Mobilitet på Tværs har arbejdet med at forandre og forbedre den grønne mobilitet i Greater Copenhagen ved at implementere og involvere borgere i nye mobilitetsløsninger og ved at skalere ny mobilitet tværs af land, forstad og by.
I Mobilitet på Tværs havde en række kommuner og andre aktører arbejdet lokalt for at sikre bæredygtig mobilitet for borgerne i både by og på land. Dette arbejde resulterede i ni cases med forskellige målgrupper, såsom unge, beboere i landsbyer og medarbejdere i virksomheder. Disse cases bidrog med ny viden på mobilitetsområdet og skabte ikke mindst nye, grønne transportvaner hos borgerne.
Borgere hopper på el-cyklen i Nivå, Fredensborg
Fredensborg Kommune har i 2020-2022 gennem testforløb og rådgivning arbejdet med at opbygge nye transportvaner blandt borgerne i Nivå og Humlebæk. Formålet har været at gøre det nemt for borgerne at vælge grønne mobilitetsløsninger ved at give dem et reelt alternativ til bilen.
Lejre Kommune har arbejdet med et Living Labkoncept i landsbyen Kisserup, hvor borgerne har testet klimavenlige mobilitetsformer. Fokus har været på at bygge på landsbyens engagement, initiativ og lokale handlekraft og gennem
fællesmøder har Kisserupperne selv besluttet, hvad der skulle testes.
Muligheder for flere bæredygtige rejser i mindre byer, Genarp, Lunds Kommune
Lunds Kommune har fokuseret på en af kommunens mindre byer – Genarp. I Genarp bor cirka 3000 personer, hvoraf mange pendler til arbejde i Lund og Malmö. Bilbrug er højt, og der er utilfredshed med udbuddet af kollektiv trafik og cykelmuligheder til og fra Genarp. Efter at have arbejdet med en fokusgruppe gik Lunds Kommune videre med samkørsel som en løsning.
Fokus på grønne transportvaner for unge i Roskilde Kommune
Roskilde Kommune har i samarbejde med ungdomsuddannelser i byen udviklet og testet skalerbare løsninger, der kan være med til at ændre de unges transportvaner i en grønnere retning. Det er blandt andet sket gennem en ’Kom grønt frem’-kampagne, hvor eleverne blev belønnet for det bæredygtige transportvalg ved at samle points til klassen. Desuden har projektet arbejdet med at sikre bedre information om transportmuligheder samt at tilbyde nye og gratis muligheder til de unge herunder samkørsel og adgang til kommunens bycykler.
Mobilitetspakke til mindre bysamfund og erhverv i Roskilde Kommune
Roskilde Kommune har arbejdet med at lave en mobilitetspakke, som består af samkørsel og cykelfremme, så borgere i landsbyområder kan prøve grøn transport i deres hverdag og forhåbentligt få mod på at køre grønnere efterfølgende.
I november 2021 gik 45 organisationer sammen om at sætte fokus på samkørsel i pendlingen. Bag kampagnen stod Gate 21, Moving People og Region Hovedstaden, som gik sammen med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere og satte gang i en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen.
Du kan også læse om erfaringerne fra samkørselskampagnen i november 2021, hvor 45 organisationer gik sammen om at fremme samkørsel og grønne transportvaner. Kampagnen gav værdifulde læringer om behovet for langsigtet indsats, lokale ambassadører og synlige initiativer for at øge kendskabet til samkørsel.
Forsøg med fribusser og ny mobilitetsplanlægning i Slagelse
Borgerne i Slagelse Kommune har nydt godt af en ny form for mobilitetsplanlægning, som blev testet i forbindelse med fribusserne. Færdselsstyrelsen har dog vurderet, at fribusserne skal drives af kommunens trafikselskab, Movia, da de vurderes som mere end skolebuskørsel. Kommunen og Movia arbejder nu på en løsning, og det anbefales, at fribusserne videreføres som en del af Movias kommunebusprodukt.
Potentiale for el-ladeinfrastruktur ved stationer og parkér- og rejsanlæg
Projektet har arbejdet på at øge antallet af opladningsmuligheder for pendlere i elbiler ved stationer med parker- og rejs anlæg. Tanken er at gøre det attraktivt for borgerne at parkere deres elbil, oplade og komme nemt og grønt videre med den offentlige transport. Potentialet i at kombinere elbilen med offentlig transport er, at det aflaster indfaldsvejene og dermed reducerer trængsel samt mængden af biler i byerne.
Du kan også læse om kombinationsrejser mellem elbil og tog, hvor rapporten undersøger potentialet for ladeinfrastruktur ved stationer i Greater Copenhagen. Den indeholder en guide til kommuner og pladsejere samt analyser og cases, der viser, hvordan elbilister kan kombinere opladning og kollektiv transport for en grønnere rejse.
I et fælles initiativ har Sjöbo og Tomelilla kommuner arbejdet for at fremme og forstå udfordringerne ved bæredygtig transport på landet ved hjælp af ‘living labs’. I Sjöbo og Tomelilla er borgerne blevet inviteret til at identificere problemer og udvikle nye løsninger i en fokusgruppe samt teste og evaluere nye, mere bæredygtige måder at rejse på i små byer og på landet.
Resultater i cases
Mobilitet på Tværs
Mobilitet på Tværs har arbejdet med at forandre og forbedre den grønne mobilitet i Greater Copenhagen ved at implementere og involvere borgere i nye mobilitetsløsninger og ved at skalere ny mobilitet tværs af land, forstad og by.
Resultater i cases
I Mobilitet på Tværs havde en række kommuner og andre aktører arbejdet lokalt for at sikre bæredygtig mobilitet for borgerne i både by og på land. Dette arbejde resulterede i ni cases med forskellige målgrupper, såsom unge, beboere i landsbyer og medarbejdere i virksomheder. Disse cases bidrog med ny viden på mobilitetsområdet og skabte ikke mindst nye, grønne transportvaner hos borgerne.
Borgere hopper på el-cyklen i Nivå, Fredensborg
Fredensborg Kommune har i 2020-2022 gennem testforløb og rådgivning arbejdet med at opbygge nye transportvaner blandt borgerne i Nivå og Humlebæk. Formålet har været at gøre det nemt for borgerne at vælge grønne mobilitetsløsninger ved at give dem et reelt alternativ til bilen.
Landsbyen Kisserup kører grønt i Lejre Kommune
Lejre Kommune har arbejdet med et Living Labkoncept i landsbyen Kisserup, hvor borgerne har testet klimavenlige mobilitetsformer. Fokus har været på at bygge på landsbyens engagement, initiativ og lokale handlekraft og gennem
fællesmøder har Kisserupperne selv besluttet, hvad der skulle testes.
Muligheder for flere bæredygtige rejser i mindre byer, Genarp, Lunds Kommune
Lunds Kommune har fokuseret på en af kommunens mindre byer – Genarp. I Genarp bor cirka 3000 personer, hvoraf mange pendler til arbejde i Lund og Malmö. Bilbrug er højt, og der er utilfredshed med udbuddet af kollektiv trafik og cykelmuligheder til og fra Genarp. Efter at have arbejdet med en fokusgruppe gik Lunds Kommune videre med samkørsel som en løsning.
Publikationen er på svensk.
Fokus på grønne transportvaner for unge i Roskilde Kommune
Roskilde Kommune har i samarbejde med ungdomsuddannelser i byen udviklet og testet skalerbare løsninger, der kan være med til at ændre de unges transportvaner i en grønnere retning. Det er blandt andet sket gennem en ’Kom grønt frem’-kampagne, hvor eleverne blev belønnet for det bæredygtige transportvalg ved at samle points til klassen. Desuden har projektet arbejdet med at sikre bedre information om transportmuligheder samt at tilbyde nye og gratis muligheder til de unge herunder samkørsel og adgang til kommunens bycykler.
Mobilitetspakke til mindre bysamfund og erhverv i Roskilde Kommune
Roskilde Kommune har arbejdet med at lave en mobilitetspakke, som består af samkørsel og cykelfremme, så borgere i landsbyområder kan prøve grøn transport i deres hverdag og forhåbentligt få mod på at køre grønnere efterfølgende.
Fælles samkørselskampagne på arbejdspladser
I november 2021 gik 45 organisationer sammen om at sætte fokus på samkørsel i pendlingen. Bag kampagnen stod Gate 21, Moving People og Region Hovedstaden, som gik sammen med regioner, kommuner, virksomheder og transportudbydere og satte gang i en fælles kampagne, der skal skabe kendskab til samkørsel og få flere til at køre sammen blandt pendlere i hovedstadsregionen.
Resultatark
Du kan også læse om erfaringerne fra samkørselskampagnen i november 2021, hvor 45 organisationer gik sammen om at fremme samkørsel og grønne transportvaner. Kampagnen gav værdifulde læringer om behovet for langsigtet indsats, lokale ambassadører og synlige initiativer for at øge kendskabet til samkørsel.
Forsøg med fribusser og ny mobilitetsplanlægning i Slagelse
Borgerne i Slagelse Kommune har nydt godt af en ny form for mobilitetsplanlægning, som blev testet i forbindelse med fribusserne. Færdselsstyrelsen har dog vurderet, at fribusserne skal drives af kommunens trafikselskab, Movia, da de vurderes som mere end skolebuskørsel. Kommunen og Movia arbejder nu på en løsning, og det anbefales, at fribusserne videreføres som en del af Movias kommunebusprodukt.
Potentiale for el-ladeinfrastruktur ved stationer og parkér- og rejsanlæg
Projektet har arbejdet på at øge antallet af opladningsmuligheder for pendlere i elbiler ved stationer med parker- og rejs anlæg. Tanken er at gøre det attraktivt for borgerne at parkere deres elbil, oplade og komme nemt og grønt videre med den offentlige transport. Potentialet i at kombinere elbilen med offentlig transport er, at det aflaster indfaldsvejene og dermed reducerer trængsel samt mængden af biler i byerne.
Rapport
Du kan også læse om kombinationsrejser mellem elbil og tog, hvor rapporten undersøger potentialet for ladeinfrastruktur ved stationer i Greater Copenhagen. Den indeholder en guide til kommuner og pladsejere samt analyser og cases, der viser, hvordan elbilister kan kombinere opladning og kollektiv transport for en grønnere rejse.
Living Lab på landet i Sjöbo og Tomelilla kommune
I et fælles initiativ har Sjöbo og Tomelilla kommuner arbejdet for at fremme og forstå udfordringerne ved bæredygtig transport på landet ved hjælp af ‘living labs’. I Sjöbo og Tomelilla er borgerne blevet inviteret til at identificere problemer og udvikle nye løsninger i en fokusgruppe samt teste og evaluere nye, mere bæredygtige måder at rejse på i små byer og på landet.
Publikationen er på svensk.