Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
LINC-projektet ville også afdække, hvordan den fysiske og digitale infrastruktur i byerne kan indrettes, så den er parat til at håndtere fremtidens selvkørende shuttles på vejene.
Det giver byplanlæggere bedre muligheder for at skabe byer for mennesker – eller ‘liveable cities’ – som er gode at bo i, da de selvkørende shuttles blandt andet er støjsvage, kører på el og derfor ikke udleder partikler eller CO2. I projektet kigges der ind i to byudviklingsområder: Hersted Industripark og Gladsaxe Erhvervsby.
LINC havde udvalgt to testområder langs et af Danmarks største byudviklingsområder, hvor Hovedstadens Letbane bliver anlagt i perioden 2018-2025. Den 28 kilometer lange letbanen kører igennem i alt ti kommuner.
Selvkørende shuttles kan øge letbanens rækkevidde
Formålet med de to testområder var at vurdere, hvorvidt de selvkørende shuttles var egnede som first-last mil løsning til kollektive trafikknudepunkter, som for eksempel stationerne langs den kommende letbane. Spørgsmålet var: er det muligt at skabe mere fleksible transportløsninger, der bringer passagererne tættere på deres rejsemål?
Potentialet ved at lade selvkørende shuttles indgå som et led i letbanens samlede mobilitetskæde er stort. Der er dog flere forhindringer, der skal overvindes – og det var netop dem, som projektet skulle hjælpe med at identificere og løse. Men når det er sket, vil fordelene ved de selvkørende el-shuttles være store:
Forbedret vejsikkerhed,
Mere effektiv udnyttelse af vejene,
Mindre parkeringsbehov,
Større bæredygtighed,
Lavere omkostninger
Bedre fleksibilitet for pendlerne.
Andre hindringer
Projektet blev grundet en lang ansøgningsproces forsinket, og derfor blev de selvkørende shuttles udelukkende testet hos DTU i Lyngby. Her kørte tre shuttles over en ni måneders periode.
Transport fra passagerens bopæl til nærmeste station/busstoppested – og videre fra sidste station/stoppested på rejsen til passagerens endelige rejsemål – og hjem igen i modsat retning.
LINC
LINC
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
Projektet LINC var det største projekt med selvkørende shuttles i Danmark, der samlede aktører på tværs af kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner for at teste selvkørende shuttles i et naturligt miljø.
LINC-projektet ville også afdække, hvordan den fysiske og digitale infrastruktur i byerne kan indrettes, så den er parat til at håndtere fremtidens selvkørende shuttles på vejene.
Det giver byplanlæggere bedre muligheder for at skabe byer for mennesker – eller ‘liveable cities’ – som er gode at bo i, da de selvkørende shuttles blandt andet er støjsvage, kører på el og derfor ikke udleder partikler eller CO2. I projektet kigges der ind i to byudviklingsområder: Hersted Industripark og Gladsaxe Erhvervsby.
LINC havde udvalgt to testområder langs et af Danmarks største byudviklingsområder, hvor Hovedstadens Letbane bliver anlagt i perioden 2018-2025. Den 28 kilometer lange letbanen kører igennem i alt ti kommuner.
Selvkørende shuttles kan øge letbanens rækkevidde
Formålet med de to testområder var at vurdere, hvorvidt de selvkørende shuttles var egnede som first-last mil løsning til kollektive trafikknudepunkter, som for eksempel stationerne langs den kommende letbane. Spørgsmålet var: er det muligt at skabe mere fleksible transportløsninger, der bringer passagererne tættere på deres rejsemål?
Potentialet ved at lade selvkørende shuttles indgå som et led i letbanens samlede mobilitetskæde er stort. Der er dog flere forhindringer, der skal overvindes – og det var netop dem, som projektet skulle hjælpe med at identificere og løse. Men når det er sket, vil fordelene ved de selvkørende el-shuttles være store:
Andre hindringer
Projektet blev grundet en lang ansøgningsproces forsinket, og derfor blev de selvkørende shuttles udelukkende testet hos DTU i Lyngby. Her kørte tre shuttles over en ni måneders periode.
Læs mere om LINC på projektets egen hjemmeside. Særligt finder du projektets resultater under Publikationer.
Læs mere om projektet på UIA’s officielle hjemmeside.
Partnere
Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, DTU, Roskilde Universitet og Gate 21.
Kontakt
Seniorprojektleder
Kenneth Jørgensen
kenneth.joergensen@gate21.dk
Varighed
Marts 2018 – februar 2021
“First-/last-mile”
Transport fra passagerens bopæl til nærmeste station/busstoppested – og videre fra sidste station/stoppested på rejsen til passagerens endelige rejsemål – og hjem igen i modsat retning.
LINC hed tidligere TUPPAC – Transforming Urban Planning Providing Autonomous Collective Mobility
Presseomtale
P1 Morgen, 10.11.17
P1 Radioavisen, 10.11.17
DR2 Dagen, 10.11.17
DR TV-Avisen, 10.11.17
TV2 Lorry, 10.11.17
TV2Lorry.dk, 11.11.17
TV2.dk, 11.11.17
Politiken, 11.11.17
Jyllands-Posten, 11.11.17
Electronic Supply DK, 11.11.17