Gate 21 / Nyheder / Gate 21 / Nye stærke kræfter skal være med til at styrke grøn omstilling og robusthed
23. juni 2026
Nye stærke kræfter skal være med til at styrke grøn omstilling og robusthed
Gate 21 styrker bestyrelsen med nye profiler fra både kommuner og forsyningssektor. Samtidig fortsætter en række erfarne medlemmer arbejdet med at samle aktører om konkrete løsninger på klima-, ressource- og robusthedsudfordringer.
af Marie Sisse Brown
Bestyrelsen i Gate 21 består af repræsentanter fra kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner og afspejler partnerskabets ambition om at skabe grøn omstilling gennem samarbejde på tværs.
Vi glæder os over at byde to nye borgmestre velkommen i bestyrelsen, nemlig Tomas Breddam fra Roskilde Kommune og Ken Kristensen fra Køge Kommune, der blev valgt på årets Borgmesterforum. Ligeledes et varmt velkommen til Københavns Kommunes nye repræsentant Karoline Lindgaard, der indtrådte i forbindelse med konstitueringen efter lokalvalget.
På den nyligt afholdte generalforsamling – hvor repræsentanter fra vidensinstitutionerne og virksomhederne i partnerskabet vælges – er der også et nyt navn, nemlig Susanne Juhl, der blandt andet er bestyrelsesformand i HOFOR. Hun bringer værdifulde erfaringer med forsyning, klimatilpasning og udvikling af robust infrastruktur ind i bestyrelsesarbejdet og repræsenterer samtidig en mangeårig og central samarbejdspartner i Gate 21.
”De grønne udfordringer kalder på stærkere samarbejder mellem kommuner, forsyninger, virksomheder og vidensinstitutioner. Med den nye bestyrelse styrker vi netop den brede alliance, der er nødvendig for at omsætte ambitioner til konkrete løsninger – både inden for klima, klimatilpasning og robusthed.”
Steen Christiansen, formand for Gate 21 og KKR Hovedstaden
Med den nye bestyrelse kombinerer Gate 21 kontinuitet og erfaring med nye perspektiver og stærke kompetencer fra hele partnerskabet. For samtidigt blev Susanne Sørensen, institutleder ved Roskilde Universitet, og Brian Vad Mathiesen, professor ved Aalborg Universitet, genvalgt til bestyrelsen. De vil begge fortsat bidrage med stærke forsknings- og udviklingsperspektiver til partnerskabet. Brian Vad Mathiesen fortsætter desuden som næstforperson sammen med Trine Lindegaard Holmberg, bestyrelsesmedlem i ARGO.
Tak til markante profiler
Gate 21 siger samtidig tak til de medlemmer, der træder ud af bestyrelsen efter mange års engageret indsats.
En særlig tak går til Martin Manthorpe, direktør for Strategi og Udvikling i NCC, som gennem hele Gate 21’s levetid har været en markant stemme i bestyrelse og formandskab. Martin har bidraget til at bygge bro mellem kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner og har været en vigtig drivkraft i udviklingen af Gate 21 som strategisk partnerskab.
Gate 21 takker også Tina Mandrup, Bruno Jerup og Jeppe Trolle for deres mangeårige engagement og værdifulde bidrag til bestyrelsens arbejde samt for at bringe kommunernes og regionernes perspektiver aktivt ind i samarbejdet.
”Gate 21 er bygget på stærke relationer og mennesker, der engagerer sig langt ud over egne organisationer. Derfor skylder vi også en stor, varm tak til de profiler, der gennem årene har været med til at udvikle partnerskabet og skabe konkrete resultater.”
Steen Christiansen, formand for Gate 21 og KKR Hovedstaden
Når landets kommuner de kommende år skal revidere deres klimaplaner, skal de i højere grad end tidligere forholde sig til de forbrugsbaserede udledninger. Det gør klimaindsatsen ti...
Datafællesskabet har samlet 11 konkrete erfaringer med digitale løsninger til klima, miljø, vand og drift af kommunens bygninger. Handlingskataloget giver et indblik i nogle af de ...
Medarbejdernes transportvaner rykker i stigende grad ind i arbejdspladsernes strategiske maskinrum. Med nye EU-krav og stigende forventninger fra medarbejdere og ansøgere bliver mo...
Nye stærke kræfter skal være med til at styrke grøn omstilling og robusthed
Nye stærke kræfter skal være med til at styrke grøn omstilling og robusthed
Gate 21 styrker bestyrelsen med nye profiler fra både kommuner og forsyningssektor. Samtidig fortsætter en række erfarne medlemmer arbejdet med at samle aktører om konkrete løsninger på klima-, ressource- og robusthedsudfordringer.
af Marie Sisse Brown
Bestyrelsen i Gate 21 består af repræsentanter fra kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner og afspejler partnerskabets ambition om at skabe grøn omstilling gennem samarbejde på tværs.
Vi glæder os over at byde to nye borgmestre velkommen i bestyrelsen, nemlig Tomas Breddam fra Roskilde Kommune og Ken Kristensen fra Køge Kommune, der blev valgt på årets Borgmesterforum. Ligeledes et varmt velkommen til Københavns Kommunes nye repræsentant Karoline Lindgaard, der indtrådte i forbindelse med konstitueringen efter lokalvalget.
På den nyligt afholdte generalforsamling – hvor repræsentanter fra vidensinstitutionerne og virksomhederne i partnerskabet vælges – er der også et nyt navn, nemlig Susanne Juhl, der blandt andet er bestyrelsesformand i HOFOR. Hun bringer værdifulde erfaringer med forsyning, klimatilpasning og udvikling af robust infrastruktur ind i bestyrelsesarbejdet og repræsenterer samtidig en mangeårig og central samarbejdspartner i Gate 21.
Med den nye bestyrelse kombinerer Gate 21 kontinuitet og erfaring med nye perspektiver og stærke kompetencer fra hele partnerskabet. For samtidigt blev Susanne Sørensen, institutleder ved Roskilde Universitet, og Brian Vad Mathiesen, professor ved Aalborg Universitet, genvalgt til bestyrelsen. De vil begge fortsat bidrage med stærke forsknings- og udviklingsperspektiver til partnerskabet. Brian Vad Mathiesen fortsætter desuden som næstforperson sammen med Trine Lindegaard Holmberg, bestyrelsesmedlem i ARGO.
Tak til markante profiler
Gate 21 siger samtidig tak til de medlemmer, der træder ud af bestyrelsen efter mange års engageret indsats.
En særlig tak går til Martin Manthorpe, direktør for Strategi og Udvikling i NCC, som gennem hele Gate 21’s levetid har været en markant stemme i bestyrelse og formandskab. Martin har bidraget til at bygge bro mellem kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner og har været en vigtig drivkraft i udviklingen af Gate 21 som strategisk partnerskab.
Gate 21 takker også Tina Mandrup, Bruno Jerup og Jeppe Trolle for deres mangeårige engagement og værdifulde bidrag til bestyrelsens arbejde samt for at bringe kommunernes og regionernes perspektiver aktivt ind i samarbejdet.
Forbrugsbaserede udledninger kræver visioner og samarbejde
Når landets kommuner de kommende år skal revidere deres klimaplaner, skal de i højere grad end tidligere forholde sig til de forbrugsbaserede udledninger. Det gør klimaindsatsen ti...
Skab digital klimahandling med inspiration fra nyt katalog
Datafællesskabet har samlet 11 konkrete erfaringer med digitale løsninger til klima, miljø, vand og drift af kommunens bygninger. Handlingskataloget giver et indblik i nogle af de ...
Fra cykelkampagne til konkurrenceparameter
Medarbejdernes transportvaner rykker i stigende grad ind i arbejdspladsernes strategiske maskinrum. Med nye EU-krav og stigende forventninger fra medarbejdere og ansøgere bliver mo...