Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
LINC-projektet ville også afdække, hvordan den fysiske og digitale infrastruktur i byerne kan indrettes, så den er parat til at håndtere fremtidens selvkørende shuttles på vejene.
Det giver byplanlæggere bedre muligheder for at skabe byer for mennesker – eller ‘liveable cities’ – som er gode at bo i, da de selvkørende shuttles blandt andet er støjsvage, kører på el og derfor ikke udleder partikler eller CO2. I projektet kigges der ind i to byudviklingsområder: Hersted Industripark og Gladsaxe Erhvervsby.
LINC havde udvalgt to testområder langs et af Danmarks største byudviklingsområder, hvor Hovedstadens Letbane bliver anlagt i perioden 2018-2025. Den 28 kilometer lange letbanen kører igennem i alt ti kommuner.
Selvkørende shuttles kan øge letbanens rækkevidde
Formålet med de to testområder var at vurdere, hvorvidt de selvkørende shuttles var egnede som first-last mil løsning til kollektive trafikknudepunkter, som for eksempel stationerne langs den kommende letbane. Spørgsmålet var: er det muligt at skabe mere fleksible transportløsninger, der bringer passagererne tættere på deres rejsemål?
Potentialet ved at lade selvkørende shuttles indgå som et led i letbanens samlede mobilitetskæde er stort. Der er dog flere forhindringer, der skal overvindes – og det var netop dem, som projektet skulle hjælpe med at identificere og løse. Men når det er sket, vil fordelene ved de selvkørende el-shuttles være store:
Forbedret vejsikkerhed,
Mere effektiv udnyttelse af vejene,
Mindre parkeringsbehov,
Større bæredygtighed,
Lavere omkostninger
Bedre fleksibilitet for pendlerne.
Andre hindringer
Projektet blev grundet en lang ansøgningsproces forsinket, og derfor blev de selvkørende shuttles udelukkende testet hos DTU i Lyngby. Her kørte tre shuttles over en ni måneders periode.
Transport fra passagerens bopæl til nærmeste station/busstoppested – og videre fra sidste station/stoppested på rejsen til passagerens endelige rejsemål – og hjem igen i modsat retning.
Her finder du en række publikationer og rapporter udgivet af LINC eller andre, som har skrevet om LINC eller selvkørende shuttles.
Inspirationskatalog fra LINC
Skab plads til selvkørende shuttles i bæredygtige byer.
Inspirationskataloget fra LINC lægger op til refleksion og dialog blandt kommunale beslutningstagere og by- og trafikplanlæggere, om hvordan vi kan fremme udviklingen af den selvkørende kollektive transport i en retning, som skaber værdi for borgerne.
Kør med selvkørende shuttles langs Hovedstadens Letbane.
Udgivelsen fra LINC synliggør mulighederne for, at den kommunale planlægning får bedre vilkår for at skabe en bæredygtig by gennem en sammenhængende by- og trafikplanlægning. Ud over kommunale planlæggere er publikationen også relevant for de markedsaktører, som ønsker at skabe nye services og produkter til fremtidens selvkørende kollektive trafik. Udgivelsen bygger blandt andet videre på inspirationskataloget ”Skab plads til selvkørende shuttles i fremtidens byer” fra september 2020.
Nye intelligente mobilitetsteknologier i fremtidens by
Erfaringer fra projekterne LINC og FREMTIDENS INTELLIGENTE MOBILITET I GREATER COPENHAGEN.
I Gate 21 har vi over de seneste tre år arbejdet med intelligente mobilitetsteknologier i byudviklingen i projekterne Fremtidens intelligente mobilitet i Greater Copenhagen og LINC. Projekterne har blandt andet undersøgt potentialerne for at arbejde innovativt og udviklingsorienteret med intelligente kollektive mobilitetsteknologier i sammenhæng med byudvikling.
Denne rapport henvender sig til politikere, embedsmænd og planlæggere, der ønsker at forstå hvorfor og hvordan kommunerne kan sætte retning for teknologiudviklingen på transportområdet, så den kommer til at understøtte en bæredygtig by.
VIDEO: Selvkørende shuttles - en brik i fremtidens kollektive mobilitet?
Potentialeanalysens formål i LINC er at undersøge de selvkørende shuttles’ langsigtede potentiale som en til-og frabringer service til Hovedstadens Letbane med udgangspunkt i to cases fra henholdsvis Hersted industripark og DTU. Resultaterne af analysen baserer sig blandt andet på simulationsøvelser af de selvkørende shuttles, ud fra et konventionelt rutemønster med faste stopplaceringer. Analysen munder ud i konkrete bud på det langsigtede potentiale for selvkørende shuttles, en diskussion af hvordan optimering kan anvendes i planlægning af busdriften, samt en diskussion af mulige begrænsninger og udfordringer ved selvkørende shuttledrift.
Operations- og performance-rapporten opsummerer alle data og resultatindikatorer fra den daglige drift af LINC testen på DTU fra april til november 2021. Den indeholder blandt andet data vedrørende boarding, antal ture med passagerer, uforudsete hændelser som stilstand og manuelle håndteringer. Rapporten dækker primært driftsfunktionerne, men også øvrige shuttle funktioner i forhold til app.
Anbefalinger til den danske forsøgsordning for selvkørende køretøjer
Folderen fra LINC giver et indblik i forsøgsordningen for selvkørende køretøjer i Danmark og fremhæver forskellene mellem den danske og den svenske forsøgsordning. Folderen giver seks konkrete anbefalinger som input til, hvordan den danske forsøgsordning kan forbedres, så den opleves mindre kompliceret, og så selvkørende køretøjer mere effektivt kan testes på de danske veje.
Rapport: Analyse af brugerpræferencer for selvstyrende shuttlebusser
”Stated preference survey” fra LINC undersøger brugernes rejsevalg og værdier med hensyn til selvkørende shuttles som en first-/last mile service. Forsøgene bag undersøgelsen er udført på DTU campus, gennem LINC-projektets app-løsning, hvor de formodede virkninger på testpassagerernes transportvalg er vurderet og analyseret. Rapporten er primært målrettet forskere, trafikanalytikere og andre med interesse for transportteknologiers effekt på offentlig transport og transportvalg.
Brugeroplevelser og trafikinteraktioner på DTU Campus
Denne LINC-rapport beskriver de primære erfaringer fra LINC-testen, der er gennemført på DTU Campus gennem hele driftsperioden i april til november 2021. Det omfatter analyser af samspillet mellem shuttles og passagerer og andre trafikanter, samt detaljer om layout og testbed på DTU. Desuden giver denne rapport anbefalinger vedrørende implementering af selvkørende shuttles i offentlig personbefordring og trækker på erfaringer fra både brugerundersøgelser og feltoperationer under testen.
Dette litteraturstudie fra RUC er tænkt som et vidensgrundlag for LINC-projektet med det primære fokus på selvkørende shuttles i en kollektiv mobilitetskontekst, men har også til hensigt at give alle, der arbejder med autonom persontransport, et overblik over den eksisterende forskning og tænkning på området. Derudover søger rapporten især at udforske den effekt, der ses på forholdet mellem privatejet mobilitet og offentlig transport.
Rapport: Fra traditionelle til fleksible busstoppesteder
Formålet med denne rapport fra RUC er primært at sammenfatte resultater fra LINC-projektets informationsindsamlingsproces. Resultaterne fra den indledende forskning omhandler fire hovedaktiviteter, herunder en litteraturgennemgang, ekspertinterviews, besøg på to skandinaviske test steder og et fokusgruppeinterview med potentielle testbrugere på DTU Campus. Baseret på disse resultater angiver rapporten nogle anbefalinger, der rummer udfordringerne og potentialerne ved systemet. Rapporten er primært målrettet forskere, trafikanalytikere og andre med interesse for selvkørende transport.
Smartphone sensing platformen er udviklet til LINC-projektet primært for at kunne estimere efterspørgsel gennem mobilitetsmønstre for testbrugerne på DTU Campus. For at udnytte potentialet i selvkørende kollektiv transport har vi brug for forståelse af, hvor mange og hvor længe passagerer bruger tjenesten. Teknologien bag involverer forskellige systemer såsom GPS, Smart Beacons og accelerationsmålinger. Rapporten er primært målrettet forskere og andre med interesse for ruteestimering og sporingssystemer.
Potentialeanalyse for letbane og selvstyrende shuttles
Potentialeanalysens formål i LINC er at undersøge de selvkørende shuttles’ langsigtede potentiale som en til-og frabringer service til Hovedstadens Letbane med udgangspunkt i to cases fra henholdsvis Hersted industripark og DTU. Resultaterne af analysen baserer sig blandt andet på simulationsøvelser af de selvkørende shuttles, ud fra et konventionelt rutemønster med faste stopplaceringer. Analysen munder ud i konkrete bud på det langsigtede potentiale for selvkørende shuttles, en diskussion af hvordan optimering kan anvendes i planlægning af busdriften, samt en diskussion af mulige begrænsninger og udfordringer ved selvkørende shuttledrift.
Som et led i anvendelsen af LINC projektets smartphone sensing platform er øvrige projekter med lignende dataindsamling implementeret for at udvide anvendelsesmulighederne og udviklingen af løsningen. Et israelsk projekt har indsamlet og analyseret cykelbruger adfærd gennem en app-løsning, der kan registrere brugernes mobilitetsprioriteter i byrummet. Identisk med anvendelsen i LINC er smartphone sensing platformen designet til crowdsourcet brug, hvilket afhænger af brugernes vilje til at bidrage med data ved brug af appen. Til forskel fra anvendelsen i LINC introducerer dette projekt en mode detection algorithm, der kan skelne mellem brug af cykler, el-cykler og el-løbehjul og derved analysere præferencerne mellem dem.
LINC
LINC
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
LINC
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
LINC-projektet ville også afdække, hvordan den fysiske og digitale infrastruktur i byerne kan indrettes, så den er parat til at håndtere fremtidens selvkørende shuttles på vejene.
Det giver byplanlæggere bedre muligheder for at skabe byer for mennesker – eller ‘liveable cities’ – som er gode at bo i, da de selvkørende shuttles blandt andet er støjsvage, kører på el og derfor ikke udleder partikler eller CO2. I projektet kigges der ind i to byudviklingsområder: Hersted Industripark og Gladsaxe Erhvervsby.
LINC havde udvalgt to testområder langs et af Danmarks største byudviklingsområder, hvor Hovedstadens Letbane bliver anlagt i perioden 2018-2025. Den 28 kilometer lange letbanen kører igennem i alt ti kommuner.
Selvkørende shuttles kan øge letbanens rækkevidde
Formålet med de to testområder var at vurdere, hvorvidt de selvkørende shuttles var egnede som first-last mil løsning til kollektive trafikknudepunkter, som for eksempel stationerne langs den kommende letbane. Spørgsmålet var: er det muligt at skabe mere fleksible transportløsninger, der bringer passagererne tættere på deres rejsemål?
Potentialet ved at lade selvkørende shuttles indgå som et led i letbanens samlede mobilitetskæde er stort. Der er dog flere forhindringer, der skal overvindes – og det var netop dem, som projektet skulle hjælpe med at identificere og løse. Men når det er sket, vil fordelene ved de selvkørende el-shuttles være store:
Andre hindringer
Projektet blev grundet en lang ansøgningsproces forsinket, og derfor blev de selvkørende shuttles udelukkende testet hos DTU i Lyngby. Her kørte tre shuttles over en ni måneders periode.
Læs mere om LINC på projektets egen hjemmeside. Særligt finder du projektets resultater under Publikationer.
Læs mere om projektet på UIA’s officielle hjemmeside.
Partnere
Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, DTU, Roskilde Universitet og Gate 21.
Kontakt
Seniorprojektleder
Kenneth Jørgensen
kenneth.joergensen@gate21.dk
Varighed
Marts 2018 – december 2021
“First-/last-mile”
Transport fra passagerens bopæl til nærmeste station/busstoppested – og videre fra sidste station/stoppested på rejsen til passagerens endelige rejsemål – og hjem igen i modsat retning.
LINC hed tidligere TUPPAC – Transforming Urban Planning Providing Autonomous Collective Mobility
Publikationer
Her finder du en række publikationer og rapporter udgivet af LINC eller andre, som har skrevet om LINC eller selvkørende shuttles.
Inspirationskatalog fra LINC
Skab plads til selvkørende shuttles i bæredygtige byer.
Inspirationskataloget fra LINC lægger op til refleksion og dialog blandt kommunale beslutningstagere og by- og trafikplanlæggere, om hvordan vi kan fremme udviklingen af den selvkørende kollektive transport i en retning, som skaber værdi for borgerne.
Udgivet september 2020.
Visions- og potentialeplan fra LINC
Kør med selvkørende shuttles langs Hovedstadens Letbane.
Udgivelsen fra LINC synliggør mulighederne for, at den kommunale planlægning får bedre vilkår for at skabe en bæredygtig by gennem en sammenhængende by- og trafikplanlægning. Ud over kommunale planlæggere er publikationen også relevant for de markedsaktører, som ønsker at skabe nye services og produkter til fremtidens selvkørende kollektive trafik. Udgivelsen bygger blandt andet videre på inspirationskataloget ”Skab plads til selvkørende shuttles i fremtidens byer” fra september 2020.
Udgivet september 2021.
Nye intelligente mobilitetsteknologier i fremtidens by
Erfaringer fra projekterne LINC og FREMTIDENS INTELLIGENTE MOBILITET I GREATER COPENHAGEN.
I Gate 21 har vi over de seneste tre år arbejdet med intelligente mobilitetsteknologier i byudviklingen i projekterne Fremtidens intelligente mobilitet i Greater Copenhagen og LINC. Projekterne har blandt andet undersøgt potentialerne for at arbejde innovativt og udviklingsorienteret med intelligente kollektive mobilitetsteknologier i sammenhæng med byudvikling.
Denne rapport henvender sig til politikere, embedsmænd og planlæggere, der ønsker at forstå hvorfor og hvordan kommunerne kan sætte retning for teknologiudviklingen på transportområdet, så den kommer til at understøtte en bæredygtig by.
Udgivet december 2021.
VIDEO: Selvkørende shuttles - en brik i fremtidens kollektive mobilitet?
Potentialeanalysens formål i LINC er at undersøge de selvkørende shuttles’ langsigtede potentiale som en til-og frabringer service til Hovedstadens Letbane med udgangspunkt i to cases fra henholdsvis Hersted industripark og DTU. Resultaterne af analysen baserer sig blandt andet på simulationsøvelser af de selvkørende shuttles, ud fra et konventionelt rutemønster med faste stopplaceringer. Analysen munder ud i konkrete bud på det langsigtede potentiale for selvkørende shuttles, en diskussion af hvordan optimering kan anvendes i planlægning af busdriften, samt en diskussion af mulige begrænsninger og udfordringer ved selvkørende shuttledrift.
Udgivet februar 2021.
Drifts- og ydelsesrapport for DTU-test
Operations- og performance-rapporten opsummerer alle data og resultatindikatorer fra den daglige drift af LINC testen på DTU fra april til november 2021. Den indeholder blandt andet data vedrørende boarding, antal ture med passagerer, uforudsete hændelser som stilstand og manuelle håndteringer. Rapporten dækker primært driftsfunktionerne, men også øvrige shuttle funktioner i forhold til app.
Publikationen er på engelsk.
Udgivet september 2021.
Anbefalinger til den danske forsøgsordning for selvkørende køretøjer
Folderen fra LINC giver et indblik i forsøgsordningen for selvkørende køretøjer i Danmark og fremhæver forskellene mellem den danske og den svenske forsøgsordning. Folderen giver seks konkrete anbefalinger som input til, hvordan den danske forsøgsordning kan forbedres, så den opleves mindre kompliceret, og så selvkørende køretøjer mere effektivt kan testes på de danske veje.
Udgivet oktober 2020.
Rapport: Analyse af brugerpræferencer for selvstyrende shuttlebusser
”Stated preference survey” fra LINC undersøger brugernes rejsevalg og værdier med hensyn til selvkørende shuttles som en first-/last mile service. Forsøgene bag undersøgelsen er udført på DTU campus, gennem LINC-projektets app-løsning, hvor de formodede virkninger på testpassagerernes transportvalg er vurderet og analyseret. Rapporten er primært målrettet forskere, trafikanalytikere og andre med interesse for transportteknologiers effekt på offentlig transport og transportvalg.
Rapporten er på engelsk.
Udgivet januar 2022.
Brugeroplevelser og trafikinteraktioner på DTU Campus
Denne LINC-rapport beskriver de primære erfaringer fra LINC-testen, der er gennemført på DTU Campus gennem hele driftsperioden i april til november 2021. Det omfatter analyser af samspillet mellem shuttles og passagerer og andre trafikanter, samt detaljer om layout og testbed på DTU. Desuden giver denne rapport anbefalinger vedrørende implementering af selvkørende shuttles i offentlig personbefordring og trækker på erfaringer fra både brugerundersøgelser og feltoperationer under testen.
Rapporten er på engelsk.
Udgivet november 2021.
Litteraturstudie: Selvkørende køretøjer
Dette litteraturstudie fra RUC er tænkt som et vidensgrundlag for LINC-projektet med det primære fokus på selvkørende shuttles i en kollektiv mobilitetskontekst, men har også til hensigt at give alle, der arbejder med autonom persontransport, et overblik over den eksisterende forskning og tænkning på området. Derudover søger rapporten især at udforske den effekt, der ses på forholdet mellem privatejet mobilitet og offentlig transport.
Udgivet november 2019.
Rapport: Fra traditionelle til fleksible busstoppesteder
Formålet med denne rapport fra RUC er primært at sammenfatte resultater fra LINC-projektets informationsindsamlingsproces. Resultaterne fra den indledende forskning omhandler fire hovedaktiviteter, herunder en litteraturgennemgang, ekspertinterviews, besøg på to skandinaviske test steder og et fokusgruppeinterview med potentielle testbrugere på DTU Campus. Baseret på disse resultater angiver rapporten nogle anbefalinger, der rummer udfordringerne og potentialerne ved systemet. Rapporten er primært målrettet forskere, trafikanalytikere og andre med interesse for selvkørende transport.
Rapporten er på engelsk.
Udgivet november 2020.
Rapport: Efterspørgselsestimation med smartphones
Smartphone sensing platformen er udviklet til LINC-projektet primært for at kunne estimere efterspørgsel gennem mobilitetsmønstre for testbrugerne på DTU Campus. For at udnytte potentialet i selvkørende kollektiv transport har vi brug for forståelse af, hvor mange og hvor længe passagerer bruger tjenesten. Teknologien bag involverer forskellige systemer såsom GPS, Smart Beacons og accelerationsmålinger. Rapporten er primært målrettet forskere og andre med interesse for ruteestimering og sporingssystemer.
Rapporten er på engelsk.
Udgivet februar 2022.
Potentialeanalyse for letbane og selvstyrende shuttles
Potentialeanalysens formål i LINC er at undersøge de selvkørende shuttles’ langsigtede potentiale som en til-og frabringer service til Hovedstadens Letbane med udgangspunkt i to cases fra henholdsvis Hersted industripark og DTU. Resultaterne af analysen baserer sig blandt andet på simulationsøvelser af de selvkørende shuttles, ud fra et konventionelt rutemønster med faste stopplaceringer. Analysen munder ud i konkrete bud på det langsigtede potentiale for selvkørende shuttles, en diskussion af hvordan optimering kan anvendes i planlægning af busdriften, samt en diskussion af mulige begrænsninger og udfordringer ved selvkørende shuttledrift.
Udgivet februar 2021.
Analyse af e-cykeladfærd med smartphone-data
Som et led i anvendelsen af LINC projektets smartphone sensing platform er øvrige projekter med lignende dataindsamling implementeret for at udvide anvendelsesmulighederne og udviklingen af løsningen. Et israelsk projekt har indsamlet og analyseret cykelbruger adfærd gennem en app-løsning, der kan registrere brugernes mobilitetsprioriteter i byrummet. Identisk med anvendelsen i LINC er smartphone sensing platformen designet til crowdsourcet brug, hvilket afhænger af brugernes vilje til at bidrage med data ved brug af appen. Til forskel fra anvendelsen i LINC introducerer dette projekt en mode detection algorithm, der kan skelne mellem brug af cykler, el-cykler og el-løbehjul og derved analysere præferencerne mellem dem.
Rapporten er på engelsk.
Udgivet februar 2021.
Presseomtale
P1 Morgen, 10.11.17
P1 Radioavisen, 10.11.17
DR2 Dagen, 10.11.17
DR TV-Avisen, 10.11.17
TV2 Lorry, 10.11.17
TV2Lorry.dk, 11.11.17
TV2.dk, 11.11.17
Politiken, 11.11.17
Jyllands-Posten, 11.11.17
Electronic Supply DK, 11.11.17