Mens trængslen på vejene stiger, falder andelen af personer, der kører sammen til og fra arbejde og uddannelse – fra 2007 til 2016 er samkørslen faldet med 4,5 procentpoint. 1. november skydes en samkørselskampagne i gang på arbejdspladser og i kommuner i hovedstadsregionen. Kampagnen skal fylde tomme bilsæder, mindske trængsel og klimaaftryk.
af Lene Ulsted Carlsen | 1. november – 2021 | Mobilitet
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
”Region Hovedstaden ønsker at gå forrest med løsninger, der kan mindske trafikken på vejene og hermed skabe en lettere hverdag for den enkelte pendler. Derfor ville det være fantastisk, hvis vi kunne øge antallet af bilpendlere, der kører sammen. Men for at lykkes med det, så skal vi ind og pille ved folks vaner, og det kan vi kun gøre ved, at flere prøver at køre sammen og oplever, at de faktisk både kan spare tid og penge,”
Mads Monrad, konstitueret direktør for Regional Udvikling i Region Hovedstaden
Prøv samkørsel og få en ny vane
På landsplan kører der i gennemsnit 1,05 personer i hver bil til og fra arbejde. Det svarer til, at der kun i hver 20. bil sidder mere end én person. Målet med kampagnen er, at der i mindst hver femte bil i 2022 sidder mere end én person.
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
”Jeg kan kun bakke op om en kampagne, der sætter et meget ambitiøst mål om at få flere til at prøve samkørsel. Samkørsel begrænser trængsel og fremmer den grønne omstilling, og derfor er det rigtig godt, at kommuner, regionen og erhvervslivet arbejder sammen for at gøre det nemt og synligt for medarbejdere at vælge samkørsel i hverdagen,”
Benny Engelbrecht, transportminister
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
”Vi har god erfaring med, at det er nemmere at skifte transportvane, hvis du har prøvet det af i din hverdag. Eksempelvis hvis du prøver en elcykel. Det rokker ved de forestillinger, du har om, hvordan det passer ind i din hverdag. Derfor skal kampagnen både øge kendskabet til samkørsel og få medarbejdere på arbejdspladser til at køre sammen med en kollega. På den måde kan vi forhåbentlig nedbryde de barrierer, der eksisterer omkring samkørsel,”
Anna Thormann, programleder Bæredygtig Mobilitet, Gate 21
Om kampagnen: Alle har brug for en sidemakker
Samkørselskampagnen er en del af et større projekt om transport: Mobilitet på Tværs, som er finansieret af Interreg ØKS og Region Hovedstaden. Herudover er projektet knyttet til virksomhedsnetværket
Moving People og KKR Hovedstadens klima projekt Grønne Pendlervaner.
Godt 30 arbejdspladser deltager i kampagnen, som dermed når ud til knap 20.000 medarbejdere. Desuden opfordrer en række kommuner deres borgere til at køre sammen, ligesom flere kommuner gennem erhvervsnetværk tilskynder flere virksomheder til at deltage. Materialerne til kampagnen er frit tilgængelige for arbejdspladser, der ønsker at arbejde med samkørsel her.
Fakta om samkørsel
• På landsplan kører der i gennemsnit 1,05 personer i hver bil til og fra arbejde. Det svarer til, at der blot sidder flere end én person i hver 20. bil.
• Antallet af biler på de sjællandske motorveje er steget med 33 procent fra 2007-2018.
• I 2015 spildte bilisterne i hovedstadsområdet 16,7 millioner timer i trafikken på grund af trængsel, og prognoserne forudser en fordobling til 33,4 millioner timer i 2035.
• Væksten i antal indbyggere og arbejdspladser betyder, at der skal håndteres 20 procent flere rejser i 2035, hvilket lægger et yderligere pres på trafiksystemet.
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
30 arbejdspladser går sammen om samkørsel
30 arbejdspladser går sammen om samkørsel
Mens trængslen på vejene stiger, falder andelen af personer, der kører sammen til og fra arbejde og uddannelse – fra 2007 til 2016 er samkørslen faldet med 4,5 procentpoint. 1. november skydes en samkørselskampagne i gang på arbejdspladser og i kommuner i hovedstadsregionen. Kampagnen skal fylde tomme bilsæder, mindske trængsel og klimaaftryk.
af Lene Ulsted Carlsen | 1. november – 2021 | Mobilitet
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
Prøv samkørsel og få en ny vane
På landsplan kører der i gennemsnit 1,05 personer i hver bil til og fra arbejde. Det svarer til, at der kun i hver 20. bil sidder mere end én person. Målet med kampagnen er, at der i mindst hver femte bil i 2022 sidder mere end én person.
For nogle af os er tanken om at sidde i bilen på vej til arbejde og konversere med et andet menneske skræmmende – især tidligt om morgenen. Men hvad nu hvis du både kunne spare tid, penge, CO2-udslip og desuden få selskab af en kollega eller ven?
1. november 2021 starter en kampagne, der skal få flere bilpendlere til at køre sammen for at mindske trængsel og CO2-udledning. Det er Gate 21 og Region Hovedstaden, der sammen med regioner, kommuner og virksomheder, står bag kampagnen. Godt 30 arbejdspladser vil i november arbejde med at få deres medarbejdere til at køre sammen – ligesom flere kommuner vil målrette kampagnen til deres borgere.
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
Om kampagnen: Alle har brug for en sidemakker
Samkørselskampagnen er en del af et større projekt om transport: Mobilitet på Tværs, som er finansieret af Interreg ØKS og Region Hovedstaden. Herudover er projektet knyttet til virksomhedsnetværket
Moving People og KKR Hovedstadens klima projekt Grønne Pendlervaner.
Godt 30 arbejdspladser deltager i kampagnen, som dermed når ud til knap 20.000 medarbejdere. Desuden opfordrer en række kommuner deres borgere til at køre sammen, ligesom flere kommuner gennem erhvervsnetværk tilskynder flere virksomheder til at deltage. Materialerne til kampagnen er frit tilgængelige for arbejdspladser, der ønsker at arbejde med samkørsel her.
Fakta om samkørsel
• På landsplan kører der i gennemsnit 1,05 personer i hver bil til og fra arbejde. Det svarer til, at der blot sidder flere end én person i hver 20. bil.
• Antallet af biler på de sjællandske motorveje er steget med 33 procent fra 2007-2018.
• I 2015 spildte bilisterne i hovedstadsområdet 16,7 millioner timer i trafikken på grund af trængsel, og prognoserne forudser en fordobling til 33,4 millioner timer i 2035.
• Væksten i antal indbyggere og arbejdspladser betyder, at der skal håndteres 20 procent flere rejser i 2035, hvilket lægger et yderligere pres på trafiksystemet.
Kampagnen er støttet af
De støtter op om samkørsel
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...