Gate 21
  • Sådan arbejder vi
    • Metoder
    • Fokusområder
  • Partnerskabet
    • Partnerskabet i Gate 21
    • Partnere og medlemmer
    • Bestyrelse
  • Projekter
    • Energi
    • Mobilitet
    • Cirkulær omstilling
    • Bygninger
    • Data
    • Klimaplaner
    • Arealer
    • Trafikstøj
  • Viden og Værktøjer
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Job
    • Presse
    • Kontakt og find vej

Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu

By Lærke Kobberup on 27. oktober 2025
Gate 21 / Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu

Mobilitet på den lange bane

Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?

“Med Green Mobility Shift har vi fået etableret et mobilitetsteam, der samler op på kampagner og medarbejderinput. Møderne for at skabe forbedringer er forankret i kalenderen, så mobilitetsarbejdet sikres i den daglige drift, og det ser ud til det virker.”

– Bo Nielsen, Head of EHS & Facility Management

Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?

Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser medarbejdernes pendling.  

I Green Mobility Shift nedsatte de en projektgruppe bestående af medarbejdere fra forskellige områder og EHS/Facility Lederen. De gennemførte en indledende transportundersøgelse, der dannede grundlag for årlige målinger til brug for ESG-afrapportering og arbejdet i den nye, permanente mobilitetsgruppe.  

Derfor virker det

  • Ledelsens rolle:
    Opbakning og deltagelse fra ledelsen giver større ejerskab og mandat.
  • Forankring i organisationen:
    En veletableret mobilitetsgruppe under arbejdsmiljøorganisationen fastholder fokus på at vedligeholde og udvikle mobilitetstiltag.
  • Information:
    Løbende kommunikation om mobilitetstilbud via intranet og fysiske opslag på arbejdspladsen holder dem ’top of mind’.

Barrierer for grønnere transportvaner

Den indledende undersøgelse viste, at halvdelen af Ambus medarbejdere havde under 15 km til arbejde, og at halvdelen kører i bil til arbejde, mens en fjerdedel cykler. Næsten to ud af tre svarer, at de gerne vil cykle mere, hvis de rette omstændigheder er til stede. Undersøgelsen viste også, at der mangler kendskab til de mange eksisterende mobilitetstiltag, som Ambu allerede stiller til rådighed. Derfor besluttede projektgruppen at lave en såkaldt ’DID YOU KNOW’ kampagne, hvor de gjorde opmærksom på eksisterende og nye muligheder for at transportere sig grønnere.  

Ambu satte også nye tiltag i gang for at støtte op om kollektiv transport. Virksomheden købte nogle Rejsekort Erhverv, som medarbejdere fra udenlandske kontorer kunne bruge til transport mellem arbejdspladsen og hotellet, når de skulle til Ballerup, ligesom medarbejderne kunne benytte dem til arbejdsrelaterede rejser med kollektiv trafik.  

Fast proces og klare roller

For at fastholde og udvikle de mange mobilitetstiltag har Ambu efter projektet valgt at nedsætte en mobilitetsgruppe under virksomhedens Arbejdsmiljøudvalg. Opgaven lyder at indsamle erfaringer med de eksisterende mobilitetstilbud og medarbejdernes ønsker til, hvilke de savner.

På baggrund heraf udarbejder de beslutningsoplæg til Arbejdsmiljøudvalget. På den måde bliver der et løbende fokus på arbejdet med grøn mobilitet i virksomheden.

Om arbejdspladsen

Ambu er en global virksomhed, som producerer medicinske produkter til sundhedssektoren. Der er ca. 570 medarbejdere på hovedkontoret i Ballerup, som er beliggende ca. halvanden km fra Ballerup Station. Der er et busstoppested ved virksomhedens hovedindgang. Ambu har gode parkeringsforhold for både bilister og cyklister med mulighed for el-opladning samt gode omklædningsforhold med bad, håndklædeservice og skabe.

Ambus tiltag

  • ’DID YOU KNOW’ kampagne på staffelier , opslagstavler, events og intranet, som informerede om de mange eksisterende mobilitetstiltag. 
  • Event med elcykler i kantinen, som medarbejderne kunne teste, mens de også nød en is.  
  • Reparations-workshop, hvor medarbejderne kunne lære at reparere deres egne cykel.  
  • Mobil cykelsmed tilknyttet, som kommer til arbejdspladsen.  
  • Rejsekort Erhverv til arbejdsrelaterede kollektive rejser og udenlandske medarbejdere. 
  • Mobilitetsside på intranettet, indeholdende alle grønne transportløsninger. 
  • Erfaringer fra projektforløbet indgår i projektering af om-/tilbygninger. 
  • Grøn mobilitetsgruppe etableret som en del af arbejdsmiljøorganisationen. 

Hvem står bag resultaterne?

Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.

I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.

Varighed
August 2023 – Juli 2026

Kontakt
Anja Puggaard, Movia
apu@moviatrafik.dk

Værktøjer til at skabe mere grøn mobilitet

Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.

Case: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus
27. oktober 2025
Case beskrivelser

Case: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus

Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...

Læs mere
Case: Artelia ser værdien af at starte i det små
27. oktober 2025
Case beskrivelser

Case: Artelia ser værdien af at starte i det små

Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arb...

Læs mere
Tre-trins-guide til dig, der vil arbejde strategisk og langsigtet
27. oktober 2025
Guide

Tre-trins-guide til dig, der vil arbejde strategisk og langsigtet

Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...

Læs mere
Data-guide til dig, der ønsker at bruge data på transportadfærd
27. oktober 2025
Guide

Data-guide til dig, der ønsker at bruge data på transportadfærd

Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....

Læs mere
Ni anbefalinger til dig, der vil se hurtige resultater
27. oktober 2025
Anbefalinger

Ni anbefalinger til dig, der vil se hurtige resultater

Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.

Læs mere
Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis
20. oktober 2025
Case beskrivelser

Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis

Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanve...

Læs mere
Share
NæsteCase: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus
  • Gate21 Logo
    • Om Gate 21
    • Nyheder
    • Presse
    • Kontakt
    • Job
    • Privatlivs- og cookiepolitik
    • Whistleblowerordning
  • Tilmeld dig Gate 21’s nyhedsbrev

    Bliv inspireret til konkret klimahandling inden for energi, mobilitet, cirkulær omstilling, bygninger, data, arealer, trafikstøj og klimaplaner.

    Tilmeld dig her

  • Gate 21 – Liljens Kvarter 2 – DK-2620 Albertslund
  • CVR: 32 11 28 46
  • Telefon: 3111 4040
  • gate21@gate21.dk
© 2025 Gate 21
  • Sådan arbejder vi
    Back
    • Metoder
    • Fokusområder
  • Partnerskabet
    Back
    • Partnerskabet i Gate 21
    • Partnere og medlemmer
    • Bestyrelse
  • Projekter
    Back
    • Energi
    • Mobilitet
    • Cirkulær omstilling
    • Bygninger
    • Data
    • Klimaplaner
    • Arealer
    • Trafikstøj
  • Viden og Værktøjer
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
    Back
    • Medarbejdere
    • Job
    • Presse
    • Kontakt og find vej