Gate 21 / Nyheder / Cirkulær Omstilling / Køkkenproducent om bæredygtighed: ”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring”
07. december 2022
Køkkenproducent om bæredygtighed: ”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring”
Hos køkkenfirmaet Stillark går tidsløst design hånd i hånd med langtidsholdbarhed og bæredygtighed. Virksomhedensindsats for at gøre deres CO2–aftryk mindre har givet store besparelser i klimaregnskabet og begejstrede medarbejdere.
af Sofie Hougaard Nielsen | 7. december – 2022 | Cirkulær Omstilling
Danskere skifter i gennemsnit deres køkken ud hvert 11. år. Står det til Stillark skal levetiden på køkkener sættes op. Virksomheden har siden 2018 solgt møbler og arkitekttegnede kvalitetskøkkener ud fra et simpelt koncept med få modeller i forskellige farver.
”Vi er nærmest besatte af langtidsholdbarhed,” fortæller Stillarks direktør Ditlev Rahbek entusiastisk.
Langtidsholdbarhed skal gå hånd i hånd med den tidsløshed, virksomheden tilstræber i sine designs. Derfor har det været helt naturligt for Stillark at give deres forretningsmodel en gennemgang, så den er så bæredygtig og grøn som mulig.
”Det kunne ikke falde os ind at gøre andet,” siger Ditlev Rahbek om Stillarks bevæggrund for at arbejde med bæredygtighed.
“Jeg tror, at for ældre virksomheder kan det at arbejde med bæredygtighed virke som et tilvalg. For nyere virksomheder vil det nærmest være et fravalg ikke at arbejde med bæredygtighed.“
Ditlev Rahbek, direktør, Stillark
Om Stillark
Stillark (tidligere Stilleben Architects) designer og sælger arkitekttegnede køkkener. Virksomheden blev etableret i 2018 som en udvidelse af designfirmaet Stilleben.
Gennem Bæredygtig Bundlinje 2.0 har Stillark fokuseret på indsatser omhandlende blandt andet minimering af spild, optimering af materialevalg og forbedring af transport.
Tiltagene i den grønne forretningsmodel har til sammen et besparelsespotentiale på 81,77 tons CO2.
Stillarks første mål er at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2024.
Større produkter giver større ansvar
Gennemgangen er lavet i forbindelse med projektet Bæredygtig Bundlinje 2.0, som udvikler grønne forretningsmodeller for små og mellemstore virksomheder. Med den nye forretningsmodel har Stillark fået konkrete beregninger af deres klimabelastning at arbejde ud fra. Beregningerne af den ene type køkken viste – ikke overraskende for virksomheden – at den tungeste post i CO2-regnskabet ligger i produktionen. Hele 70 procent af Stillarks CO2-udledning kommer fra fremstillingen af skabe, låger, skuffer og bordplader til dette køkken.
”Et køkken er et stort fysisk produkt, så vi er nødt til at have en ansvarlighed. Jo større ting, man producerer, jo mere ansvar følger der med,” siger Ditlev Rahbek og fortsætter:
”Vi fælder jo et træ, når vi laver et køkken – det er en lidt bittersweet følelse.”
For at tydeliggøre Stillarks vilje til at tage ansvar, er virksomheden også – som første og foreløbigt eneste køkkenproducent – blevet FSC-certificeret og kan derfor tilbyde et helt FSC-mærket køkken.
Virksomheden vil fortsætte med at se på, hvad der kan optimeres, fortæller Ditlev Rahbek.
”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring.”
FSC (Forest Stewardship Council)
FSC-mærket er en garantifor at træ- og papirprodukterstammer fra bæredygtigt drevne skove, hvor både mennesker, natur og dyr sikres ordentlige levevilkår. Mærket er blåstemplet af Forbrugerrådet. Bag mærket står det internationale råd Forest Stewardship Council, som blev grundlagt i 1993. Kilde: www.lex.dk
Stillark har også kigget deres transport efter i sømmene. Køkkenerne bliver lavet i Litauen og køres derefter til Danmark i lastbiler. Indtil for nylig vendte lastbilerne retur tomme, men ved at skifte leveringsdag kan Stillark få leveret varer sammen med andre virksomheder, og på den måde er CO2-udledningen ved transporten blevet reduceret med 75 procent.
”Det har været overraskende nemt at komme meget langt ned (i CO2-udledning, red.) på relativt kort tid. Måske lidt nemmere for os, da vi i forvejen har tænkt over at bruge kvalitetsmaterialer, men der var også nogle lavthængende frugter, vi kunne plukke i forhold til transport,” siger Ditlev Rahbek.
“Det er tankevækkende, at det var så nemt. Sådan dér,” siger Ditlev Rahbek og knipser med fingrene.
Hvor stor er CO2-regningen?
For en virksomhed kan der også være markedsfordele i at kunne konkurrere på bæredygtighedsdagsordenen. Inden for køkkenbranchen er der ifølge Ditlev Rahbek plads til forbedring. Han savner, at bygherrer er mere bevidste om klima, når det kommer til at installere køkkener i nybyggeri.
Det er et lovkrav, at der er et køkken i nybyggede lejligheder. Men det betyder ifølge Ditlev Rahbek, at mange bygherrer vælger den billigste løsning, som beboerne så skifter ud efter indflytning. Hvis bygherrerne vælger kvalitet til at begynde med, er det bedre for klimaet, fordi der ikke bliver smidt lige så mange køkkener ud.
”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring.”
Bæredygtighed behøver ikke være et konkurrenceparameter, understreger Ditlev Rahbek, men det kan gælde som en slags valuta. Derfor vil Stillark snart introducere en faktor, som ikke er profitorienteret, men som kan være med til at øge bevidstheden om klimapåvirkningen hos både kunder og virksomheden selv.
I fremtiden vil kunderne nemlig kunne se CO2-aftrykket fra deres nye køkken på regningen, når de skal betale. På den måde synliggør virksomheden klimabelastningen og kan derudfra sætte mål om reduktioner.
Gode råd fra Stillark
Bare gå i gang. I skal hellere gøre noget end ikke gøre noget. Der er mange, der er bange for greenwashing og at være dobbeltmoralske. De tror, at hvis de ser på deres klimaaftryk, så skal de gøre alt. Men man kan godt tage det i sit eget tempo. Start med det, der giver mening og ligger ligefor. Se på, hvor I har indflydelse. Måske kan I for eksempel sænke jeres brændstofforbrug med 5 procent. Det lyder ikke af så meget, men det er det, hvis man har mange lastbiler.
Mange virksomheder oplever lidt luft i ordrebøgerne for tiden. Måske kan I udnytte denne her lidt mere stille periode til at finetune jeres forretning ved at kigge på, hvordan I kan blive mere bæredygtige.
Medarbejderne har ranket ryggen
Ved at deltage i projektet Bæredygtig Bundlinje 2.0 har medarbejderne lært virksomheden bedre at kende. Det har også bidraget med ny energi og en stor stolthed i at få tydeliggjort, at virksomheden er på rette vej, mener Ditlev Rahbek.
“Vi har en yngre medarbejderstab, og arbejdet med bæredygtighed er noget af det, der har været mest respekt og stolthed omkring. Det har fået medarbejderne til at ranke ryggen. Vi blev også kåret som Gazelle-virksomhed i år, men det var ikke noget, der gav lige så meget stolthed som arbejdet med bæredygtighed.”
Ditlev Rahbek, direktør, Stillark
Måske kan virksomheden også være med til at skubbe udviklingen i køkkenbranchen i en grønnere retning, siger han.
”Jeg håber, vi kan være med til at løfte barren for, hvordan man skal gøre. Jeg håber, at andre tænker ’hvis et lille firma kan, så kan vi også.’”
Er du blevet inspireret?
Du kan blandt andet få hjælp og inspiration til at komme i gang med den grønne omstilling i din egen virksomhed her:
Bæredygtig Bundlinje er et EU-støttet projekt, der har 21 aktører, heriblandt ni kommuner i hovedstadsområdet, DTU, Aalborg Universitet og fire brancheorganisationer. Projektet er støttet med 1,9 millioner kroner fra EU’s Regionalfond, som har til formål at støtte aktiviteter i Danmark. Fra 2021-2027 er der særligt fokus på at udvikle små og mellemstore virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser. Målet med Bæredygtig Bundlinje 2.0 er at hjælpe 100 små og mellemstore virksomheder i Region Hovedstaden med at udvikle grønne og cirkulære forretningsmodeller.
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...
Køkkenproducent om bæredygtighed: ”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring”
Køkkenproducent om bæredygtighed: ”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring”
Hos køkkenfirmaet Stillark går tidsløst design hånd i hånd med langtidsholdbarhed og bæredygtighed. Virksomhedens indsats for at gøre deres CO2–aftryk mindre har givet store besparelser i klimaregnskabet og begejstrede medarbejdere.
af Sofie Hougaard Nielsen | 7. december – 2022 | Cirkulær Omstilling
Danskere skifter i gennemsnit deres køkken ud hvert 11. år. Står det til Stillark skal levetiden på køkkener sættes op. Virksomheden har siden 2018 solgt møbler og arkitekttegnede kvalitetskøkkener ud fra et simpelt koncept med få modeller i forskellige farver.
”Vi er nærmest besatte af langtidsholdbarhed,” fortæller Stillarks direktør Ditlev Rahbek entusiastisk.
Langtidsholdbarhed skal gå hånd i hånd med den tidsløshed, virksomheden tilstræber i sine designs. Derfor har det været helt naturligt for Stillark at give deres forretningsmodel en gennemgang, så den er så bæredygtig og grøn som mulig.
”Det kunne ikke falde os ind at gøre andet,” siger Ditlev Rahbek om Stillarks bevæggrund for at arbejde med bæredygtighed.
Om Stillark
Stillark (tidligere Stilleben Architects) designer og sælger arkitekttegnede køkkener. Virksomheden blev etableret i 2018 som en udvidelse af designfirmaet Stilleben.
Gennem Bæredygtig Bundlinje 2.0 har Stillark fokuseret på indsatser omhandlende blandt andet minimering af spild, optimering af materialevalg og forbedring af transport.
Tiltagene i den grønne forretningsmodel har til sammen et besparelsespotentiale på 81,77 tons CO2.
Stillarks første mål er at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2024.
Større produkter giver større ansvar
Gennemgangen er lavet i forbindelse med projektet Bæredygtig Bundlinje 2.0, som udvikler grønne forretningsmodeller for små og mellemstore virksomheder. Med den nye forretningsmodel har Stillark fået konkrete beregninger af deres klimabelastning at arbejde ud fra. Beregningerne af den ene type køkken viste – ikke overraskende for virksomheden – at den tungeste post i CO2-regnskabet ligger i produktionen. Hele 70 procent af Stillarks CO2-udledning kommer fra fremstillingen af skabe, låger, skuffer og bordplader til dette køkken.
”Et køkken er et stort fysisk produkt, så vi er nødt til at have en ansvarlighed. Jo større ting, man producerer, jo mere ansvar følger der med,” siger Ditlev Rahbek og fortsætter:
”Vi fælder jo et træ, når vi laver et køkken – det er en lidt bittersweet følelse.”
For at tydeliggøre Stillarks vilje til at tage ansvar, er virksomheden også – som første og foreløbigt eneste køkkenproducent – blevet FSC-certificeret og kan derfor tilbyde et helt FSC-mærket køkken.
Virksomheden vil fortsætte med at se på, hvad der kan optimeres, fortæller Ditlev Rahbek.
”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring.”
FSC (Forest Stewardship Council)
FSC-mærket er en garanti for at træ- og papirprodukter stammer fra bæredygtigt drevne skove, hvor både mennesker, natur og dyr sikres ordentlige levevilkår. Mærket er blåstemplet af Forbrugerrådet. Bag mærket står det internationale råd Forest Stewardship Council, som blev grundlagt i 1993.
Kilde: www.lex.dk
Stillark har også kigget deres transport efter i sømmene. Køkkenerne bliver lavet i Litauen og køres derefter til Danmark i lastbiler. Indtil for nylig vendte lastbilerne retur tomme, men ved at skifte leveringsdag kan Stillark få leveret varer sammen med andre virksomheder, og på den måde er CO2-udledningen ved transporten blevet reduceret med 75 procent.
”Det har været overraskende nemt at komme meget langt ned (i CO2-udledning, red.) på relativt kort tid. Måske lidt nemmere for os, da vi i forvejen har tænkt over at bruge kvalitetsmaterialer, men der var også nogle lavthængende frugter, vi kunne plukke i forhold til transport,” siger Ditlev Rahbek.
“Det er tankevækkende, at det var så nemt. Sådan dér,” siger Ditlev Rahbek og knipser med fingrene.
Hvor stor er CO2-regningen?
For en virksomhed kan der også være markedsfordele i at kunne konkurrere på bæredygtighedsdagsordenen. Inden for køkkenbranchen er der ifølge Ditlev Rahbek plads til forbedring. Han savner, at bygherrer er mere bevidste om klima, når det kommer til at installere køkkener i nybyggeri.
Det er et lovkrav, at der er et køkken i nybyggede lejligheder. Men det betyder ifølge Ditlev Rahbek, at mange bygherrer vælger den billigste løsning, som beboerne så skifter ud efter indflytning. Hvis bygherrerne vælger kvalitet til at begynde med, er det bedre for klimaet, fordi der ikke bliver smidt lige så mange køkkener ud.
”Det stopper aldrig – det er en evig rejse mod forbedring.”
Bæredygtighed behøver ikke være et konkurrenceparameter, understreger Ditlev Rahbek, men det kan gælde som en slags valuta. Derfor vil Stillark snart introducere en faktor, som ikke er profitorienteret, men som kan være med til at øge bevidstheden om klimapåvirkningen hos både kunder og virksomheden selv.
I fremtiden vil kunderne nemlig kunne se CO2-aftrykket fra deres nye køkken på regningen, når de skal betale. På den måde synliggør virksomheden klimabelastningen og kan derudfra sætte mål om reduktioner.
Gode råd fra Stillark
Medarbejderne har ranket ryggen
Ved at deltage i projektet Bæredygtig Bundlinje 2.0 har medarbejderne lært virksomheden bedre at kende. Det har også bidraget med ny energi og en stor stolthed i at få tydeliggjort, at virksomheden er på rette vej, mener Ditlev Rahbek.
Måske kan virksomheden også være med til at skubbe udviklingen i køkkenbranchen i en grønnere retning, siger han.
”Jeg håber, vi kan være med til at løfte barren for, hvordan man skal gøre. Jeg håber, at andre tænker ’hvis et lille firma kan, så kan vi også.’”
Er du blevet inspireret?
Du kan blandt andet få hjælp og inspiration til at komme i gang med den grønne omstilling i din egen virksomhed her:
Bæredygtig Bundlinje 2.0
Bæredygtig Bundlinje er et EU-støttet projekt, der har 21 aktører, heriblandt ni kommuner i hovedstadsområdet, DTU, Aalborg Universitet og fire brancheorganisationer. Projektet er støttet med 1,9 millioner kroner fra EU’s Regionalfond, som har til formål at støtte aktiviteter i Danmark. Fra 2021-2027 er der særligt fokus på at udvikle små og mellemstore virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser. Målet med Bæredygtig Bundlinje 2.0 er at hjælpe 100 små og mellemstore virksomheder i Region Hovedstaden med at udvikle grønne og cirkulære forretningsmodeller.
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Erfa-gruppe for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner
Sidder du også og skal lave et roadmap for omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner og er i tvivl om hvilke skridt, I som kommune kan tage for at komme i mål? Har du lyst til a...