Gate 21 / Nyheder / Energi / Regionale rygstød skal fyre op under de fælles varmeløsninger
29. februar 2024
Regionale rygstød skal fyre op under fælles varmeløsninger
Hvad er Ø-løsninger og termonet? Skal man gå sammen med naboen eller bare investere i en individuel varmepumpe? Skal gasfyret skiftes her og nu, eller skal man vente i håbet om, at fjernvarmen også når ud på ens egen matrikel en dag? For de borgere, der ikke bor inden for et traditionelt fjernvarmeområde, er spørgsmålene mange og svarene komplekse. For det handler ikke kun om at holde varmen, men også om huspriser, økonomi og kloge klimavalg.
af Claus Ascanius. Grafik: Dall-E.
Siden Ruslands invasion af Ukraine har der været stort fokus på udrulningen af fjernvarmen – og ikke mindst på løsninger til de boligområder, der ikke umiddelbart har udsigt til at få tilbudt traditionel fjernvarme. For at understøtte borgerne i de områder samarbejder Gate 21 med både Region Sjælland og Region Hovedstaden om at stille et rejsehold med fageksperter til rådighed for borgere og kommuner i de to regioner. Rejseholdet kan for eksempel rådgive om, hvilke løsninger der er hensigtsmæssige i et bestemt område, hvordan man kommer i gang med processen, får lavet screeninger og lignende.
Rejseholdene er støttet af regionale udviklingsmidler fra henholdsvis Region Hovedstaden og Region Sjælland, hvor man deler ønsket om at hjælpe borgerne, med at få den fornødne viden og support til at afsøge muligheden for at etablere en fælles løsning:
“Borgere udenfor fjernvarmeområderne bliver i dag i høj grad overladt til sig selv. I Region Hovedstaden ønsker vi at, så mange som muligt af de borgere kan få hjælp til at få en grøn og fælles varmeløsning i deres hjem. Det er derfor, vi har valgt at udvikle, finansiere og kaste arbejdskraft ind i et projekt som dette”, fortæller Nanna Skov Larsen, Konsulent i Energiomstilling i Region Hovedstaden
Rejseholdet deltager blandt andet på borgermøder. Her fra et borgermøde i Slagelse Kommune.
I Region Sjælland er der også et stort ønske om at hjælpe de borgere, som er i tvivl om, hvordan de fremtidssikrer deres hjem på en måde, som giver bedst mening for både klima og økonomi:
“Når vi giver en bevilling til denne slags projekter, er det med udgangspunkt i et helt grundlæggende ønske om at forbedre livskvaliteten for regionens borgere. Og det indebærer for eksempel at sikre, at omstillingen til grønnere energiformer inkluderer alle – herunder også de mindre by- og landsamfund, som ofte overses i de større energiprojekter,” siger Mads Tømming fra Region Sjællands Klimasekretariat.
Selv om de to projekter i Region Sjælland og Region Hovedstaden på mange måder ligner hinanden, så er der alligevel en række forskelle. Det fortæller Jens Andersen, projektleder i Gate 21: “I Region Hovedstaden er fjernvarmen jo ret veludbygget allerede, og mange af de områder, som ikke allerede har fjernvarme installeret, har udsigt til at få det i løbet af de næste 5-10 år. Derudover er der så en række områder – specielt i Nordsjælland – hvor man af den ene eller anden årsag skal finde andre løsninger.”
Det kan f.eks. være på grund af byernes størrelse, eller der kan være andre forhold som f.eks. udfordringer med at placere produktionsanlæg på grund af støj eller andre miljøkrav. Derfor har man i Region Hovedstaden udvalgt en række konkrete områder med hver deres særkende – det kan både være specifikke muligheder eller specifikke udfordringer – som gør hver case unik.
“De erfaringer, vi kommer til at gøre os i projektgruppen, deler vi efterfølgende i et case-katalog, som sammen med en generel step-by-step guide kan bruges som værktøj og inspiration for lignende boligområder,” fortæller Jens Andersen og fortsætter:
“Men i Region Sjælland er der bare helt naturligt flere landsbyer og generelt lidt mere spredt bebyggelse end i Region Hovedstaden. Geografien gør det kort sagt til en lidt mere generel udfordring. Derfor har vi valgt at gribe det anderledes an i Region Sjælland, så vi, i stedet for at følge enkelte områder tæt fra start til slut i processen, tilbyder viden, sparring og support bredt til de kommuner og forsyningsselskaber, som efterspørger det. På den måde håber vi at komme bredt ud i regionen og hjælper med at sætte gang i processen med at finde afklaring for de mange borgere i regionen, som lige nu med god grund føler sig lidt i vildrede om, hvad der er den rigtige løsning på sigt.”
“Når vi giver en bevilling til denne slags projekter, er det med udgangspunkt i et helt grundlæggende ønske om at forbedre livskvaliteten for regionens borgere. Og det indebærer for eksempel at sikre, at omstillingen til grønnere energiformer inkluderer alle – herunder også de mindre by- og landsamfund, som ofte overses i de større energiprojekter”
Mads Tømming, Seniorkonsulent, Klimasekretariatet i Region Sjælland
Om projekterne:
Lokal Fællesvarme i Region Sjælland og Lokalvarme i Hovedstadsregionen er støttet med regionale udviklingsmidler fra henholdsvis Region Sjælland og Region Hovedstaden. Foruden økonomisk støtte bidrager regionerne også som udviklere og initiativtagere på projekterne.
Begge projekter tager udgangspunkt i et rejsehold, der tilbyder faglige viden og sparring for borgere, forsyningsselskaber og kommuner i de to regioner.
En fælles leverance på tværs af projekterne bliver udviklingen af et beregningsværktøj, der gør det let at lave indledende beregninger for økonomien i at etablere varmeløsninger i et specifikt område.
I Region Hovedstaden tages der udgangspunkt i syv casekommuner, hvor der er identificeret specifikke områder, der kan understøttes med eksempelvis borgermøder, faglig sparring og økonomiske screeninger af mulige løsninger. Erfaringerne fra casekommunerne formidles løbende, så de kan bruges som inspiration og guideline for lignende områder i regionen. Derudover udfærdiges en step-by-step guide, som kan bruges bredt af kommuner, borgere og forsyningsselskaber, der ønsker at få afklaret muligheden for fælles varmeløsninger i et specifikt område.
I Region Sjælland tages ikke udgangspunkt i konkrete cases. I stedet er rejseholdet bredt tilgængeligt for sparring og faglig rådgivning på tværs af regionens geografi.
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...
For andet år i træk var skoleelever fra hele Lolland inviteret til Horslunde, hvor Ren Energi Lolland, Lolland Forsyning og det lokale affaldsselskab REFA inviterede til Naturfagsf...
Regionale rygstød skal fyre op under de fælles varmeløsninger
Regionale rygstød skal fyre op under fælles varmeløsninger
Hvad er Ø-løsninger og termonet? Skal man gå sammen med naboen eller bare investere i en individuel varmepumpe? Skal gasfyret skiftes her og nu, eller skal man vente i håbet om, at fjernvarmen også når ud på ens egen matrikel en dag? For de borgere, der ikke bor inden for et traditionelt fjernvarmeområde, er spørgsmålene mange og svarene komplekse. For det handler ikke kun om at holde varmen, men også om huspriser, økonomi og kloge klimavalg.
af Claus Ascanius. Grafik: Dall-E.
Siden Ruslands invasion af Ukraine har der været stort fokus på udrulningen af fjernvarmen – og ikke mindst på løsninger til de boligområder, der ikke umiddelbart har udsigt til at få tilbudt traditionel fjernvarme. For at understøtte borgerne i de områder samarbejder Gate 21 med både Region Sjælland og Region Hovedstaden om at stille et rejsehold med fageksperter til rådighed for borgere og kommuner i de to regioner. Rejseholdet kan for eksempel rådgive om, hvilke løsninger der er hensigtsmæssige i et bestemt område, hvordan man kommer i gang med processen, får lavet screeninger og lignende.
Rejseholdene er støttet af regionale udviklingsmidler fra henholdsvis Region Hovedstaden og Region Sjælland, hvor man deler ønsket om at hjælpe borgerne, med at få den fornødne viden og support til at afsøge muligheden for at etablere en fælles løsning:
“Borgere udenfor fjernvarmeområderne bliver i dag i høj grad overladt til sig selv. I Region Hovedstaden ønsker vi at, så mange som muligt af de borgere kan få hjælp til at få en grøn og fælles varmeløsning i deres hjem. Det er derfor, vi har valgt at udvikle, finansiere og kaste arbejdskraft ind i et projekt som dette”, fortæller Nanna Skov Larsen, Konsulent i Energiomstilling i Region Hovedstaden
Rejseholdet deltager blandt andet på borgermøder. Her fra et borgermøde i Slagelse Kommune.
I Region Sjælland er der også et stort ønske om at hjælpe de borgere, som er i tvivl om, hvordan de fremtidssikrer deres hjem på en måde, som giver bedst mening for både klima og økonomi:
“Når vi giver en bevilling til denne slags projekter, er det med udgangspunkt i et helt grundlæggende ønske om at forbedre livskvaliteten for regionens borgere. Og det indebærer for eksempel at sikre, at omstillingen til grønnere energiformer inkluderer alle – herunder også de mindre by- og landsamfund, som ofte overses i de større energiprojekter,” siger Mads Tømming fra Region Sjællands Klimasekretariat.
Selv om de to projekter i Region Sjælland og Region Hovedstaden på mange måder ligner hinanden, så er der alligevel en række forskelle. Det fortæller Jens Andersen, projektleder i Gate 21:
“I Region Hovedstaden er fjernvarmen jo ret veludbygget allerede, og mange af de områder, som ikke allerede har fjernvarme installeret, har udsigt til at få det i løbet af de næste 5-10 år. Derudover er der så en række områder – specielt i Nordsjælland – hvor man af den ene eller anden årsag skal finde andre løsninger.”
Det kan f.eks. være på grund af byernes størrelse, eller der kan være andre forhold som f.eks. udfordringer med at placere produktionsanlæg på grund af støj eller andre miljøkrav. Derfor har man i Region Hovedstaden udvalgt en række konkrete områder med hver deres særkende – det kan både være specifikke muligheder eller specifikke udfordringer – som gør hver case unik.
“De erfaringer, vi kommer til at gøre os i projektgruppen, deler vi efterfølgende i et case-katalog, som sammen med en generel step-by-step guide kan bruges som værktøj og inspiration for lignende boligområder,” fortæller Jens Andersen og fortsætter:
“Men i Region Sjælland er der bare helt naturligt flere landsbyer og generelt lidt mere spredt bebyggelse end i Region Hovedstaden. Geografien gør det kort sagt til en lidt mere generel udfordring. Derfor har vi valgt at gribe det anderledes an i Region Sjælland, så vi, i stedet for at følge enkelte områder tæt fra start til slut i processen, tilbyder viden, sparring og support bredt til de kommuner og forsyningsselskaber, som efterspørger det. På den måde håber vi at komme bredt ud i regionen og hjælper med at sætte gang i processen med at finde afklaring for de mange borgere i regionen, som lige nu med god grund føler sig lidt i vildrede om, hvad der er den rigtige løsning på sigt.”
Om projekterne:
Lokal Fællesvarme i Region Sjælland og Lokalvarme i Hovedstadsregionen er støttet med regionale udviklingsmidler fra henholdsvis Region Sjælland og Region Hovedstaden. Foruden økonomisk støtte bidrager regionerne også som udviklere og initiativtagere på projekterne.
Begge projekter tager udgangspunkt i et rejsehold, der tilbyder faglige viden og sparring for borgere, forsyningsselskaber og kommuner i de to regioner.
En fælles leverance på tværs af projekterne bliver udviklingen af et beregningsværktøj, der gør det let at lave indledende beregninger for økonomien i at etablere varmeløsninger i et specifikt område.
I Region Hovedstaden tages der udgangspunkt i syv casekommuner, hvor der er identificeret specifikke områder, der kan understøttes med eksempelvis borgermøder, faglig sparring og økonomiske screeninger af mulige løsninger. Erfaringerne fra casekommunerne formidles løbende, så de kan bruges som inspiration og guideline for lignende områder i regionen. Derudover udfærdiges en step-by-step guide, som kan bruges bredt af kommuner, borgere og forsyningsselskaber, der ønsker at få afklaret muligheden for fælles varmeløsninger i et specifikt område.
I Region Sjælland tages ikke udgangspunkt i konkrete cases. I stedet er rejseholdet bredt tilgængeligt for sparring og faglig rådgivning på tværs af regionens geografi.
Fem kommuner driver på udviklingen, om at kunne indkøbe opskalering af digitale løsninger
Flere danske kommuner er godt i gang med at udnytte digitaliseringens potentiale i den grønne omstilling. Men hvordan sikrer man, at smarte IoT-løsninger kan skaleres hurtigt og ef...
Nyt værktøj: Kollektive indsigter som grundlag for beslutning i den grønne omstilling
Vi har testet et innovativt værktøj, udviklet af Mark og Denise Barnes-Ricketts fra Zealand Academy, som understøtter bedre beslutningstagning ved at samle og dele viden i fællessk...
På Lolland vækkes nysgerrigheden på fremtidens grønne jobs
For andet år i træk var skoleelever fra hele Lolland inviteret til Horslunde, hvor Ren Energi Lolland, Lolland Forsyning og det lokale affaldsselskab REFA inviterede til Naturfagsf...