Nye, intelligente ‘stærekasser’ skal reducere støj
Trafikken står for en stor andel af luftforurening og støj i de europæiske byer. I projektet NEMO angribes de to problematikker samlet i et nyt europæisk samarbejde. En ny innovativ løsning skal vise, hvordan partikelforurening og støj fra trafikken kan overvåges i realtid og beskytte borgerne i byerne.
af Peter Liljenberg | 22. april – 2021 | Trafikstøj
En af de nye teknologier, som udvikles i projektet NEMO, skal monitorere støjen fra trafikstrømmen – en ‘støjstærekasse’. Den vil ikke blot kunne skelne mellem støj fra individuelle køretøjer, men også adskille det akustiske signal fra motoren, og den støj som skabes af kontakten mellem dæk og vejbane.
At kunne identificere det enkelte støjende køretøj, og hvorfra på køretøjet støjen generes er vigtigt, hvis man skal kunne indføre reelle sanktioner i form af afgifter eller adgangsbegrænsninger. På den måde kan der automatisk udstedes en afgift, eller der kan sendes direkte besked til føreren om at en støjmæssig grænseværdi er overtrådt, og køretøjet kan nægtes adgang til et givent område, for eksempel en miljøzone.
Systemet har allerede vist sig at være meget effektivt ved små trafikmængder. Ambitionen i NEMO er at bringe teknologien op på et niveau, hvor den også vil kunne anvendes, hvor trafikmængderne er større, for eksempel i byområder eller på motorveje.
Støjstærekasser kombinerer kunstig intelligens og machine learning
Køretøjer, som støjer udover det sædvanlige, identificeres af en kombination med software baseret på kunstig intelligens og machine learning.
Målingen af støj foregår ved hjælp af en mikrofonopstilling tæt ved vejen. Sammen med andet ITS-udstyr og sensorer, der måler på blandt andet vejrforhold og køretøjernes hastighed, skabes en unik database, hvorfra støjudledningerne kan analyseres.
I projektet udvikles et nyt software system, kaldet Nautilius, hvor data analyseres og kategoriseres. Ved hjælp af machine learning vil Nautilus blive bedre og bedre til at identificere særligt støjende køretøjer. Teknologien er Cloud-baseret og vil kunne kommunikere med både vejmyndigheder, kommuner og trafikanter.
Systemet kan kobles til eksisterende ITS-systemer
I slutningen af 2022 skal sensorsystemet demonstreres i trafikken i Madrid. Systemet vil blive installeret i en vejportal ved en af Madrids centrale motorveje. Her kan NEMO’s sensorsystem kobles til et eksisterende ITS-system.
Et af projektets formål er netop at udvikle et system der kan integreres med den eksisterende infrastruktur i hele Europa. Løsningen udvikles af nogle af de førende aktører på området i Europa. Heriblandt tyske Müller-BBM der er eksperter i mikrofonteknologien, hollandske M+P der er rådgiver på softwareløsningen samt norske SINTEF, der står for kommunikationen mellem systemets forskellige komponenter og brugere.
NEMO – Noise and Emissions Monitoring and Radical Mitigation
NEMO vil følge en todimensionel tilgang til forbedring af akustisk og luftkvalitet i byområder og langs større infrastruktur.
Læs mere om initiativet her.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Grant Agreement n° 860441.
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...
Nye, intelligente ‘stærekasser’ skal reducere støj
Nye, intelligente ‘stærekasser’ skal reducere støj
Trafikken står for en stor andel af luftforurening og støj i de europæiske byer. I projektet NEMO angribes de to problematikker samlet i et nyt europæisk samarbejde. En ny innovativ løsning skal vise, hvordan partikelforurening og støj fra trafikken kan overvåges i realtid og beskytte borgerne i byerne.
af Peter Liljenberg | 22. april – 2021 | Trafikstøj
En af de nye teknologier, som udvikles i projektet NEMO, skal monitorere støjen fra trafikstrømmen – en ‘støjstærekasse’. Den vil ikke blot kunne skelne mellem støj fra individuelle køretøjer, men også adskille det akustiske signal fra motoren, og den støj som skabes af kontakten mellem dæk og vejbane.
At kunne identificere det enkelte støjende køretøj, og hvorfra på køretøjet støjen generes er vigtigt, hvis man skal kunne indføre reelle sanktioner i form af afgifter eller adgangsbegrænsninger. På den måde kan der automatisk udstedes en afgift, eller der kan sendes direkte besked til føreren om at en støjmæssig grænseværdi er overtrådt, og køretøjet kan nægtes adgang til et givent område, for eksempel en miljøzone.
Systemet har allerede vist sig at være meget effektivt ved små trafikmængder. Ambitionen i NEMO er at bringe teknologien op på et niveau, hvor den også vil kunne anvendes, hvor trafikmængderne er større, for eksempel i byområder eller på motorveje.
Støjstærekasser kombinerer kunstig intelligens og machine learning
Køretøjer, som støjer udover det sædvanlige, identificeres af en kombination med software baseret på kunstig intelligens og machine learning.
Målingen af støj foregår ved hjælp af en mikrofonopstilling tæt ved vejen. Sammen med andet ITS-udstyr og sensorer, der måler på blandt andet vejrforhold og køretøjernes hastighed, skabes en unik database, hvorfra støjudledningerne kan analyseres.
I projektet udvikles et nyt software system, kaldet Nautilius, hvor data analyseres og kategoriseres. Ved hjælp af machine learning vil Nautilus blive bedre og bedre til at identificere særligt støjende køretøjer. Teknologien er Cloud-baseret og vil kunne kommunikere med både vejmyndigheder, kommuner og trafikanter.
Systemet kan kobles til eksisterende ITS-systemer
I slutningen af 2022 skal sensorsystemet demonstreres i trafikken i Madrid. Systemet vil blive installeret i en vejportal ved en af Madrids centrale motorveje. Her kan NEMO’s sensorsystem kobles til et eksisterende ITS-system.
Et af projektets formål er netop at udvikle et system der kan integreres med den eksisterende infrastruktur i hele Europa. Løsningen udvikles af nogle af de førende aktører på området i Europa. Heriblandt tyske Müller-BBM der er eksperter i mikrofonteknologien, hollandske M+P der er rådgiver på softwareløsningen samt norske SINTEF, der står for kommunikationen mellem systemets forskellige komponenter og brugere.
NEMO – Noise and Emissions Monitoring and Radical Mitigation
NEMO vil følge en todimensionel tilgang til forbedring af akustisk og luftkvalitet i byområder og langs større infrastruktur.
Læs mere om initiativet her.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Grant Agreement n° 860441.
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Hvordan siger man lavbundsjorder på svensk?
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...