Virksomheder ruster sig til øget trængsel i anlægsfasen
Udsigten til mere trængsel får flere virksomheder langs den kommende letbane til at hjælpe deres medarbejdere med at komme nemmere på arbejde ved at skifte bilen ud med cyklen. Både Novo Nordisk og Agilent Technologies har iværksat flere tiltag
af Sofie Hougaard Nielsen | sep 7, 2018 | Mobilitet
Trods tæt koordinering mellem entreprenører og kommuner om information til borgerne er der udsigt til, at trængslen langs Ring 3 vil stige under anlægsarbejdet af den kommende letbane. Det vil påvirke medarbejderne i de mange virksomheder i området, og derfor laver flere virksomheder tiltag, som skal gøre det nemmere for deres medarbejdere at skippe bilen og trængslen.
Personale peger på bedre forhold for cyklister
En af de virksomheder er Novo Nordisk, som har arbejdspladser i både Søborg og Bagsværd, hvor vejarbejdet vil få stor betydning for medarbejdernes transport. Gennem netværket ’Smart Mobility in LOOP CITY’ har Novo Nordisk fået lavet en undersøgelse af medarbejdernes transport til og fra arbejde. Den viste, at op mod halvdelen af medarbejderne kører i bil, selvom de har under 15 kilometer til arbejde. For mange af dem kan det være nemmere at komme frem på cyklen, når vejarbejdet går i gang.
”Vi vil vi gerne have, at folk gør noget andet end at køre i bil til arbejde, og derfor har vi spurgt dem ’hvad skal der til, for at du kommer op på cyklen?’. Der blev peget på bedre forhold for cyklisterne,” siger Bettina Hunæus Geisler, der er project manager i Novo Nordisk.
”Vi har udvidet omklædningsfaciliteterne på vores site på Vandtårnsvej i Gladsaxe, så alle kan klæde om. Vi har både udvidet områderne med cykelparkering og flere nye aflåste cykelskure, blandt andet i Bagsværd. Hvis medarbejderne skal have repareret sin cykel i arbejdstiden, har vi lavet en aftale med et firma, der kan komme og ordne den. Og så kunne vi godt tænke os at få en elcykelladestander ved cykelparkeringen, så man endnu nemmere kan lade sin elcykel op,” uddyber hun.
Medarbejdere kan arbejde fra en anden adresse
Novo Nordisk opfordrer også medarbejderne til, at de sætter sig på andre af virksomhedens lokationer og arbejder for at undgå transport og trængsel. Og skal de køre i bil, kan de bruge virksomhedens egen app, Novo Ride, forklarer Bettina Hunæus Geisler og fortsætter:
”Vi har også fokus på samkørsel og har lavet vores egen app, hvor medarbejderne kan melde kørsel ind, hoppe på et lift eller samle sig i en bil. App’en bliver brugt godt, og det betyder, at vi sparer mange taxature, for eksempel til ture til lufthavnen eller transport mellem sites.”
Mens letbanen bliver bygget vil Novo Nordisk informere om vejarbejdet gennem mails og flyers. Til foråret vil virksomheden lave en opfølgende undersøgelse for at se, om de forskellige tiltag har ændret på medarbejdernes transportvaner.
Et cykelcommunity på arbejdspladsen
Virksomheden Agilent Technologies er gået all-in på at skabe de bedst tænkelige rammer for, at medarbejderne kan komme på arbejde, mens letbanearbejdet står på. Under overskriften Biking@Agilent har virksomheden fokus på at skabe et cykelcommunity, hvor flere medarbejdere finder glæden ved at cykle, og hvor glæderne kan deles med kollegaerne. Projektet er skudt i gang i september 2018, og frem til foråret 2019 vil der være en række aktiviteter, som bidrager til at opbygge et fællesskab om at cykle til arbejde, herunder foredrag om motivation, afprøvning af forskellige cykler, undervisning i gøre cyklen vinter-/forårsklar og cykeltræning. Derudover er nogle medarbejdere blevet cykelambassadører og får særlig støtte til at opbygge et cykelcommunity blandt deres kollegaer.
”Letbanebyggeriet vil påvirke transportoplevelsen hos vores medarbejdere, og vi vil gerne undgå, at transport bliver en road blocker – det vil sige noget, der skubber medarbejderne væk herfra, eller som får potentielt nye medarbejder til at tænke ’det kan jeg ikke få til at hænge sammen.’ Derfor skal rammerne være i orden,” siger Lene Stuhr, der er HR-director i Agilent Technologies.
Cykling – en naturlig del af transporten
Mange af virksomhedens medarbejdere kører til arbejde i bil, selvom de ikke skal så langt. Lene Stuhr mener derfor, der kan være basis for at ændre transportvaner, hvis det med ekstra trængsel tager lige så lang tid i bil som på cykel.
”Vi vil gerne have en kultur, hvor cykling er en naturlig transport til arbejde. Vi tror, vi kan skabe en langvarig og bæredygtig forandring, hvor den nye transportform bliver implementeret i hverdagen, og det vil give gladere medarbejdere, for undersøgelser viser, at ‘biking employees are happy employees’,” siger hun.
Projektet Biking@Agilent blev skudt i gang med et oplæg af roeren Eskild Ebbesen, der gav sit bud på, hvordan man motiverer sig selv til at få en sundere livsstil.
Til foråret laver Agilent Technoligies en ny transportundersøgelse for at finde ud af, hvad medarbejderne synes om aktiviteterne og de mange tiltag.
”Uanset, hvad det fører med sig, er det også med til at fortælle medarbejdere, at vi går op i, hvordan de oplever rammerne omkring deres arbejdsplads,” forklarer Lene Stuhr.
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...
Virksomheder ruster sig til øget trængsel i anlægsfasen
Virksomheder ruster sig til øget trængsel i anlægsfasen
Udsigten til mere trængsel får flere virksomheder langs den kommende letbane til at hjælpe deres medarbejdere med at komme nemmere på arbejde ved at skifte bilen ud med cyklen. Både Novo Nordisk og Agilent Technologies har iværksat flere tiltag
af Sofie Hougaard Nielsen | sep 7, 2018 | Mobilitet
Trods tæt koordinering mellem entreprenører og kommuner om information til borgerne er der udsigt til, at trængslen langs Ring 3 vil stige under anlægsarbejdet af den kommende letbane. Det vil påvirke medarbejderne i de mange virksomheder i området, og derfor laver flere virksomheder tiltag, som skal gøre det nemmere for deres medarbejdere at skippe bilen og trængslen.
Personale peger på bedre forhold for cyklister
En af de virksomheder er Novo Nordisk, som har arbejdspladser i både Søborg og Bagsværd, hvor vejarbejdet vil få stor betydning for medarbejdernes transport. Gennem netværket ’Smart Mobility in LOOP CITY’ har Novo Nordisk fået lavet en undersøgelse af medarbejdernes transport til og fra arbejde. Den viste, at op mod halvdelen af medarbejderne kører i bil, selvom de har under 15 kilometer til arbejde. For mange af dem kan det være nemmere at komme frem på cyklen, når vejarbejdet går i gang.
”Vi vil vi gerne have, at folk gør noget andet end at køre i bil til arbejde, og derfor har vi spurgt dem ’hvad skal der til, for at du kommer op på cyklen?’. Der blev peget på bedre forhold for cyklisterne,” siger Bettina Hunæus Geisler, der er project manager i Novo Nordisk.
”Vi har udvidet omklædningsfaciliteterne på vores site på Vandtårnsvej i Gladsaxe, så alle kan klæde om. Vi har både udvidet områderne med cykelparkering og flere nye aflåste cykelskure, blandt andet i Bagsværd. Hvis medarbejderne skal have repareret sin cykel i arbejdstiden, har vi lavet en aftale med et firma, der kan komme og ordne den. Og så kunne vi godt tænke os at få en elcykelladestander ved cykelparkeringen, så man endnu nemmere kan lade sin elcykel op,” uddyber hun.
Medarbejdere kan arbejde fra en anden adresse
Novo Nordisk opfordrer også medarbejderne til, at de sætter sig på andre af virksomhedens lokationer og arbejder for at undgå transport og trængsel. Og skal de køre i bil, kan de bruge virksomhedens egen app, Novo Ride, forklarer Bettina Hunæus Geisler og fortsætter:
”Vi har også fokus på samkørsel og har lavet vores egen app, hvor medarbejderne kan melde kørsel ind, hoppe på et lift eller samle sig i en bil. App’en bliver brugt godt, og det betyder, at vi sparer mange taxature, for eksempel til ture til lufthavnen eller transport mellem sites.”
Mens letbanen bliver bygget vil Novo Nordisk informere om vejarbejdet gennem mails og flyers. Til foråret vil virksomheden lave en opfølgende undersøgelse for at se, om de forskellige tiltag har ændret på medarbejdernes transportvaner.
Et cykelcommunity på arbejdspladsen
Virksomheden Agilent Technologies er gået all-in på at skabe de bedst tænkelige rammer for, at medarbejderne kan komme på arbejde, mens letbanearbejdet står på. Under overskriften Biking@Agilent har virksomheden fokus på at skabe et cykelcommunity, hvor flere medarbejdere finder glæden ved at cykle, og hvor glæderne kan deles med kollegaerne. Projektet er skudt i gang i september 2018, og frem til foråret 2019 vil der være en række aktiviteter, som bidrager til at opbygge et fællesskab om at cykle til arbejde, herunder foredrag om motivation, afprøvning af forskellige cykler, undervisning i gøre cyklen vinter-/forårsklar og cykeltræning. Derudover er nogle medarbejdere blevet cykelambassadører og får særlig støtte til at opbygge et cykelcommunity blandt deres kollegaer.
”Letbanebyggeriet vil påvirke transportoplevelsen hos vores medarbejdere, og vi vil gerne undgå, at transport bliver en road blocker – det vil sige noget, der skubber medarbejderne væk herfra, eller som får potentielt nye medarbejder til at tænke ’det kan jeg ikke få til at hænge sammen.’ Derfor skal rammerne være i orden,” siger Lene Stuhr, der er HR-director i Agilent Technologies.
Cykling – en naturlig del af transporten
Mange af virksomhedens medarbejdere kører til arbejde i bil, selvom de ikke skal så langt. Lene Stuhr mener derfor, der kan være basis for at ændre transportvaner, hvis det med ekstra trængsel tager lige så lang tid i bil som på cykel.
”Vi vil gerne have en kultur, hvor cykling er en naturlig transport til arbejde. Vi tror, vi kan skabe en langvarig og bæredygtig forandring, hvor den nye transportform bliver implementeret i hverdagen, og det vil give gladere medarbejdere, for undersøgelser viser, at ‘biking employees are happy employees’,” siger hun.
Projektet Biking@Agilent blev skudt i gang med et oplæg af roeren Eskild Ebbesen, der gav sit bud på, hvordan man motiverer sig selv til at få en sundere livsstil.
Til foråret laver Agilent Technoligies en ny transportundersøgelse for at finde ud af, hvad medarbejderne synes om aktiviteterne og de mange tiltag.
”Uanset, hvad det fører med sig, er det også med til at fortælle medarbejdere, at vi går op i, hvordan de oplever rammerne omkring deres arbejdsplads,” forklarer Lene Stuhr.
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Ni kommuner tilbyder delecykler i hovedstadsregionen
Borgere i ni kommuner langs den kommende letbane kan fra september hoppe på en delecykel og gøre hverdagen grønnere. Det er første gang, at så mange kommuner går sammen om delecykl...