Gate 21 / Case: Artelia ser værdien af at starte i det små
Grønneretransportvaner allerede på første arbejdsdag
Hvordan får man nye medarbejdere til at vælge cykel, bus eller tog, når de begynder ijob?
“Vi har arbejdet bevidst med at gøre op med den usynlige forventning om, at man selvfølgelig tager bilen. Vi taler åbent om transportvaner og fejrer, når nogen vælger grønt. Og så forsøger vi at fange folk i deres ’moment of power’, hvor de alligevel skal tage stilling til nye vaner.”
– Morten Andersson, IT- og Udviklingschef
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arbejdspladsen at drøfte og sætte fokus på medarbejdernes transportvaner.
I Green Mobility Shift harprojektgruppen hos Artelia arbejdet med at gøre grøn transport til en naturlig del af deres pre- og onboarding. Virksomheden vokser, og der bliver hver måned ansat mange nye kolleger, hvilket også giver mulighed for at rykke ved vaner.
Derfor virker det
Timing
Indsatserne rammer, når nye vaner formes – i medarbejderens ’moment of power’.
Ledelsens rolle
Projektet har haft stærk opbakning og deltagelse fra ledelsen. Det har sikret et større ejerskab og mandat – dét har gjort en forskel.
Kultur
Det handler ikke kun om transport – men om at skabe nye fælles normer og standarder.
Tilgang til kulturforandringer
Når vi begynder i et nyt job, flytter eller ændrer livssituation, er vi mere åbne for at ændre adfærd. Det er dér, hvor vi er er allermest klar til at ændre vaner. Det kaldes ’moment of power’ i adfærdsforskningen, og det er netop her, Artelia har sat ind – ikke som en tilføjelse, men som en central del af virksomhedens kultur gennem samtaler og velkomstforløb.
Artelia har yderligere valgt målrettet deres indsats mod dem, der både kan og ønsker at vælge grønnere transport. Dem, der har mulighederne – men som mangler det sidste skub. Ved at synliggøre de grønne transporttilbud bliver de nemmere at vælge. Og over tid er håbet, at der opstår en bevægelse, hvor andre følger trop.
Værdien af at starte i det små
Hos Artelia har ledelsen også spillet en aktiv rolle i forløbet. Den har sikret både strategisk retning, mandat og en stærkere forankring. Samtidig har tilgangen i virksomheden været, at grønnere transportvaner ikke starter med forbud og pegefingre, men med en anerkendelse af, at der en god grund til, at vi hver især har de transportvaner, vi har.
Derfor har fokus været på at introducere konkrete, mindre praksisændringer, der har chance for at skabe forandringer. Det gør det helt legitimt at starte med én grønnere arbejdsdag om ugen. Eller én mindre biltur. Fordi det er summen af de mange små valg, der skaber den nye kultur.
Om arbejdspladsen
Artelia Danmark er en rådgivende ingeniørvirksomhed med konterer over hele landet, og hovedkontor i Gladsaxe Kommune. Domicilet på Buddingevej huser også Kvickly og er bæredygtighedscertificeret DGNB Guld.
De knap 800 medarbejdere på Buddingevej har nem adgang med S-tog, bus, cykel og bil. Buddinge Station ligger lige overfor, hvor også busserne 200S, 300S og 4A har stoppested. Cyklen eller bilen kan parkeres i parkeringskælderen. Her er der et aflåst rum til cykler. Hovedstadens Letbane som åbner i 2025, stopper også på Buddinge Station.
Artelias tiltag
Grøn transport nævnes i jobopslag og til ansættelsessamtaler.
Inden jobstart præsenteres nye medarbejdere for de forskellige grønne transportmuligheder, de kan benytte til og fra arbejdspladsen.
Ved jobstart viser rundvisningen cykelfaciliteter, bad og adgang til kollektiv trafik.
Korte videoer, der viser kolleger, der cykler, samkører eller tager toget – og som bliver rollemodeller, der inspirerer og gør det trygt at vælge anderledes.
De grønne transportmuligheder vises først på den digitale velkomstportal og intranettet, mens de mest klimabelastende er flyttet ned i bunden.
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser ...
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanve...
Case: Artelia ser værdien af at starte i det små
Grønnere transportvaner allerede på første arbejdsdag
Hvordan får man nye medarbejdere til at vælge cykel, bus eller tog, når de begynder i job?
– Morten Andersson, IT- og Udviklingschef
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia i Gladsaxe Kommune er bæredygtighed og samfundsansvar en integreret del af deres forretning. Derfor er det også helt naturligt for arbejdspladsen at drøfte og sætte fokus på medarbejdernes transportvaner.
I Green Mobility Shift har projektgruppen hos Artelia arbejdet med at gøre grøn transport til en naturlig del af deres pre- og onboarding. Virksomheden vokser, og der bliver hver måned ansat mange nye kolleger, hvilket også giver mulighed for at rykke ved vaner.
Derfor virker det
Indsatserne rammer, når nye vaner formes – i medarbejderens ’moment of power’.
Projektet har haft stærk opbakning og deltagelse fra ledelsen. Det har sikret et større ejerskab og mandat – dét har gjort en forskel.
Det handler ikke kun om transport – men om at skabe nye fælles normer og standarder.
Tilgang til kulturforandringer
Når vi begynder i et nyt job, flytter eller ændrer livssituation, er vi mere åbne for at ændre adfærd. Det er dér, hvor vi er er allermest klar til at ændre vaner. Det kaldes ’moment of power’ i adfærdsforskningen, og det er netop her, Artelia har sat ind – ikke som en tilføjelse, men som en central del af virksomhedens kultur gennem samtaler og velkomstforløb.
Artelia har yderligere valgt målrettet deres indsats mod dem, der både kan og ønsker at vælge grønnere transport. Dem, der har mulighederne – men som mangler det sidste skub. Ved at synliggøre de grønne transporttilbud bliver de nemmere at vælge. Og over tid er håbet, at der opstår en bevægelse, hvor andre følger trop.
Værdien af at starte i det små
Hos Artelia har ledelsen også spillet en aktiv rolle i forløbet. Den har sikret både strategisk retning, mandat og en stærkere forankring. Samtidig har tilgangen i virksomheden været, at grønnere transportvaner ikke starter med forbud og pegefingre, men med en anerkendelse af, at der en god grund til, at vi hver især har de transportvaner, vi har.
Derfor har fokus været på at introducere konkrete, mindre praksisændringer, der har chance for at skabe forandringer. Det gør det helt legitimt at starte med én grønnere arbejdsdag om ugen. Eller én mindre biltur. Fordi det er summen af de mange små valg, der skaber den nye kultur.
Om arbejdspladsen
Artelia Danmark er en rådgivende ingeniørvirksomhed med konterer over hele landet, og hovedkontor i Gladsaxe Kommune. Domicilet på Buddingevej huser også Kvickly og er bæredygtighedscertificeret DGNB Guld.
De knap 800 medarbejdere på Buddingevej har nem adgang med S-tog, bus, cykel og bil. Buddinge Station ligger lige overfor, hvor også busserne 200S, 300S og 4A har stoppested. Cyklen eller bilen kan parkeres i parkeringskælderen. Her er der et aflåst rum til cykler. Hovedstadens Letbane som åbner i 2025, stopper også på Buddinge Station.
Artelias tiltag
Hvem står bag resultaterne?
Denne case er én af flere nye, konkrete cases og værktøjer, der er udviklet i Green Mobility Shift.
I projektet har Movia, Ballerup og Gladsaxe Kommune og adfærdsbureauet Bro samarbejdet om finde nye løsninger til at styrke den grønne transport på arbejdspladser.
Varighed
August 2023 – Juli 2026
Kontakt
Anja Puggaard, Movia
apu@moviatrafik.dk
Værktøjer til at skabe mere grøn mobilitet
Her kan du blive klogere på de mange konkrete resultater og værktøjer fra projektet Green Mobility Shift, der har arbejdet med at styrke den grønne mobilitet på arbejdspladser og rykke ved medarbejdernes transportvaner.
Case: Nyt og eksisterende parløb hos Ambu
Ambu er en Dansk global virksomhed i Ballerup Kommune, der i mange år har arbejdet med at reducere CO2-aftrykket. Den er i gang med at udvikle deres EHS-målinger, så de også viser ...
Case: Mobilitet som synlig position på Ballerup Rådhus
Ballerup Rådhus ligger tæt på offentlig transport og har gode faciliteter til cyklister. Men arbejdspladsen har også mange parkeringspladser, som ofte bliver den lette løsning – nå...
Tre-trins-guide til dig, der vil arbejde strategisk og langsigtet
Denne guide hjælper jer med at følge tre trin: Forstå, forny og forankr. For hvert trin beskriver guiden først, hvad trinnet indebærer, derefter får projektlederen værktøjer til at...
Data-guide til dig, der ønsker at bruge data på transportadfærd
Hent inspiration til, hvordan I bruger data strategisk og meningsfuldt – i samspil med ledelse og medarbejdere – til at understøtte en grønnere mobilitetskultur på arbejdspladsen....
Ni anbefalinger til dig, der vil se hurtige resultater
Vi har samlet i alt ni anbefalinger til initiativer inden for de tre områder. Brug hjælpespørgsmålene til at spore jer ind på dem, der passer bedst til jeres arbejdsplads.
Case: Respekt for hinandens perspektiver hos Elis
Den globale servicevirksomhed, ELIS prioriterer arbejdet med bæredygtighed højt, og de er nået langt med at nedbringe CO2-udledningen ved at reducere vandforbruget, udvikle genanve...