Gate 21 / Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu
Mobilitet på den lange bane
Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?
“Med Green Mobility Shift har vi fået etableret et mobilitetsteam, der samler op på kampagner og medarbejderinput. Møderne for at skabe forbedringer er forankret i kalenderen, så mobilitetsarbejdet sikres i den daglige drift, og det ser ud til det virker.”
– Bo Nielsen, Head of EHS & Facility Management
Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser medarbejdernes pendling.
I Green Mobility Shift nedsatte de en projektgruppe bestående af medarbejdere fra forskellige områder og EHS/Facility Lederen. De gennemførte en indledende transportundersøgelse, der dannede grundlag for årlige målinger til brug for ESG-afrapportering og arbejdet i den nye, permanente mobilitetsgruppe.
Derfor virker det
Ledelsens rolle:
Opbakning og deltagelse fra ledelsen giver større ejerskab og mandat.
Forankring i organisationen:
En veletableret mobilitetsgruppe under arbejdsmiljøorganisationen fastholder fokus på at vedligeholde og udvikle mobilitetstiltag.
Information:
Løbende kommunikation om mobilitetstilbud via intranet og fysiske opslag på arbejdspladsen holder dem ’top of mind’.
Barrierer for grønnere transportvaner
Den indledende undersøgelse viste, at halvdelen af Ambus medarbejdere havde under 15 km til arbejde, og at halvdelen kører i bil til arbejde, mens en fjerdedel cykler. Næsten to ud af tre svarer, at de gerne vil cykle mere, hvis de rette omstændigheder er til stede. Undersøgelsen viste også, at der mangler kendskab til de mange eksisterende mobilitetstiltag, som Ambu allerede stiller til rådighed. Derfor besluttede projektgruppen at lave en såkaldt ’DID YOU KNOW’ kampagne, hvor de gjorde opmærksom på eksisterende og nye muligheder for at transportere sig grønnere.
Ambu satte også nye tiltag i gang for at støtte op om kollektiv transport. Virksomheden købte nogle Rejsekort Erhverv, som medarbejdere fra udenlandske kontorer kunne bruge til transport mellem arbejdspladsen og hotellet, når de skulle til Ballerup, ligesom medarbejderne kunne benytte dem til arbejdsrelaterede rejser med kollektiv trafik.
Fast proces og klare roller
For at fastholde og udvikle de mange mobilitetstiltag har Ambu efter projektet valgt at nedsætte en mobilitetsgruppe under virksomhedens Arbejdsmiljøudvalg. Opgaven lyder at indsamle erfaringer med de eksisterende mobilitetstilbud og medarbejdernes ønsker til, hvilke de savner.
På baggrund heraf udarbejder de beslutningsoplæg til Arbejdsmiljøudvalget. På den måde bliver der et løbende fokus på arbejdet med grøn mobilitet i virksomheden.
Om arbejdspladsen
Ambu er en global virksomhed, som producerer medicinske produkter til sundhedssektoren. Der er ca. 570 medarbejdere på hovedkontoret i Ballerup, som er beliggende ca. halvanden km fra Ballerup Station. Der er et busstoppested ved virksomhedens hovedindgang. Ambu har gode parkeringsforhold for både bilister og cyklister med mulighed for el-opladning samt gode omklædningsforhold med bad, håndklædeservice og skabe.
Ambus tiltag
’DID YOU KNOW’ kampagne på staffelier , opslagstavler, events og intranet, som informerede om de mange eksisterende mobilitetstiltag.
Event med elcykler i kantinen, som medarbejderne kunne teste, mens de også nød en is.
Reparations-workshop, hvor medarbejderne kunne lære at reparere deres egne cykel.
Mobil cykelsmed tilknyttet, som kommer til arbejdspladsen.
Rejsekort Erhverv til arbejdsrelaterede kollektive rejser og udenlandske medarbejdere.
Mobilitetsside på intranettet, indeholdende alle grønne transportløsninger.
Erfaringer fra projektforløbet indgår i projektering af om-/tilbygninger.
Grøn mobilitetsgruppe etableret som en del af arbejdsmiljøorganisationen.
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arb...
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanve...
Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu
Mobilitet på den lange bane
Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?
– Bo Nielsen, Head of EHS & Facility Management
Hvordan kan man både fastholde eksisterende mobilitetstiltag og forankre nye?
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser medarbejdernes pendling.
I Green Mobility Shift nedsatte de en projektgruppe bestående af medarbejdere fra forskellige områder og EHS/Facility Lederen. De gennemførte en indledende transportundersøgelse, der dannede grundlag for årlige målinger til brug for ESG-afrapportering og arbejdet i den nye, permanente mobilitetsgruppe.
Derfor virker det
Opbakning og deltagelse fra ledelsen giver større ejerskab og mandat.
En veletableret mobilitetsgruppe under arbejdsmiljøorganisationen fastholder fokus på at vedligeholde og udvikle mobilitetstiltag.
Løbende kommunikation om mobilitetstilbud via intranet og fysiske opslag på arbejdspladsen holder dem ’top of mind’.
Barrierer for grønnere transportvaner
Den indledende undersøgelse viste, at halvdelen af Ambus medarbejdere havde under 15 km til arbejde, og at halvdelen kører i bil til arbejde, mens en fjerdedel cykler. Næsten to ud af tre svarer, at de gerne vil cykle mere, hvis de rette omstændigheder er til stede. Undersøgelsen viste også, at der mangler kendskab til de mange eksisterende mobilitetstiltag, som Ambu allerede stiller til rådighed. Derfor besluttede projektgruppen at lave en såkaldt ’DID YOU KNOW’ kampagne, hvor de gjorde opmærksom på eksisterende og nye muligheder for at transportere sig grønnere.
Ambu satte også nye tiltag i gang for at støtte op om kollektiv transport. Virksomheden købte nogle Rejsekort Erhverv, som medarbejdere fra udenlandske kontorer kunne bruge til transport mellem arbejdspladsen og hotellet, når de skulle til Ballerup, ligesom medarbejderne kunne benytte dem til arbejdsrelaterede rejser med kollektiv trafik.
Fast proces og klare roller
For at fastholde og udvikle de mange mobilitetstiltag har Ambu efter projektet valgt at nedsætte en mobilitetsgruppe under virksomhedens Arbejdsmiljøudvalg. Opgaven lyder at indsamle erfaringer med de eksisterende mobilitetstilbud og medarbejdernes ønsker til, hvilke de savner.
På baggrund heraf udarbejder de beslutningsoplæg til Arbejdsmiljøudvalget. På den måde bliver der et løbende fokus på arbejdet med grøn mobilitet i virksomheden.
Om arbejdspladsen
Ambu er en global virksomhed, som producerer medicinske produkter til sundhedssektoren. Der er ca. 570 medarbejdere på hovedkontoret i Ballerup, som er beliggende ca. halvanden km fra Ballerup Station. Der er et busstoppested ved virksomhedens hovedindgang. Ambu har gode parkeringsforhold for både bilister og cyklister med mulighed for el-opladning samt gode omklædningsforhold med bad, håndklædeservice og skabe.
Ambus tiltag
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Varighed
August 2023 – Juli 2026
Kontakt
Anja Puggaard, Movia
apu@moviatrafik.dk
Værktøjer til at skabe mere grøn mobilitet
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Case: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Case: Artelia ser værdien af at starte i det små
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arb...
Tre-trins-guide til dig, der vil arbejde strategisk og langsigtet
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Data-guide til dig, der ønsker at bruge data på transportadfærd
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Ni anbefalinger til dig, der vil se hurtige resultater
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.
Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanve...