Det skal være lettere for borgere i Röstånga at rejse bæredygtigt. Gennem dialog og lokale initiativer som en landsbybus arbejder projektet på at skabe grønne transportløsninger, der passer til livet på landet.
Borgere i Röstånga skal også kunne rejse bæredygtigt
Det skal være lettere for borgere i Röstånga at rejse bæredygtigt. Gennem dialog og lokale initiativer som en landsbybus arbejder projektet på at skabe grønne transportløsninger, der passer til livet på landet.
Casens formål og forventede resultater
Borgere på landet i Sverige skal have mere bæredygtige transportvaner og derfor bedre muligheder i den kollektive trafik. Det er formålet med dette projekt, der vil undersøge betingelserne for bæredygtig mobilitet for borgerne i Röstånga og omegn. Projektet vil finde og teste forskellige løsninger, der kan ændre borgernes transportvaner til at blive mere bæredygtige.
Udgangspunktet er et forstudie, der blev gennemført i 2023. Resultater fra forstudiet bliver brugt til at skabe en dialog med borgerne om, hvilke løsninger der skal testes. Projektets mål er at finde realistiske løsninger, der kan gennemføres i projektperioden.
Der er allerede diskuteret mulige løsninger med beboerne, herunder ideen om en ‘landsbybus’, som ejes og drives af lokalsamfundet. Denne bus skal tjene som et ekstra tilbud til den offentlige transport og samtidig lette arrangementer og aktiviteter i det lokale fællesskab.
Bagom casen
Bæredygtige løsninger i dag retter sig mest mod byområderne, så perspektivet fra landsbyerne bliver overset. På landet er der helt anderledes udfordringer, betingelser og muligheder, og som det ser ud nu, er den kollektive transport utilstrækkelig for borgerne. Derfor har mange borgere i Rösånga to biler, for at få hverdagen til at hænge sammen, og det er ikke normalt at køre sammen. Der er behov for initiativer, der kan ændre den stærke bilkultur og holdningen til samkørsel.
Sådan gribes casen an
Projektet vil først og fremmest række ud til børnefamilier i Röstånga og omegn, der kører deres børn til aktiviteter. Derudover vil projektet også række ud til andre beboere og involvere lokale foreninger og entusiaster.
For at finde de bedste løsninger for målgruppen vil der være et tæt samarbejde mellem dem og projektet igennem hele processen, og aktiviteterne bliver tilpasset deres behov. Workshops, foredrag, fokusgrupper og interviews bliver udført og suppleret med test- og evalueringsperioder.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Case: Rejs bæredygtigt i Röstånga
Case i Green Mobility Shift
Det skal være lettere for borgere i Röstånga at rejse bæredygtigt. Gennem dialog og lokale initiativer som en landsbybus arbejder projektet på at skabe grønne transportløsninger, der passer til livet på landet.
Borgere i Röstånga skal også kunne rejse bæredygtigt
Det skal være lettere for borgere i Röstånga at rejse bæredygtigt. Gennem dialog og lokale initiativer som en landsbybus arbejder projektet på at skabe grønne transportløsninger, der passer til livet på landet.
Casens formål og forventede resultater
Borgere på landet i Sverige skal have mere bæredygtige transportvaner og derfor bedre muligheder i den kollektive trafik. Det er formålet med dette projekt, der vil undersøge betingelserne for bæredygtig mobilitet for borgerne i Röstånga og omegn. Projektet vil finde og teste forskellige løsninger, der kan ændre borgernes transportvaner til at blive mere bæredygtige.
Udgangspunktet er et forstudie, der blev gennemført i 2023. Resultater fra forstudiet bliver brugt til at skabe en dialog med borgerne om, hvilke løsninger der skal testes. Projektets mål er at finde realistiske løsninger, der kan gennemføres i projektperioden.
Der er allerede diskuteret mulige løsninger med beboerne, herunder ideen om en ‘landsbybus’, som ejes og drives af lokalsamfundet. Denne bus skal tjene som et ekstra tilbud til den offentlige transport og samtidig lette arrangementer og aktiviteter i det lokale fællesskab.
Bagom casen
Bæredygtige løsninger i dag retter sig mest mod byområderne, så perspektivet fra landsbyerne bliver overset. På landet er der helt anderledes udfordringer, betingelser og muligheder, og som det ser ud nu, er den kollektive transport utilstrækkelig for borgerne. Derfor har mange borgere i Rösånga to biler, for at få hverdagen til at hænge sammen, og det er ikke normalt at køre sammen. Der er behov for initiativer, der kan ændre den stærke bilkultur og holdningen til samkørsel.
Sådan gribes casen an
Projektet vil først og fremmest række ud til børnefamilier i Röstånga og omegn, der kører deres børn til aktiviteter. Derudover vil projektet også række ud til andre beboere og involvere lokale foreninger og entusiaster.
For at finde de bedste løsninger for målgruppen vil der være et tæt samarbejde mellem dem og projektet igennem hele processen, og aktiviteterne bliver tilpasset deres behov. Workshops, foredrag, fokusgrupper og interviews bliver udført og suppleret med test- og evalueringsperioder.
Partnere
Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.
Kontakt
Projektleder
Signe Frøkiær Schou
signe.froekiaer.schou@gate21.dk
Finansiering
Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.
Varighed
August 2023 – juli 2026
Svensk
Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.