Gate 21 / Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis
Flere lokationer samarbejder om at tage cykel, bus, tog eller køre sammen
Hvordan får man medarbejdere på både HQ og lokale lokationer til at finde fælles løsninger for grønnere mobilitet?
“Det bedste ved projektet har været samarbejdet på tværs af hovedkontor og drift. Vi har fået uvurderlige input, der har sikret, at vores løsninger også fungerer i praksis. At bruge adfærdsdesign har hjulpet os med at teste, om vores løsninger faktisk virker i hverdagen, og om vi giver medarbejderne de rette betingelser og tydelige forventninger.”
– Natja Aaberg Hornsbæk, HR-Direktør
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanvendelige tekstiler mv. Medarbejdernes transport fylder en del i CO2-regnskabet, og derfor vil ELIS gerne skabe en transportkultur, hvor medarbejdere oftere vælger en grøn transportform både til og fra arbejde og i arbejdstiden.
Derfor engagerede ELIS medarbejdere fra både på hovedkontorerne og i driften på vaskerierne til at arbejde med, hvad der skal til for, at man ændrer sine transportvaner. Der blev både kigget på de mentale og fysiske barrierer, og der var fokus på den ledelsesmæssige forankring. På den måde blev dialogen om transportvanerne rykket fra at være et privat anliggende til en samtale på arbejdspladsen.
Derfor virker det
Forstå udgangspunktet: er helt centralt, når hovedkontoret ligger i Søborg og vaskerierne er fordelt over hele landet.
Ledelsens rolle: Projektet har haft stærk opbakning og åbenhed fra ledelsen. Det har bragt mange perspektiver til bordet, som har gjort løsningerne bedre.
Fokus på dem, det hele handler om: Både fokus på medarbejderne på hovedkontoret og på vaskerierne og de forskellige vilkår for grøn transport, de har.
Anerkendelse og cykellåse
Nogle har brug for en opfordring og anerkendelser fra deres leder, andre at være sikker på at deres cykel kan stå aflåst, andre har brug for at finde nogle at køre sammen med, når tog og bus ikke er en mulighed. Det har de på tværs af hovedkontoret og vaskerier arbejdet med at adressere og finde fælles løsninger på. Netop involveringen af medarbejdere fra flere lokationer og med forskellige typer af jobs har været en nøgle til at lykkes.
Respekt for hinandens perspektiver
Det har resulteret i nysgerrige samtaler, som udspringer af forskellige fysiske rammer på vaskerierne. Der er kommet en masse gode input fra kollegaer ude fra driften. De mange forskellige perspektiver har gjort, at både processen og slutresultat er blevet bedre og også tilpasset lokalt.
Samtidig har det været vigtigt at vise og skabe en forståelse for hver enkel medarbejders hverdagsliv. Udgangspunktet har været et ønske fra ledelsen om at gøre det så nemt som muligt for alle medarbejdere at vælge grønne transportformer.
Om arbejdspladsen
Elis er en franskejet vaskerikoncern (tidl. Berendsen). Der er 100 ansatte på hovedkontor i Gladsaxe, som har 2 km til Buddinge Station. Et af virksomhedens 18 vaskerier ligger i Holbæk. De indgik sammen med hovedkontoret i Green Mobility Shift projektet. Her er der 175 ansatte med faste dag- og aftenvagter og mødetidspunkter. Dets placering er tæt på Holbæk station.
Elis’ tiltag
Engagerede medarbejdere på tværs af hovedkontor og driften for at afklare, hvor de mentale og fysiske barrierer er, og finde løsningerne sammen.
Test af budskaber for grøn transport på plakater, og et koordineringsskema for samkørsel. Det kickstartede dialogen lokalt.
Grøn transport er blevet en del af den håndbog som nye medarbejdere får i hånden, når de begynder. Her er det tydeligt hvilke transportformer som er mulige på de forskellige sites. Lige som HR trækker på den viden til ansættelsessamtaler.
Elis har implementeret en politik for samkørsel i arbejdstiden ved afdelingsbesøg, kurser, arrangementer mv.
Grøn mobilitet som gavefokus: For at fremme grøn mobilitet inkluderer Elis cykelgadgets og tilbehør både i velkomst-net til nye medarbejdere og i udvalget af julegaver.
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser ...
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arb...
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.
Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis
Flere lokationer samarbejder om at tage cykel, bus, tog eller køre sammen
Hvordan får man medarbejdere på både HQ og lokale lokationer til at finde fælles løsninger for grønnere mobilitet?
– Natja Aaberg Hornsbæk, HR-Direktør
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanvendelige tekstiler mv. Medarbejdernes transport fylder en del i CO2-regnskabet, og derfor vil ELIS gerne skabe en transportkultur, hvor medarbejdere oftere vælger en grøn transportform både til og fra arbejde og i arbejdstiden.
Derfor engagerede ELIS medarbejdere fra både på hovedkontorerne og i driften på vaskerierne til at arbejde med, hvad der skal til for, at man ændrer sine transportvaner. Der blev både kigget på de mentale og fysiske barrierer, og der var fokus på den ledelsesmæssige forankring. På den måde blev dialogen om transportvanerne rykket fra at være et privat anliggende til en samtale på arbejdspladsen.
Derfor virker det
Anerkendelse og cykellåse
Nogle har brug for en opfordring og anerkendelser fra deres leder, andre at være sikker på at deres cykel kan stå aflåst, andre har brug for at finde nogle at køre sammen med, når tog og bus ikke er en mulighed. Det har de på tværs af hovedkontoret og vaskerier arbejdet med at adressere og finde fælles løsninger på. Netop involveringen af medarbejdere fra flere lokationer og med forskellige typer af jobs har været en nøgle til at lykkes.
Respekt for hinandens perspektiver
Det har resulteret i nysgerrige samtaler, som udspringer af forskellige fysiske rammer på vaskerierne. Der er kommet en masse gode input fra kollegaer ude fra driften. De mange forskellige perspektiver har gjort, at både processen og slutresultat er blevet bedre og også tilpasset lokalt.
Samtidig har det været vigtigt at vise og skabe en forståelse for hver enkel medarbejders hverdagsliv. Udgangspunktet har været et ønske fra ledelsen om at gøre det så nemt som muligt for alle medarbejdere at vælge grønne transportformer.
Om arbejdspladsen
Elis er en franskejet vaskerikoncern (tidl. Berendsen). Der er 100 ansatte på hovedkontor i Gladsaxe, som har 2 km til Buddinge Station. Et af virksomhedens 18 vaskerier ligger i Holbæk. De indgik sammen med hovedkontoret i Green Mobility Shift projektet. Her er der 175 ansatte med faste dag- og aftenvagter og mødetidspunkter. Dets placering er tæt på Holbæk station.
Elis’ tiltag
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Varighed
August 2023 – Juli 2026
Kontakt
Anja Puggaard, Movia
apu@moviatrafik.dk
Værktøjer til at skabe mere grøn mobilitet
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser ...
Case: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Case: Artelia ser værdien af at starte i det små
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arb...
Tre-trins-guide til dig, der vil arbejde strategisk og langsigtet
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Data-guide til dig, der ønsker at bruge data på transportadfærd
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Ni anbefalinger til dig, der vil se hurtige resultater
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.