Et nationalt projekt som bredt og på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i danske små og mellemstore virksomheder. Projektet gennemføres fra 2019 til 2022 og samler 17 partnere og over 400 virksomheder.
Digitalisering som løftestang i den grønne forretningsmodel
Gennem cirkulær omstilling af virksomheder opstår en mulighed for at opnå grønne gevinster og skabe en sundere forretning. Digitalisering og data kan være en forudsætning for at levere et produkt eller en service, der kan imødekomme kundens behov effektivt, og samtidig sikre en høj genanvendelse af ressourcer.
Som virksomhed kan du reducere dit materialeforbrug ved hjælp af data, visualisere din grønne indsats overfor dine kunder med digitale værktøjer eller bruge kunstig intelligens til at optimere din lagerstyring.
Som et fagligt tillægsforløb i projektet Grøn Cirkulær Omstilling (GCO) har Gate 21 udført et skræddersyet designsprint med fokus på og digitalisering som løftestang til at sikre en bedre cirkulær forretningsmodel hos en række virksomheder. I et tværgående team har små og mellemstore virksomheder fået hjælp til at afgrænse en udfordring eller potentiale, udforske muligheder og afprøve en datadreven, digital prototype.
Gate 21´s arbejde med digitalisering og cirkulær forretningsudvikling har dækket hvidt forskellige brancher og udfordringer. Alt fra sporbarhed i fødevareproduktion, genbrug af hjælpemidler, og kundeadfærd hos et rengøringsfirma.
Din guide til at bruge designsprint til digital, grøn forretningsudvikling
Vi har udviklet en guide, der viser dig, hvordan du kan bruge designsprint til at kickstarte din virksomheds digitale og grønne udvikling.
Du får:
✔ En trin-for-trin-guide til designsprint
✔ Tre eksempler på virksomheder, der har brugt metoden med stor succes
✔ Vores bedste bud på, hvordan kommuner og virksomheder kan samskabe nye løsninger
✔ Gode råd til at komme i gang med dit eget designsprint
Mange uddannelsessteder vil gerne gøre deres studierejser mere bæredygtige, men mangler et let overblik over klimapåvirkningen ved f.eks. forskellige transportformer. Med værdifulde input fra deres kunder er det lykkedes Alfa Travel at udvikle et nyt digitalt, element på deres hjemmeside, som gør det nemmere at træffe klimavenlige valg.
Servicevirksomheden Partneren har udviklet et beregningsværktøj til at analysere klima- og miljøpåvirkningen og strikke grønnere rengøringsløsninger sammen. Den data vil Partneren formidle til deres kunder på en visuel måde, der gør dataen lettere forståelig og det grønne valg lettere at træffe. Det har de arbejdet med i et designsprint faciliteret af Gate 21.
Mange brugte hjælpemidler står og samler støv på depoter. En ny digital platform skal gøre det nemmere for kommunerne at få hjælpemidlerne ud i de hjem, hvor der er behov for dem. Gennem et designsprint, faciliteret af Gate 21, har virksomheden Rehaps, der står bag platformen, fået indsigt i kommunernes behov og udfordringer.
Højere afsætning af restmaterialer skal gøre Salling Autogenbrug til Danmarks grønneste autoophug
I efteråret 2021 har Salling Autogenbrug indgået i et designsprint med fokus på digitale cirkulære forretningsmodeller sammen med Gate 21 og Alexandra Instituttet. Forløbet har haft fokus på lagersystem og hvordan data og digitalisering kan systematisere og overskueliggøre restmaterialer.
Lobe vender bøtten på hovedet for at kickstarte den cirkulære omstilling
I Lobe Malerfirma står bæredygtighed og cirkulær økonomi højt på dagsordenen. Derfor har de sat fokus på at effektivisere deres brug af materialer og reducere energiforbruget generelt i virksomheden.
Grøn Cirkulær Omstilling (GCO)
Grøn Cirkulær Omstilling
Et nationalt projekt som bredt og på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i danske små og mellemstore virksomheder. Projektet gennemføres fra 2019 til 2022 og samler 17 partnere og over 400 virksomheder.
Digitalisering som løftestang i den grønne forretningsmodel
Gennem cirkulær omstilling af virksomheder opstår en mulighed for at opnå grønne gevinster og skabe en sundere forretning. Digitalisering og data kan være en forudsætning for at levere et produkt eller en service, der kan imødekomme kundens behov effektivt, og samtidig sikre en høj genanvendelse af ressourcer.
Som virksomhed kan du reducere dit materialeforbrug ved hjælp af data, visualisere din grønne indsats overfor dine kunder med digitale værktøjer eller bruge kunstig intelligens til at optimere din lagerstyring.
Som et fagligt tillægsforløb i projektet Grøn Cirkulær Omstilling (GCO) har Gate 21 udført et skræddersyet designsprint med fokus på og digitalisering som løftestang til at sikre en bedre cirkulær forretningsmodel hos en række virksomheder. I et tværgående team har små og mellemstore virksomheder fået hjælp til at afgrænse en udfordring eller potentiale, udforske muligheder og afprøve en datadreven, digital prototype.
Gate 21´s arbejde med digitalisering og cirkulær forretningsudvikling har dækket hvidt forskellige brancher og udfordringer. Alt fra sporbarhed i fødevareproduktion, genbrug af hjælpemidler, og kundeadfærd hos et rengøringsfirma.
Din guide til at bruge designsprint til digital, grøn forretningsudvikling
Vi har udviklet en guide, der viser dig, hvordan du kan bruge designsprint til at kickstarte din virksomheds digitale og grønne udvikling.
Du får:
✔ En trin-for-trin-guide til designsprint
✔ Tre eksempler på virksomheder, der har brugt metoden med stor succes
✔ Vores bedste bud på, hvordan kommuner og virksomheder kan samskabe nye løsninger
✔ Gode råd til at komme i gang med dit eget designsprint
Kontakt
Projektleder
Sara Bach
sara.bach@gate21.dk
Varighed
September 2019 – december 2022
Hvorfor har den grønne omstilling brug for designsprint?
Virksomheder skaber grøn forandring på rekordtid i designsprint – og kommunerne kan også være med.
Bliv klogere på designsprint med projektleder Sara Bach her
Gad vide hvad man får, hvis man blander design, cirkulær økonomi og digitalisering?
Hent præsentationerne fra vores inspirationsdag den 10. november – måske du finder svaret..
Find dem her
Cases
Alfa Travel
Mange uddannelsessteder vil gerne gøre deres studierejser mere bæredygtige, men mangler et let overblik over klimapåvirkningen ved f.eks. forskellige transportformer. Med værdifulde input fra deres kunder er det lykkedes Alfa Travel at udvikle et nyt digitalt, element på deres hjemmeside, som gør det nemmere at træffe klimavenlige valg.
Partneren
Servicevirksomheden Partneren har udviklet et beregningsværktøj til at analysere klima- og miljøpåvirkningen og strikke grønnere rengøringsløsninger sammen. Den data vil Partneren formidle til deres kunder på en visuel måde, der gør dataen lettere forståelig og det grønne valg lettere at træffe. Det har de arbejdet med i et designsprint faciliteret af Gate 21.
Rehaps
Mange brugte hjælpemidler står og samler støv på depoter. En ny digital platform skal gøre det nemmere for kommunerne at få hjælpemidlerne ud i de hjem, hvor der er behov for dem. Gennem et designsprint, faciliteret af Gate 21, har virksomheden Rehaps, der står bag platformen, fået indsigt i kommunernes behov og udfordringer.
Salling Autogenbrug
Højere afsætning af restmaterialer skal gøre Salling Autogenbrug til Danmarks grønneste autoophug
I efteråret 2021 har Salling Autogenbrug indgået i et designsprint med fokus på digitale cirkulære forretningsmodeller sammen med Gate 21 og Alexandra Instituttet. Forløbet har haft fokus på lagersystem og hvordan data og digitalisering kan systematisere og overskueliggøre restmaterialer.
Lobe
Lobe vender bøtten på hovedet for at kickstarte den cirkulære omstilling
I Lobe Malerfirma står bæredygtighed og cirkulær økonomi højt på dagsordenen. Derfor har de sat fokus på at effektivisere deres brug af materialer og reducere energiforbruget generelt i virksomheden.