Den Smarte Landsby har haft afsæt i borgernes behov for at gøre de mindre byer på landet endnu mere attraktive ved hjælp af digitale og datadrevne løsninger.
Projektet har i samarbejde med borgere fra landsbyklyngen Falsters Hjerte og Guldborgsund Kommune undersøgt, hvordan landsbyer kan blive bedre, mere attraktive og tiltrække nye borgere. Kan vi via brug af data og ny teknologi løse nogle af de udfordringer, der er i landdistrikterne?
I tæt dialog med Falsters Hjerte har man ønsket at styrke mobiliteten i landdistrikterne, idet god mobilitet er en forudsætning for, at livet i landsbyer fungerer. Den gode mobilitet udfordres dog af en ikke tilstrækkelig kollektiv trafik og mangel på cykelstier. Ofte er man som cyklist henvist til 40 cm af vejen mellem kantlinje og rabatten og skal balancere mellem biler og tung trafik. Det skaber utryghed, og mange fravælger cyklen alene af den grund, selvom de egentlig ønsker at cykle, få motion og bidrage til den grønne omstilling.
Projektet har undersøgt, om der findes løsninger, der kan bidrage til større tryghed på landeveje uden cykelstier, og har haft særligt fokus på at øge trygheden på skolevejene.
En nyudviklet løsning med smarte lyspæle er blevet afprøvet ved Møllebakkeskolen, hvor mindre pæle begynder at lyse, når en cyklist er på landevejen.
Den Smarte Landsby
Den Smarte Landsby
Den Smarte Landsby har haft afsæt i borgernes behov for at gøre de mindre byer på landet endnu mere attraktive ved hjælp af digitale og datadrevne løsninger.
Projektet har i samarbejde med borgere fra landsbyklyngen Falsters Hjerte og Guldborgsund Kommune undersøgt, hvordan landsbyer kan blive bedre, mere attraktive og tiltrække nye borgere.
Kan vi via brug af data og ny teknologi løse nogle af de udfordringer, der er i landdistrikterne?
I tæt dialog med Falsters Hjerte har man ønsket at styrke mobiliteten i landdistrikterne, idet god mobilitet er en forudsætning for, at livet i landsbyer fungerer.
Den gode mobilitet udfordres dog af en ikke tilstrækkelig kollektiv trafik og mangel på cykelstier. Ofte er man som cyklist henvist til 40 cm af vejen mellem kantlinje og rabatten og skal balancere mellem biler og tung trafik. Det skaber utryghed, og mange fravælger cyklen alene af den grund, selvom de egentlig ønsker at cykle, få motion og bidrage til den grønne omstilling.
Projektet har undersøgt, om der findes løsninger, der kan bidrage til større tryghed på landeveje uden cykelstier, og har haft særligt fokus på at øge trygheden på skolevejene.
En nyudviklet løsning med smarte lyspæle er blevet afprøvet ved Møllebakkeskolen, hvor mindre pæle begynder at lyse, når en cyklist er på landevejen.
Du kan læse mere om resultaten i vores folder.
Partnere
Region Sjælland, Guldborgsund Kommune.
Kontakt
Vicedirektør og Programchef Klimaplaner, Data og Mobilitet
Anna Thormann Boesen
Varighed
Januar 2022 – december 2024