Gate 21 / Nyheder / Energi / Nu bliver det lettere at lade elbilen i Region Sjælland
12. oktober 2023
Nu bliver det lettere at lade elbilen i Region Sjælland
Det går stærkt med opsætningen af ladestandere i Region Sjælland. Interessen for de kommunale placeringer er langt større end forventet blandt elbiloperatørerne, hvilket betyder at selv i tyndt befolkede områder, så bærer markedet omkostningerne til etablering og drift.
af Claus Ascanius | 12. oktober – 2023 | Energi, Mobilitet
Landets kommuner skal inden 2025 sørge for, at der er opsat mindst én ladestander til elbiler ved alle kommunale ejendomme med mindst 20 offentlige parkeringspladser. Derfor har flere kommuner afsluttet, eller er ved at afslutte, deres udbud af kommunale lokationer nær skoler, daginstitutioner, rådhuse med videre, hvor elbiloperatørerne kan opstille ladestandere, så ladeinfrastrukturen ikke bliver en hæmsko for udbredelsen af elbiler.
Det er en ny type opgave for mange af kommunerne, og derfor har Region Sjælland, en række sjællandske kommuner og flere andre aktører samarbejdet tæt om opgaven i projektet ‘Grøn Omstilling Sjælland’. Blandt andet ved at udvikle et rejsehold-koncept, som assisterer de sjællandske kommuner med juridisk og økonomisk vejledning i forbindelse med udbuddene.
Hvor der lige nu er meget få offentligt tilgængelig kommunale ladestandere i Region Sjælland, har kommunerne med hjælp fra blandt andet rejseholdet lavet aftale om mere end 1.500 nye ladepunkter, som vil blive sat op i 2023 og 2024 for de i alt seks kommuner, som har deltaget i projektets rejseholds-samarbejde.
Det var usikkert, hvorvidt kommunerne selv skulle bruge penge på at opsætte offentligt tilgængelig ladestandere, særligt i tyndt befolkede områder i regionen. Men der har været en overvældende interesse fra ladeoperatørerne, hvilket betyder, at de kommuner, som har deltaget i rejsehold-samarbejdet, ikke har brugt penge på nye ladestandere, men har været godt hjulpet på vej af et stadigt stigende elbilsalg.
I årets første otte måneder tæller el- eller hybridbiler mere end fire ud af 10 nyregistrerede biler i regionen.
“Region Sjælland er helt i top i omstilling til el- og hybridbiler, og vi vil gerne blive ved med at være i førertrøjen. Vi har med projektet Grøn Omstilling Sjælland haft en ambition om at understøtte kommunerne med deres udbud af ladeinfrastruktur, så det følger med det stigende salg. Det er med fornøjelse, at jeg kan konstatere, at det er lykkedes.”
Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland
Et sultent marked
Især interessen fra markedet for at opsætte ladestandere i tyndt befolkede områder har overrasket positivt:
“Vi har i forbindelse med vores netop afsluttede udbud af ladestandere oplevet en stor interesse fra ladeoperatører, som har ønsket at opsætte ladestandere på kommunens arealer. Det resulterer i 264 nye ladepunkter, og væsentligt er det, at borgerne ikke skal have penge op af lommen.”
Ole Vive, borgmester i Faxe Kommune
Markedsinteressen for at opsætte ladestandere er vokset efter, at kommunerne i forbindelse med Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport – også kaldet AFI-loven – muliggjorde, at kommunerne kan tilbyde kommunale arealer til opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere. I den forbindelse kan kommunerne modtage en såkaldt koncessionsafgift fra ladeoperatøren i de typisk 10 år, som en aftale løber. Når aftalen er udløbet, så kan lokationen komme i et nyt udbud og overtages af en anden ladeoperatør.
Fælles samarbejde kan give grønnere infrastruktur
Det er relativt nyt, at kommunerne kan tilbyde kommunale lokationer til offentligt tilgængelige ladestandere, og der har været mange overvejelser forud for etableringen af rejsehold-samarbejdet fortæller Kenneth Jørgensen, seniorprojektleder i Gate 21, som er en af projektets partnere.
“Et udbud af ladestandere kan lyde lidt fjernt for borgerne, men vi har i samarbejdet berørt mange vigtige emner, som kan have afgørende betydning for hvordan borgerne kører elbil. Det har for eksempel handlet om, hvordan kommunerne kan sikre rimelige og ikke-diskriminerende priser på opladning, hvis man kommer fra gaden og ikke har et abonnement hos den pågældende ladeoperatør. Eller hvordan kommunen kan sikre, at der ikke opstår monopollignende tilstande, hvor en enkelt ladeoperatør dominerer,” siger Kenneth Jørgensen og fortsætter:
“Vi har også gjort mange overvejelser om, hvordan kommunerne kan tilpasse behovet for ladestandere i den eksisterende kontrakt, hvis behovet ændrer sig undervejs.”
Kenneth Jørgensen, seniorprojektleder i Gate 21
Kommunernes arbejde med at opsætte ladestandere er ikke afsluttet med de allerede gennemførte ladestanderudbud. Det bliver forventeligt en ny varig opgave for kommunerne, så regeringens mål om 1 million elbiler på vejene i 2030 kan nås.
Rejsehold-samarbejdet ser derfor også ind i, hvordan kommunerne kan være med til at forme fremtidens ladestandere, hvor der er en bedre kobling mellem lokal vedvarende energiproduktion og forbrug af energi. Det handler for eksempel om, at flere og flere elbiler med tiden bliver mere intelligente, så de kan kommunikere med elnettet og oplade med vindenergi, når det blæser meget – eller omvendt bidrage med energi, når det er vindstille og overskyet.
Der arbejdes også på, at kommunerne i deres næste bølge af ladestanderudbud bliver bedre til at stille grønne indkøbskrav og for eksempel krav om, at service og vedligehold af ladestandere skal foregå med emissionsfrie køretøjer, så det også bidrager til den grønne omstilling af transportsektoren.
Rejseholdet i projektet Grøn Omstilling Sjælland har foreløbigt udarbejdet en udbudsskabelon og en vidensbank med juridisk bistand fra Poul Schmith/Kammeradvokaten. De vil blive suppleret af en række webinarer om, hvordan kommuner kan sikre grønnere indkøb af ladestandere i deres fremtidige udbud. Alt materiale vil efterfølgende blive gjort tilgængeligt for alle kommuner i Region Sjælland.
Om Grøn Omstilling Sjælland
Grøn Omstilling Sjælland er et tværgående klimasamarbejde for kommuner i Region Sjælland. Projektet har foruden arbejdet med ladeinfrastruktur til elbiler også fokus på samarbejde om grøn varme i regionen. Projektet bygger videre på kommunernes arbejde med DK2020-klimahandleplanerne og tidligere regionale projektsamarbejder.
Projektets partnere er – foruden Region Sjælland – kommunerne Kalundborg, Lejre, Odsherred, Solrød, Sorø, Faxe, Vordingborg, Guldborgsund, Lolland og Næstved, hvoraf nogle særligt har indgået i projektets rejsehold-samarbejde. Gate 21 driver projektet og er fagligt understøttet af viden fra CPH Electric i Region Hovedstaden og juridisk bistand fra Poul Schmith/Kammeradvokaten.
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...
For andet år i træk var skoleelever fra hele Lolland inviteret til Horslunde, hvor Ren Energi Lolland, Lolland Forsyning og det lokale affaldsselskab REFA inviterede til Naturfagsf...
Nu bliver det lettere at lade elbilen i Region Sjælland
Nu bliver det lettere at lade elbilen i Region Sjælland
Det går stærkt med opsætningen af ladestandere i Region Sjælland. Interessen for de kommunale placeringer er langt større end forventet blandt elbiloperatørerne, hvilket betyder at selv i tyndt befolkede områder, så bærer markedet omkostningerne til etablering og drift.
af Claus Ascanius | 12. oktober – 2023 | Energi, Mobilitet
Landets kommuner skal inden 2025 sørge for, at der er opsat mindst én ladestander til elbiler ved alle kommunale ejendomme med mindst 20 offentlige parkeringspladser. Derfor har flere kommuner afsluttet, eller er ved at afslutte, deres udbud af kommunale lokationer nær skoler, daginstitutioner, rådhuse med videre, hvor elbiloperatørerne kan opstille ladestandere, så ladeinfrastrukturen ikke bliver en hæmsko for udbredelsen af elbiler.
Det er en ny type opgave for mange af kommunerne, og derfor har Region Sjælland, en række sjællandske kommuner og flere andre aktører samarbejdet tæt om opgaven i projektet ‘Grøn Omstilling Sjælland’. Blandt andet ved at udvikle et rejsehold-koncept, som assisterer de sjællandske kommuner med juridisk og økonomisk vejledning i forbindelse med udbuddene.
Hvor der lige nu er meget få offentligt tilgængelig kommunale ladestandere i Region Sjælland, har kommunerne med hjælp fra blandt andet rejseholdet lavet aftale om mere end 1.500 nye ladepunkter, som vil blive sat op i 2023 og 2024 for de i alt seks kommuner, som har deltaget i projektets rejseholds-samarbejde.
Det var usikkert, hvorvidt kommunerne selv skulle bruge penge på at opsætte offentligt tilgængelig ladestandere, særligt i tyndt befolkede områder i regionen. Men der har været en overvældende interesse fra ladeoperatørerne, hvilket betyder, at de kommuner, som har deltaget i rejsehold-samarbejdet, ikke har brugt penge på nye ladestandere, men har været godt hjulpet på vej af et stadigt stigende elbilsalg.
I årets første otte måneder tæller el- eller hybridbiler mere end fire ud af 10 nyregistrerede biler i regionen.
Et sultent marked
Især interessen fra markedet for at opsætte ladestandere i tyndt befolkede områder har overrasket positivt:
Markedsinteressen for at opsætte ladestandere er vokset efter, at kommunerne i forbindelse med Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport – også kaldet AFI-loven – muliggjorde, at kommunerne kan tilbyde kommunale arealer til opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere. I den forbindelse kan kommunerne modtage en såkaldt koncessionsafgift fra ladeoperatøren i de typisk 10 år, som en aftale løber. Når aftalen er udløbet, så kan lokationen komme i et nyt udbud og overtages af en anden ladeoperatør.
Fælles samarbejde kan give grønnere infrastruktur
Det er relativt nyt, at kommunerne kan tilbyde kommunale lokationer til offentligt tilgængelige ladestandere, og der har været mange overvejelser forud for etableringen af rejsehold-samarbejdet fortæller Kenneth Jørgensen, seniorprojektleder i Gate 21, som er en af projektets partnere.
“Et udbud af ladestandere kan lyde lidt fjernt for borgerne, men vi har i samarbejdet berørt mange vigtige emner, som kan have afgørende betydning for hvordan borgerne kører elbil. Det har for eksempel handlet om, hvordan kommunerne kan sikre rimelige og ikke-diskriminerende priser på opladning, hvis man kommer fra gaden og ikke har et abonnement hos den pågældende ladeoperatør. Eller hvordan kommunen kan sikre, at der ikke opstår monopollignende tilstande, hvor en enkelt ladeoperatør dominerer,” siger Kenneth Jørgensen og fortsætter:
Kommunernes arbejde med at opsætte ladestandere er ikke afsluttet med de allerede gennemførte ladestanderudbud. Det bliver forventeligt en ny varig opgave for kommunerne, så regeringens mål om 1 million elbiler på vejene i 2030 kan nås.
Rejsehold-samarbejdet ser derfor også ind i, hvordan kommunerne kan være med til at forme fremtidens ladestandere, hvor der er en bedre kobling mellem lokal vedvarende energiproduktion og forbrug af energi. Det handler for eksempel om, at flere og flere elbiler med tiden bliver mere intelligente, så de kan kommunikere med elnettet og oplade med vindenergi, når det blæser meget – eller omvendt bidrage med energi, når det er vindstille og overskyet.
Der arbejdes også på, at kommunerne i deres næste bølge af ladestanderudbud bliver bedre til at stille grønne indkøbskrav og for eksempel krav om, at service og vedligehold af ladestandere skal foregå med emissionsfrie køretøjer, så det også bidrager til den grønne omstilling af transportsektoren.
Rejseholdet i projektet Grøn Omstilling Sjælland har foreløbigt udarbejdet en udbudsskabelon og en vidensbank med juridisk bistand fra Poul Schmith/Kammeradvokaten. De vil blive suppleret af en række webinarer om, hvordan kommuner kan sikre grønnere indkøb af ladestandere i deres fremtidige udbud. Alt materiale vil efterfølgende blive gjort tilgængeligt for alle kommuner i Region Sjælland.
Om Grøn Omstilling Sjælland
Grøn Omstilling Sjælland er et tværgående klimasamarbejde for kommuner i Region Sjælland. Projektet har foruden arbejdet med ladeinfrastruktur til elbiler også fokus på samarbejde om grøn varme i regionen. Projektet bygger videre på kommunernes arbejde med DK2020-klimahandleplanerne og tidligere regionale projektsamarbejder.
Projektets partnere er – foruden Region Sjælland – kommunerne Kalundborg, Lejre, Odsherred, Solrød, Sorø, Faxe, Vordingborg, Guldborgsund, Lolland og Næstved, hvoraf nogle særligt har indgået i projektets rejsehold-samarbejde. Gate 21 driver projektet og er fagligt understøttet af viden fra CPH Electric i Region Hovedstaden og juridisk bistand fra Poul Schmith/Kammeradvokaten.
Kontakt
Kenneth Jørgensen, seniorprojektleder, Gate 21
kenneth.jørgsensen@gate21.dk
Fem kommuner driver på udviklingen, om at kunne indkøbe opskalering af digitale løsninger
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Nyt værktøj: Kollektive indsigter som grundlag for beslutning i den grønne omstilling
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...
På Lolland vækkes nysgerrigheden på fremtidens grønne jobs
For andet år i træk var skoleelever fra hele Lolland inviteret til Horslunde, hvor Ren Energi Lolland, Lolland Forsyning og det lokale affaldsselskab REFA inviterede til Naturfagsf...