Gate 21 / Nyheder / Gate 21 / Mobilitetspakke udvides med samkørsel hos virksomheden Agilent
16. december 2021
Mobilitetspakke udvides med samkørsel hos virksomheden Agilent
Cykelevents, delecykler, delebiler – og senest samkørsel. Det er nogle af de ting Agilent tilbyder medarbejderne. Tanken bag er at give medarbejderne mere fleksibilitet i hverdagstransporten og styrke virksomhedens arbejde med verdensmålene.
af Cecilie Meibom | 16. december – 2021 | Gate 21
Siden medicinalvirksomheden Agilent i 2018 introducerede flere cykeltilbud til medarbejdere, er indsatsen for at give medarbejderne grønne alternativer til bilen blevet bredere. Seneste skud på stammen er at deltage i Moving People’s Find en sidemakker-kampagne og at tilbyde en app, der forbinder medarbejdere, så de kan køre sammen til og fra arbejde. Og medarbejderne lægger mærke til den grønne mobilitetspakke:
”Over de seneste år – siden vi introducerede de første cykeltiltag – er der sket et ryk for medarbejderne. Det betyder noget for dem, at vi gør ting, der reducerer vores CO2-aftryk, og at vi arbejder med verdensmålene. Vi tilbyder mange kombinationer af transport til og fra arbejde, som gør det muligt ikke per default at tage bilen. Hele pakken passer også godt ind i, at vi arbejder mere hjemmefra. Og ikke mindst giver de mange løsninger giver medarbejderne fleksibilitet i hverdagen,”
Agilent tilbyder i dag samkørsel via Ta’Med app’en fra FDM, har hub for delebiler fra Green Mobility og for delecykler fra Donkey Republic. Desuden deltager de i kampagnen Vi Cykler til Arbejde og afholder events med den lokale Fri Bikeshop, der demonstrerer el-cykler for medarbejderne. En af medarbejderne købte en el-cykel. Hun fortæller, at hun cykler mere nu – selv når det er dårligt vejr. El-cyklen er simpelthen med til at fjerne en barriere for at cykle til arbejde.
Samkørsel var hurtigere
En anden af de medarbejdere, der har prøvet ét af Agilents mobilitetstilbud er HR-specialist Christiane Oliveira. Hun har for første gang har prøvet at finde en chauffør match i Ta’Med app’en. Hun plejer at tage cyklen eller den offentlige transport fra Brøndbyøster til Agilent i Glostrup:
”Det var hurtigt og nemmere end offentlig transport – jeg sparede tid, og det var hyggeligt. Chaufføren, jeg fandt, arbejder på Coloplast, men skulle samme vej som mig. Vi havde samme alder og arbejder i samme branche, så vi fandt hurtigt noget at tale om. Turen var næsten for kort,”
Christiane Oliveira, HR-specialist
Hun fandt det nemt at bruge app’en, hvor hun blandt andet kunne indtaste, at hun er ikke-ryger, og hvor meget hun havde lyst til at snakke under turen. Turen kostede 5,39 kroner, som automatisk blev trukket på Christiane Oliveiras dankort, da det var indtastet i app’en. Og for Christiane Oliveira er det ikke sidste gang, hun finder et match i app’en:
”Jeg vil gerne køre sammen igen – det var næsten for kort en tur. Chaufføren og jeg talte om, at finde en anden dag, hvor det passer os begge.”
Fleksibilitet og gulerod er nøgleord
For Agilent er det oplevelser som Christiane Oliveiras, der gør det værd at arbejde med mobilitetspakken, som de kalder Transport2Agilent. Her tror de nemlig på gulerod i stedet for pisk:
”Vi skal arbejde med at mindske modstanden og fjerne barriererne for at gøre noget andet, end man plejer. Vi skal gøre det så nemt som muligt for medarbejderne at gøre det rigtige. Vi kommer ikke til at fjerne parkeringspladser – vi tror mere på gulerod end straf,” siger Lene Klejs Stuhr – der også er klar over, at medarbejderne ikke ændrer transportvanerne fra den ene dag til den anden:
”Rom blev ikke bygget på en dag – nye transportvaner bliver stille og roligt indarbejdet. Det vigtigste for os er at give medarbejderne fleksibilitet. Vi skal fortælle de gode eksempler på folk, der gør noget som eksempelvis Christiane. Det er historier som den, der er med til at gøre verden mindre – og så handler det lige pludselig om mere end transport.”
Lene Klejs Stuhr
Agilents rejse mod en fleksibel, grøn mobilitetspakke
I 2019 introducerede Agilent initiativet Biking@Agilent. Det gav medarbejderne flere forskellige cykelmuligheder gennem forbedrede faciliteter for cyklister, lån af elcykler og rabatter, samt cykelevents. Baggrunden var et ønske om at fastholde medarbejderne, når vejarbejdet omkring den nye letbane ville skabe mere trængsel i området omkring virksomheden. Initiativet var særligt målrettet medarbejdere med 5-10 kilometer til arbejde.
I forbindelse med Biking@Agilent fik virksomheden lavet en transportundersøgelse af medarbejdernes transportvaner før og efter initiativerne. Den viste, at 22 procent af medarbejderne havde deltaget i et event eller brugt de nye muligheder. Af dem var hele 93 procent tilfredse med de nye muligheder. Læs mere om resultaterne hos Agilent her.
Herefter er der løbende blevet tilføjet nye tiltag til initiativet, der i dag hedder Transport2Agilent og ikke kun handler om cykling. Medarbejderne har nu mulighed for at tage en delebil fra Green Mobility, en delecykel fra Donkey Republic eller køre sammen gennem Ta’Med app’en. På den måde har mobilitetspakken også udvidet målgruppen, så alle medarbejdere – uanset distance til arbejdspladsen – kan gøre brug af de grønne transportformer. Det falder godt i tråd med Agilent arbejde med verdensmålene.
En del af samkørselskampagnen Alle har brug for en sidemakker
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Mobilitetspakke udvides med samkørsel hos virksomheden Agilent
Mobilitetspakke udvides med samkørsel hos virksomheden Agilent
Cykelevents, delecykler, delebiler – og senest samkørsel. Det er nogle af de ting Agilent tilbyder medarbejderne. Tanken bag er at give medarbejderne mere fleksibilitet i hverdagstransporten og styrke virksomhedens arbejde med verdensmålene.
af Cecilie Meibom | 16. december – 2021 | Gate 21
Siden medicinalvirksomheden Agilent i 2018 introducerede flere cykeltilbud til medarbejdere, er indsatsen for at give medarbejderne grønne alternativer til bilen blevet bredere. Seneste skud på stammen er at deltage i Moving People’s Find en sidemakker-kampagne og at tilbyde en app, der forbinder medarbejdere, så de kan køre sammen til og fra arbejde. Og medarbejderne lægger mærke til den grønne mobilitetspakke:
Agilent tilbyder i dag samkørsel via Ta’Med app’en fra FDM, har hub for delebiler fra Green Mobility og for delecykler fra Donkey Republic. Desuden deltager de i kampagnen Vi Cykler til Arbejde og afholder events med den lokale Fri Bikeshop, der demonstrerer el-cykler for medarbejderne. En af medarbejderne købte en el-cykel. Hun fortæller, at hun cykler mere nu – selv når det er dårligt vejr. El-cyklen er simpelthen med til at fjerne en barriere for at cykle til arbejde.
Samkørsel var hurtigere
En anden af de medarbejdere, der har prøvet ét af Agilents mobilitetstilbud er HR-specialist Christiane Oliveira. Hun har for første gang har prøvet at finde en chauffør match i Ta’Med app’en. Hun plejer at tage cyklen eller den offentlige transport fra Brøndbyøster til Agilent i Glostrup:
Hun fandt det nemt at bruge app’en, hvor hun blandt andet kunne indtaste, at hun er ikke-ryger, og hvor meget hun havde lyst til at snakke under turen. Turen kostede 5,39 kroner, som automatisk blev trukket på Christiane Oliveiras dankort, da det var indtastet i app’en. Og for Christiane Oliveira er det ikke sidste gang, hun finder et match i app’en:
”Jeg vil gerne køre sammen igen – det var næsten for kort en tur. Chaufføren og jeg talte om, at finde en anden dag, hvor det passer os begge.”
Fleksibilitet og gulerod er nøgleord
For Agilent er det oplevelser som Christiane Oliveiras, der gør det værd at arbejde med mobilitetspakken, som de kalder Transport2Agilent. Her tror de nemlig på gulerod i stedet for pisk:
”Vi skal arbejde med at mindske modstanden og fjerne barriererne for at gøre noget andet, end man plejer. Vi skal gøre det så nemt som muligt for medarbejderne at gøre det rigtige. Vi kommer ikke til at fjerne parkeringspladser – vi tror mere på gulerod end straf,” siger Lene Klejs Stuhr – der også er klar over, at medarbejderne ikke ændrer transportvanerne fra den ene dag til den anden:
Agilents rejse mod en fleksibel, grøn mobilitetspakke
I 2019 introducerede Agilent initiativet Biking@Agilent. Det gav medarbejderne flere forskellige cykelmuligheder gennem forbedrede faciliteter for cyklister, lån af elcykler og rabatter, samt cykelevents. Baggrunden var et ønske om at fastholde medarbejderne, når vejarbejdet omkring den nye letbane ville skabe mere trængsel i området omkring virksomheden. Initiativet var særligt målrettet medarbejdere med 5-10 kilometer til arbejde.
I forbindelse med Biking@Agilent fik virksomheden lavet en transportundersøgelse af medarbejdernes transportvaner før og efter initiativerne. Den viste, at 22 procent af medarbejderne havde deltaget i et event eller brugt de nye muligheder. Af dem var hele 93 procent tilfredse med de nye muligheder. Læs mere om resultaterne hos Agilent her.
Herefter er der løbende blevet tilføjet nye tiltag til initiativet, der i dag hedder Transport2Agilent og ikke kun handler om cykling. Medarbejderne har nu mulighed for at tage en delebil fra Green Mobility, en delecykel fra Donkey Republic eller køre sammen gennem Ta’Med app’en. På den måde har mobilitetspakken også udvidet målgruppen, så alle medarbejdere – uanset distance til arbejdspladsen – kan gøre brug af de grønne transportformer. Det falder godt i tråd med Agilent arbejde med verdensmålene.
En del af samkørselskampagnen Alle har brug for en sidemakker
Agilent har valgt at igangsætte samkørsel netop i november 2022, da de også er en del af Moving People-kampagnen ‘Alle har brug for en sidemakker’. Her sætter mere end 30 arbejdspladser fokus på samkørsel i november 2022.
Kampagnen er støttet af Interreg ØKS og Region Hovedstaden.
10.000 ture bekræfter interesse for dele-elcykler
4.000 borgere har taget godt imod de dele-elcykler, som ni forstadskommuner og Region Hovedstaden har stillet til rådighed for borgerne. De 1.800 cykler har kørt over 10.000 ture p...
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...