Gate 21
  • Sådan arbejder vi
    • Metoder
    • Fokusområder
  • Partnerskabet
    • Partnerskabet i Gate 21
    • Partnere og medlemmer
    • Bestyrelse
  • Projekter
    • Energi
    • Mobilitet
    • Cirkulær omstilling
    • Bygninger
    • Data
    • Klimaplaner
    • Arealer
    • Trafikstøj
  • Viden og Værktøjer
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Job
    • Presse
    • Kontakt og find vej

Green Mobility Shift

By lene.ulsted.carlsen@gate21.dk on 1. august 2023
/Mobilitet/Green Mobility Shift

Green Mobility Shift

Green Mobility Shift vil fremme borgernes skift til grønne transportformer. Dét gør de 16 dansk-svenske partnere ved at skabe en model, der danner rammen for en alternativ måde at planlægge transport i fremtiden. Projektet arbejder med konkrete case-baserede forsøg med skift til aktiv, grøn transport hos borgere og model- og værktøjsudvikling blandt andet baseret på cases med borgere og kommuner.

  • Green Mobility Shift
  • Cases
    • Case: Vallensbæks skoler cykler
    • Case: På Egne Ben
    • Case: Bedre skift mellem transport i Sjöby
    • Case: Rejs bæredygtigt i Röstånga
    • Case: Supercykelstier i Skåne
    • Case: Den Sammenhængende Rejse
    • Case: Mere aktiv transport for børn i Brøndby
    • Case: Grøn mobilitetskultur på arbejdspladsen

På trods af klima- og ressourcekrise stiger transportens CO2-udledning og bilsalget fortsat. Traditionel planlægning af transport fremskriver nutidens transportbehov og leverer infrastruktur, der matcher til det. På den måde forstærker og understøtter vi nuværende strukturerer og behov.

Projektet Green Mobility Shift gør op med den måde at planlægge på. Danske og svenske trafikselskaber, regioner, kommuner, forskningsinstitutioner og organisationer udvikler i fællesskab en model for at planlægge transport: SHIFT-modellen. Modellen skal fremme borgernes skift til eksempelvis cykel, elcykel, bus og tog gennem en mere helhedsorienteret planlægning, som tager udgangspunkt i at påvirke borgernes behov og efterspørgsel på grøn transport.

 

Vekselvirkning mellem praksis og model

Arbejdet med SHIFT-modellen bliver suppleret af cases i de deltagende kommuner og organisationer, hvor borgere afprøver nye transportformer i deres hverdagstransport til og fra:

  • Arbejdspladser
  • Skole- og fritidsaktiviteter
  • Knudepunkter som bus- og togstationer

På den måde bliver modellen kvalificeret og demonstreret med borgere i deres dagligdag.

 

Værktøjskasse og handleplaner for forankring

Green Mobility Shift vil udover en velafprøvet SHIFT-model og konkrete borger-erfaringer resultere i:

  • En værktøjskasse med metoder til at involvere borgere i at afprøve mobilitetstiltag målrettet til arbejdspladser, skole- og fritidsaktiviteter og knudepunkter.
  • Handleplaner for at forankre SHIFT-modellen i strategier for to trafikselskaber Movia og Skånetrafiken og de tre regioner Skåne, Hovedstaden og Sjælland, samt en handleplan for at udbrede modellen til aktører udenfor projektet.
  • En forskningsanalyse af SHIFT-modellens effekter, merværdier og potentiale.
Partnere

Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Gate 21, Gladsaxe Kommune, Innovation Skåne, Lunds universitet/K2, Mobilitetsselskabet Movia, Region Sjælland, Region Skåne, Roskilde Universitet (RUC), Röstånga Tillsammans, Sjöbo kommun, Skånetrafiken og Vallensbæk Kommune.

Kontakt
Thomas Brandt Niebur

Seniorprojektleder
Thomas Brandt Niebuhr
tuq@gate21.dk

Finansiering

Green Mobility Shift er støttet af Interreg ØKS og projektets partnere.

Varighed

August 2023 – juli 2026

Svensk

Find en beskrivelse af projektet på svensk på Innovation Skånes hjemmeside.

Gå til Innovation Skånes hjemmeside

Notat:
Kvalitative metoder til mobilitetsplanlægning

Roskilde Universitet og Lunds Universitet har udarbejdet et notat i forhold til at inddrage borgere i Green Mobility Shift. Notatet kan anvendes af lokale projektledere, når de skal inddrage borgere i lokale projekter.

Notatet skitserer, hvordan borgere kan inddrages i at omstille transporten til grønne transportformer, og hvilken betydning refleksioner om metodevalg i planprocesser kan have. De kvalitative metoder til inddragelse inddeles i tre overordnede kategorier: at forstå, at inddrage og at samskabe. Samtidig vises danske og svenske eksempler på brug af metoderne i mobilitetsprojekter. Endelig opridses en række refleksionsspørgsmål, som eksempel på, hvordan mobilitetsplanlæggere kan fastholde en løbende refleksion i projekter.

Skrevet af: Katrine Hartmann-Petersen, Helena Svensson og Mads Breitenstein Nissen.

Læs notatet her
Forside_ Kvalitative metoder i mobilitetsplanlægningen DK 200324
Share
ForrigePartnerskab for cirkulær jord- og ressourcehåndtering
NæsteRen Energi Lolland
  • Gate21 Logo
    • Om Gate 21
    • Nyheder
    • Presse
    • Kontakt
    • Job
    • Privatlivs- og cookiepolitik
    • Whistleblowerordning
  • Tilmeld dig Gate 21’s nyhedsbrev

    Bliv inspireret til konkret klimahandling inden for energi, mobilitet, cirkulær omstilling, bygninger, data, arealer, trafikstøj og klimaplaner.

    Tilmeld dig her

  • Gate 21 – Liljens Kvarter 2 – DK-2620 Albertslund
  • CVR: 32 11 28 46
  • Telefon: 3111 4040
  • gate21@gate21.dk
© 2025 Gate 21
  • Sådan arbejder vi
    • Metoder
    • Fokusområder
  • Partnerskabet
    • Partnerskabet i Gate 21
    • Partnere og medlemmer
    • Bestyrelse
  • Projekter
    • Energi
    • Mobilitet
    • Cirkulær omstilling
    • Bygninger
    • Data
    • Klimaplaner
    • Arealer
    • Trafikstøj
  • Viden og Værktøjer
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Job
    • Presse
    • Kontakt og find vej