Fælledby indviede for nyligt Mobility Plaza – et grønt knudepunkt, hvor mobilitet, byliv og energiinfrastruktur mødes. Her kan beboere og gæster opleve Danmarks første Super Smart Charging Hub, der kombinerer 36 intelligente AC-ladere med 40 kWp solceller og avanceret vehicle-to-grid teknologi.
af Claus Ascanius
Fælledby er en ny bydel ved den sydlige del af Amager Fælled, som samtidig fungerer som et living lab i Interreg North Sea-projektet ”Super Smart Charging Hubs”. I projektet arbejder en international partnerkreds på at skabe fremtidens ”supersmarte ladeløsninger”, hvor elbiler ikke blot oplades intelligent i forhold til strømudbud og den lokale efterspørgsel, men også kan sende strømmen retur i nettet og dermed bidrage til balancering af elsystemet. Løsningen kaldes ”Vehicle to Grid” (V2G), og den er i disse år ved at blive udbredt til flere og flere bilmodeller. Når V2G for alvor integreres i energisystemet, repræsenterer det et enormt potentiale for at bruge elbilbatterier til at balancere den vedvarende energi fra sol og vind, hvilket i sidste ende kan være med til at mindske behovet for en udbygning af elnettet.
Men teknologien kommer ikke blot samfundet til gode. Teknologien forventes også at udgøre et stort forretningspotentiale og kan på sigt være med til at sænke omkostningerne ved at køre elbil – eller endda gøre det helt gratis:
”Hos FDM ser vi det ikke som urealistisk, at man kan køre gratis i elbil i 2030, hvis man forpligter sig til at have bilen koblet til ladestanderen et vist antal timer dagligt. Vi ser allerede nu, at nogle bilproducenter er begyndt at tilbyde et antal gratis kilometer årligt, hvis man stiller bilen til rådighed for balancering”
Ilyas Dogru, Forbrugerøkonom og chefkonsulent, FDM.
Dog spår han, at der vil gå nogle år, før teknologien kan udnyttes optimalt:
”Der har været V2G-tests og demonstrationer i mere end 10 år. Men i år og næste år tror jeg, at udbredelsen virkelig tager fart. Dog vil der stadig gå noget tid, før teknologien er interoperabel – forstået på den måde, at teknologien virker på tværs af mange forskellige biltyper og ladestandere,” fortæller Ilyas Dogru.
I pilotprojektet i Fælledby har man helt konkret etableret en opladningshub til elbiler, som integrerer solceller, V2G-teknologi og avanceret styring. Og det er netop samspillet mellem lagring, elnettet og lokal produktion og forbrug, der gør det hele ”supersmart”.
”Forskellen på intelligent og supersmart opladning er, at man ikke bare oplader elbilerne intelligent i forhold til strømudbud, som man gør i dag, men at man både kan gemme strømmen til senere egetforbrug – enten som individ eller i et energifællesskab – og endda kan sende strømmen retur til elnettet, når der er behov for det,” forklarer Steen Gravenslund Olesen, seniorprojektleder i Sustain Solutions, som har stået for udviklingen af den intelligente styring af mobilitetshubben.
”Pilotprojektet skal vise, at teknologien er klar. Nu mangler vi, at bilproducenter, elnetudbydere og ladeoperatører i højere grad omfavner teknologien. Det kræver, at der er fokus på at få udbredt de nødvendige standarder i hele værdikæden,”
Her repræsenterer ladestanderne fra Zaptec, der er installeret i Fælledby, et vigtigt skridt i den rigtige retning, da det ifølge ham er den første ”hyldevare” i Danmark, der er fuldt klargjort til den nye internationale ISO 15118-20-standard for kommunikation mellem elbiler og ladestandere.
Hvad er ISO 15118-20?
ISO 15118-20 er en international standard for kommunikation mellem elbiler og ladeudstyr, som blandt andet omfatter:
Plug & Charge:
Gør bilen i stand til at identificere sig selv overfor ladestanderen uden behov for ladebrik eller app.
To-vejs opladning (V2G / Vehicle-to-Grid):
Gør bilen i stand til at levere strøm tilbage til elnettet eller til huset.
Trådløs opladning:
Indeholder specifikationer for kommunikation ved induktiv (trådløs) opladning.
Sikkerhed:
Sikrer de nødvendige certifikater og krypteringer, så identitet og betaling er sikret.
Energistyring:
Understøtter avancerede funktioner som load balancing, tarifinformation mm..
Energifællesskab giver beboerne billigere strøm
Mobilitetshubben er blot ét af elementerne i et nyetableret energifællesskab i Fælledby, som også inkluderer solceller på flere af bygningerne og et antal mindre husstandsvindturbiner. Det er udviklingsselskabet Fælledby P/S, der er ansvarlig for energifællesskabet, som nu er stiftet som eget selskab og skal producere og dele grøn strøm i bydelen på tværs af beboere og ladestandere samt operere solcelleparker på alle bydelens tage.
”Energifællesskabet vil både sikre beboerne billigere, grøn strøm og bidrage til at stabilisere og aflaste den kollektive forsyning gennem sine batteripakker. Samtidig er det en testarena, hvor vi tester ny teknologi og viser, hvordan fremtidens byer kan understøtte den grønne omstilling,” fortæller Michael Tillegren Dagø, seniorprojektchef i Fælledby.
Du kan læse mere om ”Super Smart Charging Hub” her.
Gate 21 har været med til at udvikle en varmeberegner, der skal hjælpe kommunale varmeplanlæggere med at få hurtigt overblik over mulige varmeløsninger i et område. Varmeberegneren...
Partnerne i projektet CirCoFin vil skabe en ny infrastruktur for genbrug af byggematerialer. Målet er at udvikle en materialestation, der kombinerer fysisk logistik med digitale lø...
Region Hovedstaden har i regi af Energi På Tværs fået udarbejdet en energisystemanalyse af hovedstadsregionens energisystem . Analysen udføres af EA Energianalyse og PlanEnergi og ...
Fælledby klar til fremtidens ladeløsninger
Fælledby klar til fremtidens ladeløsninger
Fælledby indviede for nyligt Mobility Plaza – et grønt knudepunkt, hvor mobilitet, byliv og energiinfrastruktur mødes. Her kan beboere og gæster opleve Danmarks første Super Smart Charging Hub, der kombinerer 36 intelligente AC-ladere med 40 kWp solceller og avanceret vehicle-to-grid teknologi.
af Claus Ascanius
Fælledby er en ny bydel ved den sydlige del af Amager Fælled, som samtidig fungerer som et living lab i Interreg North Sea-projektet ”Super Smart Charging Hubs”. I projektet arbejder en international partnerkreds på at skabe fremtidens ”supersmarte ladeløsninger”, hvor elbiler ikke blot oplades intelligent i forhold til strømudbud og den lokale efterspørgsel, men også kan sende strømmen retur i nettet og dermed bidrage til balancering af elsystemet. Løsningen kaldes ”Vehicle to Grid” (V2G), og den er i disse år ved at blive udbredt til flere og flere bilmodeller. Når V2G for alvor integreres i energisystemet, repræsenterer det et enormt potentiale for at bruge elbilbatterier til at balancere den vedvarende energi fra sol og vind, hvilket i sidste ende kan være med til at mindske behovet for en udbygning af elnettet.
Men teknologien kommer ikke blot samfundet til gode. Teknologien forventes også at udgøre et stort forretningspotentiale og kan på sigt være med til at sænke omkostningerne ved at køre elbil – eller endda gøre det helt gratis:
Dog spår han, at der vil gå nogle år, før teknologien kan udnyttes optimalt:
”Der har været V2G-tests og demonstrationer i mere end 10 år. Men i år og næste år tror jeg, at udbredelsen virkelig tager fart. Dog vil der stadig gå noget tid, før teknologien er interoperabel – forstået på den måde, at teknologien virker på tværs af mange forskellige biltyper og ladestandere,” fortæller Ilyas Dogru.
I pilotprojektet i Fælledby har man helt konkret etableret en opladningshub til elbiler, som integrerer solceller, V2G-teknologi og avanceret styring. Og det er netop samspillet mellem lagring, elnettet og lokal produktion og forbrug, der gør det hele ”supersmart”.
”Forskellen på intelligent og supersmart opladning er, at man ikke bare oplader elbilerne intelligent i forhold til strømudbud, som man gør i dag, men at man både kan gemme strømmen til senere egetforbrug – enten som individ eller i et energifællesskab – og endda kan sende strømmen retur til elnettet, når der er behov for det,” forklarer Steen Gravenslund Olesen, seniorprojektleder i Sustain Solutions, som har stået for udviklingen af den intelligente styring af mobilitetshubben.
Her repræsenterer ladestanderne fra Zaptec, der er installeret i Fælledby, et vigtigt skridt i den rigtige retning, da det ifølge ham er den første ”hyldevare” i Danmark, der er fuldt klargjort til den nye internationale ISO 15118-20-standard for kommunikation mellem elbiler og ladestandere.
Hvad er ISO 15118-20?
ISO 15118-20 er en international standard for kommunikation mellem elbiler og ladeudstyr, som blandt andet omfatter:
Plug & Charge:
Gør bilen i stand til at identificere sig selv overfor ladestanderen uden behov for ladebrik eller app.
To-vejs opladning (V2G / Vehicle-to-Grid):
Gør bilen i stand til at levere strøm tilbage til elnettet eller til huset.
Trådløs opladning:
Indeholder specifikationer for kommunikation ved induktiv (trådløs) opladning.
Sikkerhed:
Sikrer de nødvendige certifikater og krypteringer, så identitet og betaling er sikret.
Energistyring:
Understøtter avancerede funktioner som load balancing, tarifinformation mm..
Energifællesskab giver beboerne billigere strøm
Mobilitetshubben er blot ét af elementerne i et nyetableret energifællesskab i Fælledby, som også inkluderer solceller på flere af bygningerne og et antal mindre husstandsvindturbiner. Det er udviklingsselskabet Fælledby P/S, der er ansvarlig for energifællesskabet, som nu er stiftet som eget selskab og skal producere og dele grøn strøm i bydelen på tværs af beboere og ladestandere samt operere solcelleparker på alle bydelens tage.
”Energifællesskabet vil både sikre beboerne billigere, grøn strøm og bidrage til at stabilisere og aflaste den kollektive forsyning gennem sine batteripakker. Samtidig er det en testarena, hvor vi tester ny teknologi og viser, hvordan fremtidens byer kan understøtte den grønne omstilling,” fortæller Michael Tillegren Dagø, seniorprojektchef i Fælledby.
Du kan læse mere om ”Super Smart Charging Hub” her.
Varmeberegner får nye funktioner og udbredes til fire regioner
Gate 21 har været med til at udvikle en varmeberegner, der skal hjælpe kommunale varmeplanlæggere med at få hurtigt overblik over mulige varmeløsninger i et område. Varmeberegneren...
Genbrug i byggeriet skal kunne betale sig – og det kræver ny infrastruktur
Partnerne i projektet CirCoFin vil skabe en ny infrastruktur for genbrug af byggematerialer. Målet er at udvikle en materialestation, der kombinerer fysisk logistik med digitale lø...
Ny energisystemanalyse for Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har i regi af Energi På Tværs fået udarbejdet en energisystemanalyse af hovedstadsregionens energisystem . Analysen udføres af EA Energianalyse og PlanEnergi og ...