte cykling.
86 procent synes at kombinationen af cykelfremme og velgørenhed er en god ide.
Det langsigtede formål er at koble cykelaktiviteter op på endnu flere aktiviteter hen over året.
Medarbejderne cyklede samlet set 34.011 kilometer – hvilket MOE kvitterede med ved at donere 19.822 kroner til Knæk Cancer – foruden den ordinære donation på godt 90.000 kroner.
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
MOE knækker cykelkoden
MOE knækker cykelkoden
Forår og sommer er oplagt cykelvejr og derfor også tidspunktet for de store tilbagevendende cykelkampagner. Men hvordan får man medarbejderne til at cykle hele året rundt? Hos MOE er man måske ved at knække koden – mens de ”knækker cancer”.
af Claus Ascanius | dec 12, 2018 | Mobilitet
Rådgivningsvirksomheden MOE har med sine godt 800 medarbejdere kontorer i flere af landets største byer. Derfor er storbyens problemer med trængsel og parkering velkendte udfordringer for de ansatte. Af samme grund er MOE også fast deltager i den årlige ”Vi Cykler til Arbejde” kampagne, hvor medarbejdere i alle landets virksomheder opfordres til at skyde foråret i gang på cyklen.
Men på trods af en meget aktiv medarbejderstab, som gerne involverer sig i sociale aktiviteter og masser af sport, så oplever man også hos MOE, at varige adfærdsændringer kan være svære at opnå. Og når cykelkampagnen afsluttes, siver en del af medarbejderne støt og roligt tilbage i deres gamle transportvaner – præcis som på de fleste andre arbejdspladser.
Et godt formål – og en smule konkurrence
Da Cyklistforbundets ”Vi Cykler til arbejde” kampagne, som normalt kun løber i maj måned, blev udvidet hen over sommeren på grund af lukningen af kystbanen, så var det samtidig startskuddet til konkrete ideer til, hvordan man kan fastholde medarbejderne på cyklen – ikke bare hen over sommeren, men hele året rundt.
”Vi vil gerne motivere til at cykle hele året, så vi besluttede os for at prøve at koble cyklingen på en række aktiviteter, som vi laver i forvejen”, fortæller Rikke Gemzøe, kommunikationschef i MOE. Her faldt tanken på den årlige Knæk Cancer kampagne, som virksomheden er fast bidragsyder på.
Så selv om oktober måned ikke er den typiske måned til opstart af en cykelkampagne, så besluttede virksomheden sig for at forsøge alligevel. Hurtigt blev der udviklet et simpelt indtastningssystem, hvor medarbejderne kunne indtaste deres kørsel og MOE tilbød, som supplement til det sædvanlige bidrag, at donere 50 øre til Knæk Cancer for hver kørte kilometer på cykel. Systemet gav også mulighed for at sammenligne indsatsen på tværs af de forskellige kontorer og afdelinger – og det var endnu en væsentlig motivationsfaktor blandt medarbejderne, som ikke går af vejen for lidt godmodig konkurrence.
Cykelfremme og velgørenhed er et hit
MOE har netop udført en spørgeskemaundersøgelse om kampagnen, og her var resultatet særdeles positivt:
”Næsten hver fjerde af vores medarbejdere har deltaget, og det synes vi er mange, årstiden taget i betragtning” fortæller Rikke Gemzøe”. Samtidig viser undersøgelsen at hele 92 procent af deltagerne har tænkt sig at blive ved med at cykle efter kampagnen. En del af dem der har deltaget ville naturligvis have cyklet alligevel, men hele 42 procent svarer, at kampagnen har haft betydning for deres cykling. Samtidig vurderer 86 procent, at det er en god ide at kombinere cykelfremme og velgørenhed:
”Alt i alt synes vi, at resultatet er overvældende positivt, og vi oplever at mange medarbejdere har henvendt sig for at opfordre til, at man også kan deltage ved for eksempel at gå på arbejde eller bruge den kollektive transport. Og det er naturligvis noget, vi kigger på til en anden gang”, lyder det afslutningsvist fra Rikke Gemzøe.
Fakta om kampagnen
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...