Gate 21 / Nyheder / Mobilitet / Ny metode til at vurdere cykelruter baner vej for investeringer
27. juni 2024
Ny metode til at vurdere cykelruter kan bane vejen for gode kommunale investeringer
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturisme udviklet en metode til at vurdere cykelnetværk, og hvor der er potentiale for at lave nye cykelstier og -ruter.
af Lene Ulsted Carlsen
I en ny rapport kortlægges og analyseres den sjællandske cykelinfrastruktur for at hjælpe kommuner med at træffe gode beslutninger om investeringer i nye og eksisterende cykelstier og -ruter – og dermed hjælpe hverdagscyklisterne til bedre cykeloplevelser.
Rapporten præsenterer en metode til at vurdere om, der er cykelvenlig infrastruktur på relevante strækninger mellem destinationer. Med analysen bliver det tydeligt, hvor der er potentiale for at udbygge cykelnettet.
Flere skal cykle på Sjælland
Region Sjælland arbejder for at få flere til at cykle og har et mål om at få 20 procent flere cykelture i 2030 i forhold til 2022 – til gavn for både klima og sundhed. Netop dét det er baggrunden for rapporten:
”Vi vil gerne give kommunerne et solidt grundlag for at lave gode, stærke cykelforbindelser, så flere vil og kan cykle. Med elcyklernes indtog har borgerne fået en mulighed for at tilbagelægge endnu flere kilometer på cykel i hverdagen – og det skal vi udnytte ved at skabe endnu bedre og sikre cykelforbindelser på tværs af de sjællandske kommuner.”
Malte Emborg Vinding, Konsulent i Region Sjælland.
I rapporten finder de sjællandske kommuner en kortlægning og analyse af cykelinfrastrukturen i Region Sjælland og en analyse af cykelkorridorer i fire pilotkommuner Kalundborg, Køge, Odsherred og Vordingborg.
”Uden for de store byer er forholdene for cykelvenlig infrastruktur anderledes. Mindre landeveje kan være ganske cykelvenlige, imens smalle cykelbaner langs hovedvejene ikke er tilstrækkeligt trygt for mange. Rapporten viser, at der i Region Sjælland findes mange transportkorridorer indenfor cykelvenlig afstand, hvor den nødvendige infrastruktur for cyklister mangler.”
Malte Emborg Vinding, Konsulent i Region Sjælland.
Rapporten er udarbejdet i et samarbejde mellem Region Sjælland, Gate 21 og Dansk Cykelturisme i projektet Fælles om Cykling, der er finansieret af Region Sjælland.
Behov for at styrke cykelinfrastrukturen i Region Sjælland
”Vi ved fra flere undersøgelser, at trygge og sikre cykelstier betyder meget for cyklister – og kan få flere til at cykle. Det kan være vanskeligt for kommunerne at vurdere, hvor de skal prioritere at udbygge cykelinfrastrukturen. Vi håber, at kommunerne kan blive inspireret af de analyser, vi har udviklet i projektet.”
Anna Thormann, Programchef Klimaplaner, Data og Mobilitet i Gate 21
Og der er behov for at styrke cykelinfrastrukturen i netop de sjællandske kommuner. Dét viser Det Nationale Cykelregnskab fra 2022. Borgere i Region Sjælland har nemlig den laveste tilfredshed med cykelstinettet i deres kommune. Med en tilfredshed på 61 procent ligger de sjællandske kommuner noget under landsgennemsnittet på 69 procent.
En udstrakt hånd til kommunerne
Rapporten er en udstrakt hånd til kommuner, der gerne vil arbejde aktivt med at fremme cyklisme. Her får kommunerne et indblik i de cykelmuligheder og -udfordringer, der er mellem sjællandske byer og aktivitetsområder – som eksempelvis erhvervs- eller sommerhusområder. Det hjælper kommunerne med at vurdere og planlægge fremtidige og eksisterende regionale cykelruter og -infrastruktur.
Rapporten viser ikke overraskende, at de sjællandske bykommuner har mest cykelinfrastruktur – men samtidig at det gælder både i byen og på landet i de kommuner.
Andelen af cykelinfrastruktur i forhold til vejnettet er størst i de større sjællandske byer – hvor Solrød og Greve Kommune er højest blandt sjællandske kommuner. I landområder er andelen af cykelinfrastruktur højest i Solrød, Greve, Roskilde og Lejre Kommune.
I byområder har de seks kommuner i den nordøstlige del af Region Sjælland det højeste gennemsnit af cykelinfrastruktur – hvor Ringsted, Roskilde og Køge ligger højest blandt Sjællands større byer. I mellemstore byer er andelen af cykelinfrastruktur højest i Lolland, Solrød og Slagelse Kommune.
Rapport: Kortlægning og analyse af cykelforbindelser i Region Sjælland
Find hele rapporten her, hvor du også finder kort over de cykelkorridorer i de fire pilotkommuner i rapporten:
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...
Ny metode til at vurdere cykelruter baner vej for investeringer
Ny metode til at vurdere cykelruter kan bane vejen for gode kommunale investeringer
Det kan være vanskeligt at prioritere, hvilke cykelstier og -ruter en kommune skal investere i. Derfor har projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland sammen med Dansk Cykelturisme udviklet en metode til at vurdere cykelnetværk, og hvor der er potentiale for at lave nye cykelstier og -ruter.
af Lene Ulsted Carlsen
I en ny rapport kortlægges og analyseres den sjællandske cykelinfrastruktur for at hjælpe kommuner med at træffe gode beslutninger om investeringer i nye og eksisterende cykelstier og -ruter – og dermed hjælpe hverdagscyklisterne til bedre cykeloplevelser.
Rapporten præsenterer en metode til at vurdere om, der er cykelvenlig infrastruktur på relevante strækninger mellem destinationer. Med analysen bliver det tydeligt, hvor der er potentiale for at udbygge cykelnettet.
Flere skal cykle på Sjælland
Region Sjælland arbejder for at få flere til at cykle og har et mål om at få 20 procent flere cykelture i 2030 i forhold til 2022 – til gavn for både klima og sundhed. Netop dét det er baggrunden for rapporten:
I rapporten finder de sjællandske kommuner en kortlægning og analyse af cykelinfrastrukturen i Region Sjælland og en analyse af cykelkorridorer i fire pilotkommuner Kalundborg, Køge, Odsherred og Vordingborg.
Rapporten er udarbejdet i et samarbejde mellem Region Sjælland, Gate 21 og Dansk Cykelturisme i projektet Fælles om Cykling, der er finansieret af Region Sjælland.
Behov for at styrke cykelinfrastrukturen i Region Sjælland
Og der er behov for at styrke cykelinfrastrukturen i netop de sjællandske kommuner. Dét viser Det Nationale Cykelregnskab fra 2022. Borgere i Region Sjælland har nemlig den laveste tilfredshed med cykelstinettet i deres kommune. Med en tilfredshed på 61 procent ligger de sjællandske kommuner noget under landsgennemsnittet på 69 procent.
En udstrakt hånd til kommunerne
Rapporten er en udstrakt hånd til kommuner, der gerne vil arbejde aktivt med at fremme cyklisme. Her får kommunerne et indblik i de cykelmuligheder og -udfordringer, der er mellem sjællandske byer og aktivitetsområder – som eksempelvis erhvervs- eller sommerhusområder. Det hjælper kommunerne med at vurdere og planlægge fremtidige og eksisterende regionale cykelruter og -infrastruktur.
Rapporten viser ikke overraskende, at de sjællandske bykommuner har mest cykelinfrastruktur – men samtidig at det gælder både i byen og på landet i de kommuner.
Andelen af cykelinfrastruktur i forhold til vejnettet er størst i de større sjællandske byer – hvor Solrød og Greve Kommune er højest blandt sjællandske kommuner. I landområder er andelen af cykelinfrastruktur højest i Solrød, Greve, Roskilde og Lejre Kommune.
I byområder har de seks kommuner i den nordøstlige del af Region Sjælland det højeste gennemsnit af cykelinfrastruktur – hvor Ringsted, Roskilde og Køge ligger højest blandt Sjællands større byer. I mellemstore byer er andelen af cykelinfrastruktur højest i Lolland, Solrød og Slagelse Kommune.
Rapport: Kortlægning og analyse af cykelforbindelser i Region Sjælland
Find hele rapporten her, hvor du også finder kort over de cykelkorridorer i de fire pilotkommuner i rapporten:
Læs mere om projektet Fælles om Cykling i Region Sjælland her.
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Hvordan siger man lavbundsjorder på svensk?
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...