Gate 21 / Nyheder / Gate 21 / Vær med i spritny samkørselskampagne for arbejdspladser
06. september 2021
Vær med i spritny samkørselskampagne for arbejdspladser
Den 1. november 2021 lyder startskuddet for kampagnen ’Alle har brug for en sidemakker’. Samkørselskampagnen er et tilbud til arbejdspladser, der vil gøre det lettere for medarbejderne at vælge grønnere transport. Skal I være med?
af Cecilie Meibom | 6. september – 2021 | Gate 21, Mobilitet
50 procent mindre CO2. Så let er regnestykket, hvis én bilist lader bilen stå og kører med en kollega. Det er grønt, socialt og billigere. Det til trods sidder der kun 1,05 person i gennemsnit i bilerne. Derfor har Gate 21, Moving People og Region Hovedstaden sammen med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere sat gang i en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen – og gerne i resten af Danmark. Kampagnen er støttet af Region Hovedstaden og Interreg ØKS.
”Den 1. november skyder vi samkørselskampagnen i gang. Her tilbyder vi arbejdspladser kampagneplan og -materiale, som de kan bruge til at engagere deres medarbejdere i samkørsel. De kan selv vælge, om de vil bruge kampagnematerialerne 1, 2, 3 eller 4 uger,” siger Anna Thormann Boesen, programleder i Bæredygtig Mobilitet i Gate 21 og projektleder for samkørselsinitiativet.
Der er i øjeblikket 25-30 arbejdspladser, der har tilkendegivet interesse i at deltage i kampagnen.
Et godt tilbud til din arbejdsplads
En af de virksomheder, som vil deltage i kampagnen er Gubra. Hos Gubra hjælper de medarbejderne til en grønnere transport i hverdagen. Virksomheden stiller blandt andet en samkørselsapp og cykelleasingordninger til rådighed for de cirka 160 medarbejdere som supplement til den kollektive transport. Når medarbejderne kører sammen, kan de nemt parkere på de særlige p-pladser reserveret til dem.
”Vi har arbejdet med samkørsel det seneste år for at puffe lidt til vores indgroede transportvaner. Vi skal lære at slå autopiloten fra og ikke per automatik sætte os alene ind i bilen. Derfor vil vi støtte op om samkørselskampagnen i november, hvor vi glæder os til at få endnu flere til at køre sammen,” siger Sofia Pitt Boserup, der er senior kommunikationskonsulent hos Gubra.
Læs mere om Gubra’s indsatser for samkørsel og mobilitet her.
Det er vigtigt for virksomheden at give plads til arbejdet med adfærd og det at udfordre sig selv og hinanden på deres transportvaner – hvad enten det gælder cykling, samkørsel eller anden grøn kollektiv transport. Og derfor er Moving People og samkørselskampagnen en kærkommen håndsrækning for Gubra.
Gratis materialer og hjælp til ambassadøren
Samkørselskampagnen udvikles af kommunikationsbureauet Bro i samarbejde med Gate 21, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden – ligesom en række virksomheder, kommuner og transportudbydere er budt ind til at give sparring på kampagnen.
”Projektet giver os mulighed for at udvikle en kampagne, hvor vi kan tilbyde arbejdspladser et plug-and-play koncept med kampagnematerialer og en komplet guide til, hvordan arbejdspladserne kan engagere medarbejderne til samkørsel gennem konkurrencer. På den måde kan en ambassadør på arbejdspladsen nemt føre kampagnen i mål,” siger Anna Thormann Boesen.
Prøv samkørsel og få en ny vane
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
”Vi har god erfaring med, at det er nemmere at skifte transportvane, hvis du har prøvet det af i din hverdag. Eksempelvis hvis du prøver en elcykel. Det rokker ved de forestillinger, du har om, hvordan det passer ind i din hverdag. Derfor skal kampagnen både øge kendskabet til samkørsel og få medarbejdere på arbejdspladser til at køre sammen med en kollega. På den måde kan vi forhåbentlig nedbryde de barrierer, der eksisterer omkring samkørsel,” siger Anna Thormann Boesen.
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...
Region Hovedstaden, Region Sjælland og Gate 21 har i fællesskab udviklet et nyt værktøj, der giver kommunale varmeplanlæggere let overblik over økonomien i både individuelle og fæl...
Vær med i spritny samkørselskampagne for arbejdspladser
Vær med i spritny samkørselskampagne for arbejdspladser
Den 1. november 2021 lyder startskuddet for kampagnen ’Alle har brug for en sidemakker’. Samkørselskampagnen er et tilbud til arbejdspladser, der vil gøre det lettere for medarbejderne at vælge grønnere transport. Skal I være med?
af Cecilie Meibom | 6. september – 2021 | Gate 21, Mobilitet
50 procent mindre CO2. Så let er regnestykket, hvis én bilist lader bilen stå og kører med en kollega. Det er grønt, socialt og billigere. Det til trods sidder der kun 1,05 person i gennemsnit i bilerne. Derfor har Gate 21, Moving People og Region Hovedstaden sammen med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere sat gang i en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen – og gerne i resten af Danmark. Kampagnen er støttet af Region Hovedstaden og Interreg ØKS.
”Den 1. november skyder vi samkørselskampagnen i gang. Her tilbyder vi arbejdspladser kampagneplan og -materiale, som de kan bruge til at engagere deres medarbejdere i samkørsel. De kan selv vælge, om de vil bruge kampagnematerialerne 1, 2, 3 eller 4 uger,” siger Anna Thormann Boesen, programleder i Bæredygtig Mobilitet i Gate 21 og projektleder for samkørselsinitiativet.
Der er i øjeblikket 25-30 arbejdspladser, der har tilkendegivet interesse i at deltage i kampagnen.
Et godt tilbud til din arbejdsplads
En af de virksomheder, som vil deltage i kampagnen er Gubra. Hos Gubra hjælper de medarbejderne til en grønnere transport i hverdagen. Virksomheden stiller blandt andet en samkørselsapp og cykelleasingordninger til rådighed for de cirka 160 medarbejdere som supplement til den kollektive transport. Når medarbejderne kører sammen, kan de nemt parkere på de særlige p-pladser reserveret til dem.
”Vi har arbejdet med samkørsel det seneste år for at puffe lidt til vores indgroede transportvaner. Vi skal lære at slå autopiloten fra og ikke per automatik sætte os alene ind i bilen. Derfor vil vi støtte op om samkørselskampagnen i november, hvor vi glæder os til at få endnu flere til at køre sammen,” siger Sofia Pitt Boserup, der er senior kommunikationskonsulent hos Gubra.
Læs mere om Gubra’s indsatser for samkørsel og mobilitet her.
Det er vigtigt for virksomheden at give plads til arbejdet med adfærd og det at udfordre sig selv og hinanden på deres transportvaner – hvad enten det gælder cykling, samkørsel eller anden grøn kollektiv transport. Og derfor er Moving People og samkørselskampagnen en kærkommen håndsrækning for Gubra.
Gratis materialer og hjælp til ambassadøren
Samkørselskampagnen udvikles af kommunikationsbureauet Bro i samarbejde med Gate 21, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden – ligesom en række virksomheder, kommuner og transportudbydere er budt ind til at give sparring på kampagnen.
”Projektet giver os mulighed for at udvikle en kampagne, hvor vi kan tilbyde arbejdspladser et plug-and-play koncept med kampagnematerialer og en komplet guide til, hvordan arbejdspladserne kan engagere medarbejderne til samkørsel gennem konkurrencer. På den måde kan en ambassadør på arbejdspladsen nemt føre kampagnen i mål,” siger Anna Thormann Boesen.
Prøv samkørsel og få en ny vane
Det er vigtigt, at kampagnen både øger kendskabet til samkørsel og får pendlere til at afprøve det sammen med en kollega, en nabo eller en ansat i nabovirksomheden.
”Vi har god erfaring med, at det er nemmere at skifte transportvane, hvis du har prøvet det af i din hverdag. Eksempelvis hvis du prøver en elcykel. Det rokker ved de forestillinger, du har om, hvordan det passer ind i din hverdag. Derfor skal kampagnen både øge kendskabet til samkørsel og få medarbejdere på arbejdspladser til at køre sammen med en kollega. På den måde kan vi forhåbentlig nedbryde de barrierer, der eksisterer omkring samkørsel,” siger Anna Thormann Boesen.
Se kampagnefilmen her
Støttet af:
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Hvordan siger man lavbundsjorder på svensk?
I vores dansk-svenske samarbejde, Land4Climate, er målet at sætte skub under udtagningen af lavbundjorder. Et emne, der står højt på den miljøpolitiske dagsorden på begge sider af ...
Varmeplanlægning bliver nemmere og billigere med nyt værktøj fra regionerne
Region Hovedstaden, Region Sjælland og Gate 21 har i fællesskab udviklet et nyt værktøj, der giver kommunale varmeplanlæggere let overblik over økonomien i både individuelle og fæl...