11 virksomheder kan spare 595 tons CO2 på grøn transport
Henover sommeren har 11 Bæredygtig Bundlinje-virksomheder fået vurderet deres vognpark og samarbejdet med rådgiveren Fremsyn om grønnere alternativer til deres nuværende vognparker. I alt er der blevet kigget på 172 dieselbiler fra både håndværker-, vaskeri- og cateringvirksomheder.
Store besparelser fundet på både el- og biogasbiler
Samlet set kan de 11 virksomheders vognparker give en CO2-reduktion på 595 tons CO2 svarende til 7843 GJ, hvis deres nuværende vognparker skiftes til grønnere alternativer. Per virksomheder er det i gennemsnit 54 tons CO2.
I syv ud af de 11 virksomheder er det mest rentabelt at skifte til el, mens de sidste tre virksomheder anbefales at skifte til biogas. Rådgiverne har ikke blot kigget på selve vognparken, de har også vurderet om bilerne kan blive repareret eller tankes anderledes, så de kan spare brændstof.
Grønt samarbejde om bedre transport
Nordic Transport & Logistics er en af de virksomheder der har fået vurderet deres vognpark. Virksomheden transporterer varer for Aarstiderne og sammen arbejder de for en grønnere distribution. I projektet har Nordic Transport & Logistics fået vurderet deres vognpark og IT-system til ruteplanlægning.
”Det har været interessant at få et overblik over de muligheder, der er på markedet i dag – både i forhold til at spare kroner og øre og CO2. Bæredygtig Bundlinje gav os input til at komme videre, og det er en god start på vores rejse mod en 100 procent bæredygtig forretningsmodel.”, fortæller Mohammad Ali Al-Karagholi, administrerende direktør hos Nordic Transport & Logistics.
Samarbejdspartneren Aarstiderne er enig:
”Vi har været glade for at samarbejde med Bæredygtig Bundlinje. Det har givet os og Nordic Transport input til at blive skarpere på vores samarbejde og en fremtidig strategi for bæredygtig levering af vores måltidskasser,” siger Svend Daverkosen, miljøchef hos Aarstiderne.
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Sidste år tog Region Sjælland en modig beslutning om, at de ville gøre op med de 2,6 millioner engangsmedicinbægere, men den løsning, de ledte efter, var ikke at finde. Derfor skul...
11 virksomheder kan spare 595 tons CO2 på grøn transport
11 virksomheder kan spare 595 tons CO2 på grøn transport
Henover sommeren har 11 Bæredygtig Bundlinje-virksomheder fået vurderet deres vognpark og samarbejdet med rådgiveren Fremsyn om grønnere alternativer til deres nuværende vognparker. I alt er der blevet kigget på 172 dieselbiler fra både håndværker-, vaskeri- og cateringvirksomheder.
af Katrine Munch Vollesen | okt 3, 2018 | Cirkulær Omstilling
Store besparelser fundet på både el- og biogasbiler
Samlet set kan de 11 virksomheders vognparker give en CO2-reduktion på 595 tons CO2 svarende til 7843 GJ, hvis deres nuværende vognparker skiftes til grønnere alternativer. Per virksomheder er det i gennemsnit 54 tons CO2.
I syv ud af de 11 virksomheder er det mest rentabelt at skifte til el, mens de sidste tre virksomheder anbefales at skifte til biogas. Rådgiverne har ikke blot kigget på selve vognparken, de har også vurderet om bilerne kan blive repareret eller tankes anderledes, så de kan spare brændstof.
Grønt samarbejde om bedre transport
Nordic Transport & Logistics er en af de virksomheder der har fået vurderet deres vognpark. Virksomheden transporterer varer for Aarstiderne og sammen arbejder de for en grønnere distribution. I projektet har Nordic Transport & Logistics fået vurderet deres vognpark og IT-system til ruteplanlægning.
”Det har været interessant at få et overblik over de muligheder, der er på markedet i dag – både i forhold til at spare kroner og øre og CO2. Bæredygtig Bundlinje gav os input til at komme videre, og det er en god start på vores rejse mod en 100 procent bæredygtig forretningsmodel.”, fortæller Mohammad Ali Al-Karagholi, administrerende direktør hos Nordic Transport & Logistics.
Samarbejdspartneren Aarstiderne er enig:
”Vi har været glade for at samarbejde med Bæredygtig Bundlinje. Det har givet os og Nordic Transport input til at blive skarpere på vores samarbejde og en fremtidig strategi for bæredygtig levering af vores måltidskasser,” siger Svend Daverkosen, miljøchef hos Aarstiderne.
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Fremtidens medicinbæger er på vej
Sidste år tog Region Sjælland en modig beslutning om, at de ville gøre op med de 2,6 millioner engangsmedicinbægere, men den løsning, de ledte efter, var ikke at finde. Derfor skul...