Med henblik på at fremme og øge andelen af børn, der cykler og går til skolen i Tomelilla kommun, ønsker casen at undersøge, hvordan skoleelevers transportvaner er og om de kan analyseres og forbedres gennem digitale værktøjer.
Baggrund og kontekst
Formålet med projektet er at kortlægge og forstå, hvordan elever kommer til en af skolerne i Tomelilla og skabe grundlag for, at flere børn kan vælge at gå eller cykle til skole. I dag dominerer elever der bliver kørt i bil transportlandskabet og prognoser viser, at det vil være stærkt stigende. Der er behov for en adfærdsændring, og derfor ønsker casen at afdække forudsætningerne for at flere børn kan gå eller cykle til skolen.
Partnere
I samarbejde med Tyréns er der udviklet en trafikmodel, som gør brug af mobildata. Trafikmodellen visualiserer og simulerer trafik. Desuden gøres der brug af sensorer, så man kan måle de miljømæssige effekter (luft og støj), af de indsatser, der gøres i nærheden af skolen.
Centrale ressourcer og gevinster
Løsningen testes for øjeblikket som pilot. For at vurdere de reelle gevinster, skal løsningen være i drift i 1-2 år.
Kontakt
Henrik Lundblad Tomelilla kommun
Andre cases inden for Mobilitet i By & Land-temaet
Børns transportvaner i Tomelilla
Case | Børns transportvaner i Tomelilla
Formål
Med henblik på at fremme og øge andelen af børn, der cykler og går til skolen i Tomelilla kommun, ønsker casen at undersøge, hvordan skoleelevers transportvaner er og om de kan analyseres og forbedres gennem digitale værktøjer.
Baggrund og kontekst
Formålet med projektet er at kortlægge og forstå, hvordan elever kommer til en af skolerne i Tomelilla og skabe grundlag for, at flere børn kan vælge at gå eller cykle til skole. I dag dominerer elever der bliver kørt i bil transportlandskabet og prognoser viser, at det vil være stærkt stigende. Der er behov for en adfærdsændring, og derfor ønsker casen at afdække forudsætningerne for at flere børn kan gå eller cykle til skolen.
Partnere
I samarbejde med Tyréns er der udviklet en trafikmodel, som gør brug af mobildata. Trafikmodellen visualiserer og simulerer trafik. Desuden gøres der brug af sensorer, så man kan måle de miljømæssige effekter (luft og støj), af de indsatser, der gøres i nærheden af skolen.
Centrale ressourcer og gevinster
Løsningen testes for øjeblikket som pilot. For at vurdere de reelle gevinster, skal løsningen være i drift i 1-2 år.
Kontakt
Henrik Lundblad
Tomelilla kommun
Andre cases inden for Mobilitet i By & Land-temaet