Silent City er et partnerskab og Living Lab for trafikstøj. Her går 16 kommuner og Region Hovedstaden forrest i kampen mod trafikstøj. Med udgangspunkt i kommunernes konkrete støjudfordringer medvirker Silent City til bedre miljø, sundhed og højere livskvalitet gennem indsatser, som mindsker antallet af støjplagede borgere i kommunerne.
Silent City – Living Lab og partnerskab for mindre trafikstøj
Trafikstøj er den væsentligste kilde til støj i Danmark. Mange steder i landet er folks boliger og haver i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken. Det vurderes, at der i Danmark er over 1,3 million mennesker, der er påvirket af trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. De påvirkes altså af en trafikstøj, der ifølge WHO kan medføre sundhedsmæssige gener som søvnproblemer, hovedpine, forøget blodtryk, hormonelle påvirkninger, stress og forøget risiko for hjertesygdomme. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen.
Derfor går 16 kommuner og Region Hovedstaden forrest i kampen mod støjen og driver sammen med Gate 21 partnerskabet Silent City. Med udgangspunkt i kommunernes konkrete støjudfordringer er det langsigtede formål med Silent City og dets aktiviteter at medvirke til bedre miljø, sundhed og højere livskvalitet gennem indsatser, som mindsker antallet af støjplagede borgere i kommunerne.
Siden 2015 har kommuner i Silent City og Region Hovedstaden samarbejdet om at sætte trafikstøj på dagsordenen og med det udgangspunkt gennemført en række konkrete tiltag: blandt andet en offentlig høring på Christiansborg, konferencer og seminarer, udarbejdelse af og fornyelse af en hvidbog og webhåndbogen roligbolig.dk, målrettede presseindsatser og konkrete demonstrationsprojekter i et samlet Living Lab. Silent City skal være med til at sætte de deltagende kommuner og Danmark på verdenskortet inden for urban støjbekæmpelse.
Silent City har fokus på, at trafikstøj kræver handling. Det er lykkedes at sætte trafikstøj på dagsordenen, der er afsat midler og investeres i støjskærme, og nu skal den voksende opmærksomhed udmøntes i langt flere handlinger og en samlet strategi, der gør en forskel for de støjplagede borgere.
”For Region Hovedstaden har det været vigtigt at sætte gang i dialogen mellem kommuner, region og stat om, hvordan vi bekæmper trafikstøj. Støj respekterer ikke kommunegrænser og er et problem, som nedsætter livskvalitet og sundhed for rigtig mange borgere i Region Hovedstaden.”
Jens Mandrup, formand for hovedstadsregionens trafikudva
Europas første Living Lab for trafikstøj
Silent City arbejder med konkrete støjdæmpende initiativer i et Living Lab i de deltagende kommuner. I Living Lab´et tester og udvikler partnerskabet innovative løsninger til at bekæmpe trafikstøj i 1:1 skala i naturlige bymiljøer.
Kommuner, virksomheder, borgere, regioner og forskningsinstitutioner samarbejder i de enkelte udviklingsinitiativer om at reducere trafikstøj, fremme borgernes livskvalitet og sundhed, samt skabe vækst for danske virksomheder, der leverer støjløsninger.
Hvorfor arbejde med trafikstøj?
Silent City-kommunerne er massivt plaget af trafikstøj, som har betydning for miljøet og for borgernes helbred og livskvalitet. Det begrænser også kommunernes muligheder for at imødekomme den forventede befolkningstilvækst, da mange potentielle byudviklingsområder i kommunerne i dag er støjbelastede.
Kommunerne i Silent City er udfordret af trafikstøj fra:
Flere motorveje – eksempelvis Holbækmotorvejen, Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Hillerødmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Motorring 3 og Motorring 4
En række store trafikveje – for eksempel Ring 3, Roskildevej, Kongevejen og Gammel Køge Landevej
Flere togbaner som Vestbanen, Køge Bugt Banen, Kystbanen og Ringstedbanen
Udfordringerne placerer Silent City-kommunerne i toppen af nationale statistikker for trafikstøjbelastning.
Det forventes, at trafikstøjbelastningen i Silent City-området vil stige i de kommende år som følge af den øgede tilflytning til hovedstadsområdet, en generel tendens til øget transport og den forventede trafikstigning på motorvejene.
I kommunerne er der løbende behov for kompetenceopbygning og videndeling for at kunne kvalificere lokale indsatser på tværs. Derfor deltager Region Hovedstaden også aktivt og bidrager med analyser og finansiering til lokale projekter, der gavner kommunerne i regionen bredt. Sammen arbejder Silent City på, at problematikken bliver taget alvorligt fra nationalt niveau i udmøntningen af infrastrukturinvesteringer, nationale politikker og handleplaner.
Analyse og debat om hastighedsnedsættelse
Silent City-samarbejdet har set på, hvordan hastighedsnedsættelser på motorvejene og de omkringliggende veje i hovedstadens omegnskommuner kan påvirke trafikstøjen.
Artelia Danmark (MOE) har lavet analysen, som viser, at der vil blive knap 27.000 færre støjbelastede boliger i hovedstadens omegnskommuner, hvis hastigheden på motorvejsnettet og det omkringliggende vejnet sænkes til maksimalt henholdsvis 80 km/t og 50 km/t. Analysen er baseret på en række samfundsøkonomiske beregninger.
På den baggrund gik borgmestre i Silent City-samarbejdet i april 2023 i pressen med en opfordring til dialog med relevante ministre om hastighedsnedsættelse som virkemiddel til at hjælpe støjplagede borgere.
Opfordringen gav genlyd i pressen med mere end 30 omtaler og opbakning fra andre støjplagede kommuner. Læs pressemeddelelsen her.
Silent City-kommunerne danner rammen for et samlet Living Lab, hvor vi tester og demonstrerer konkrete løsninger indenfor trafikstøjsområdet. Formålet er at sætte fokus på trafikstøj og at vise mulighederne for at bekæmpe støj fra trafikken samt resultaterne af det.
Samtidig er det naturligvis ønsket, at de testede løsninger kan skaleres og bruges i andre kommuner.
Se de testede løsninger og find inspiration nedenfor.
Roligbolig.dk
Find flere gode eksempler på støjbekæmpelse i og ved boliger.
I Vallensbæk Kommune er Silent City’s første demonstrationsprojekt blevet sat op – en helt ny type støjskærm af brugte vindmøllervinger. Støjskærmen er 82 meter lang og 2 meter høj og er placeret på Sdr. Ringvej langs ni parceller i forlængelse af støjskærmen foran Kaffehaven i Vallensbæk.
Virksomheden NAG1 har udviklet og patenteret et CE-mærket autoværn, der med unikt design ændrer et standardautoværn til en lav støjskærm, der kan dæmpe en del af støjen fra vej og dæk. NAG1’s støjdæmpende autoværn, EasyRail, har Sigma-stolper, som er de mest anvendte til almindelige autoværn langs motor- og landeveje i Europa.
Arkitekter fra G9 Landskab, Park og Byrum har i et samarbejde med FORCE Technology udviklet en ‘Stillebænk’, der er sat op i Vallensbæk Kommune ved en fodboldgolfbane i et grønt, åbent naturområde. Stillebænken er et eksempel på, hvordan byrumsinventar kan værne mod trafikstøj. Området er udfordret af, at Ringstedbanen og Holbækmotorvejen kører lige ved siden af fodboldgolfbanen og det grønne naturområde, hvilket betyder, at området er stærkt støjplaget.
Kort, der geografisk viser, hvor trafikstøjen, er størst – såkaldte støjkort – laves kun hvert femte år og baserer sig på beregnede støjdata som årlige gennemsnitsværdier. Den udfordring tog SoundEar og FORCE Technology op i et udviklingssamarbejde, hvor Albertslund Kommune stillede Roskildevej til rådighed. Hver blev testet nye sensorløsninger der gør det lettere at supplere støjkortene med rigtige støjmålinger, som kan vise den aktuelle situation og variationerne over timer, døgn og år.
I Rolig Have har en bred partnerkreds undersøgt effekten af at sætte støjhegn op i lokale haver. Formålet har været at skabe mindre, afgrænsede områder i haverne, hvor støjen er væsentligt reduceret. Projektet har blandt andet undersøgt, hvordan man udvikler løsninger, der tager hensyn til udformning og materialevalg, samt viden om den faktiske støjdæmpende virkning.
Københavns Kommune står i 2019 overfor at skulle planlægge renovering af gårdmiljøet ved Storgården i København Nordvest med fokus på klimatilpasning og håndtering af regnvand, hvilket også giver mulighed for at skabe en god og grøn gårdhave. Beboerne er blevet inddraget i processen og har også ytret ønske om en rolig oase.
I udlejningsejendommen Jyllingevej 30-32 kan man meget tydeligt høre den store mængde trafik fra Jyllingevej. Tidligere var trafikstøjen en meget stor gene for beboerne, og flere af beboern var meget bekymrede for de mulige helbredsmæssige konsekvenser af støjen.
Nye fortsatsrammer i en af Københavns bevaringsværdige bygninger
For at teste de mange forskellige muligheder der er, når det gælder forsatsløsninger, lagde foreningen i foråret 2019 hus til et demonstrationsprojekt, hvor fem forskellige glarmestre hver især har givet deres bud på en forsatsramme, som kan optimere lydisoleringen i vinduet.
Undersøgelsen har til formål at afdække mulighederne for at kunne anvende solceller på støjskærme, herunder afdækning af tilgængelige skærmløsninger og muligheder for tilkobling ti...
Publikationen er en håndsrækning til kommuner, der gerne vil hjælpe støjplagede borgere med råd og vejledning. Indholdet er en række råd og anbefalinger til borgere, der overvejer ...
Rapport: I projektet Rolig Have 2.0 er der sat fokus på nye, permanente støjhegn i private haver for at skabe mere rolige og brugbare udeområder i støjplagede boligkvarterer. Rappo...
Analyse af beplantningers effekt på trafikstøj. Rapporten beskriver brugen af beplantning som en metode til at nedsætte støjgenen hos beboere tæt ved en vej. Rapporten kommer bland...
Analysen belyser de støjmæssige og trafikale konsekvenser af at sænke hastighedsgrænserne på motorvejsnettet og større kommunale trafikveje i omegnskommunerne til København.
Rapporten behandler tilfælde af sygdom og død i Region Hovedstaden og Danmark som følge af vejtrafikstøj. Baseret på den tilgængelige internationale forskning vurderer rapporten, ...
Dette inspirationskatalog vil give kommuner og andre interesserede viden og inspiration om nogle af de muligheder, der er for at reducere trafikstøjen og dens følgevirkninger. Det ...
Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Hvidbogen her viser, at mulighederne er til ste...
Vejledningen behandler, hvordan man inddrager og håndterer interne lydforhold og støjhensyn ved renovering af almene boliger. Vejledningen henvender sig til afdelingsbestyrelser, b...
Vejledningen belyser, hvordan man inddrager og håndterer trafikstøj og støjhensyn ved renovering af almene boligafdelinger. Vejledningen henvender sig til afdelingsbestyrelser, bol...
Seminar: Trafikstøj i byer – fra plan til initiativ!
Den 4. juni 2024 afholder vi et seminar om Trafikstøj i byer – fra plan til initiativ! På seminaret den 4. juni 2024 kan du fordybe dig i emnet trafikstøj, når vi viser et potpourri af nye initiativer og planer samt nogle af de løsninger, der kan dæmpe trafikstøj. Mange af landets kommuner har den seneste tid arbejdet på højtryk for at færdiggøre helt nye støjhandlingsplaner. Planerne indeholder en lang række initiativer til at reducere støj i støjplagede byområder. Desuden er mange nysgerrige på beplantningens effekter på støj, samt hvordan vi kan støtte borgere med at dæmpe støj omkring deres egen bolig?
Den 29. september 2021 satte vi fokus på trafikstøj. Her kunne man blandt andet møde politikere, få svar på spørgsmål om trafikstøj og give inputs til det politiske arbejde med trafikstøj.
Netværksdage: Fremtidens Mobilitet Nu!
Den 28. og 29. september 2021 inviterede Gate 21 partnere, medlemmer og venner til netværksdage om bæredygtig mobilitet og byplanlægning.
Webinar: Trafikstøj kræver handling – hvad kan de støjreducerende teknologier i dag?
Den 16. juni 2021 afholdt Silent City webinar omhandlende status på udvikling af støjreducerende løsninger, og hvordan fremtiden ser ud for kommunernes kamp mod støj.
Webinar: Trafikstøj – omfang og konsekvenser
Den 29. april 2020 – på International Noise Awareness Day – inviterede Silent City til webinar sammen med Region Hovedstaden, Saint Gobain og Bloxhub.
Seminar/webinar: Hvad er fremtiden for støjreducerende belægninger?
Den 7. oktober 2020 satte Silent City fokus på støjreducerende belægninger. Her fokuserede vi på effekten af de støjreducerende belægninger og den seneste udvikling på området.
Seminar: Temamøde om støj
Den 3. december 2019 afholdt vi seminar om lyd og støj i den almene boligsektor.
Seminar: Jordvolde
Den 8. maj 2019 satte Gate 21 endnu engang trafikstøj på dagsordenen, da der blev afholdt et seminar om jordvolde.
Seminar: Kommunale støjpuljer
Den 21. november 2019 satte projektet Trafikstøj og Løsninger fokus på, hvordan vi kan komme problemet med trafikstøj til livs – denne gang med seminar om kommunale støjpuler.
Folkemøde: Det støjer stadig
Den 1. oktober 2018 blev der afholdt ”Det Støjer Stadig”, et folkemøde om trafikstøj i samarbejde med Vestegnens Trafikforum, Force Technology og Danish Sound Network.
Konference: Trafikstøj: En overset samfundsudfordring
Vestegnens Trafikforum og Gate 21 afholdt sammen konferencen på Christiansborg den 18. maj 2016.
Roligbolig.dk
Find flere gode eksempler på støjbekæmpelse i og ved boliger.
Silent City
Silent City
Silent City er et partnerskab og Living Lab for trafikstøj. Her går 16 kommuner og Region Hovedstaden forrest i kampen mod trafikstøj. Med udgangspunkt i kommunernes konkrete støjudfordringer medvirker Silent City til bedre miljø, sundhed og højere livskvalitet gennem indsatser, som mindsker antallet af støjplagede borgere i kommunerne.
Silent City
Silent City – Living Lab og partnerskab for mindre trafikstøj
Trafikstøj er den væsentligste kilde til støj i Danmark. Mange steder i landet er folks boliger og haver i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken. Det vurderes, at der i Danmark er over 1,3 million mennesker, der er påvirket af trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. De påvirkes altså af en trafikstøj, der ifølge WHO kan medføre sundhedsmæssige gener som søvnproblemer, hovedpine, forøget blodtryk, hormonelle påvirkninger, stress og forøget risiko for hjertesygdomme. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen.
Derfor går 16 kommuner og Region Hovedstaden forrest i kampen mod støjen og driver sammen med Gate 21 partnerskabet Silent City. Med udgangspunkt i kommunernes konkrete støjudfordringer er det langsigtede formål med Silent City og dets aktiviteter at medvirke til bedre miljø, sundhed og højere livskvalitet gennem indsatser, som mindsker antallet af støjplagede borgere i kommunerne.
Siden 2015 har kommuner i Silent City og Region Hovedstaden samarbejdet om at sætte trafikstøj på dagsordenen og med det udgangspunkt gennemført en række konkrete tiltag: blandt andet en offentlig høring på Christiansborg, konferencer og seminarer, udarbejdelse af og fornyelse af en hvidbog og webhåndbogen roligbolig.dk, målrettede presseindsatser og konkrete demonstrationsprojekter i et samlet Living Lab. Silent City skal være med til at sætte de deltagende kommuner og Danmark på verdenskortet inden for urban støjbekæmpelse.
Silent City har fokus på, at trafikstøj kræver handling. Det er lykkedes at sætte trafikstøj på dagsordenen, der er afsat midler og investeres i støjskærme, og nu skal den voksende opmærksomhed udmøntes i langt flere handlinger og en samlet strategi, der gør en forskel for de støjplagede borgere.
”For Region Hovedstaden har det været vigtigt at sætte gang i dialogen mellem kommuner, region og stat om, hvordan vi bekæmper trafikstøj. Støj respekterer ikke kommunegrænser og er et problem, som nedsætter livskvalitet og sundhed for rigtig mange borgere i Region Hovedstaden.”
Europas første Living Lab for trafikstøj
Silent City arbejder med konkrete støjdæmpende initiativer i et Living Lab i de deltagende kommuner. I Living Lab´et tester og udvikler partnerskabet innovative løsninger til at bekæmpe trafikstøj i 1:1 skala i naturlige bymiljøer.
Det kan eksempelvis være en stillebænk i Vallensbæk Kommune, et lokalt støjhegn i private haver i Køge og Gladsaxe kommuner eller måling og formidling af trafikstøj i realtid i Albertslund.
Kommuner, virksomheder, borgere, regioner og forskningsinstitutioner samarbejder i de enkelte udviklingsinitiativer om at reducere trafikstøj, fremme borgernes livskvalitet og sundhed, samt skabe vækst for danske virksomheder, der leverer støjløsninger.
Hvorfor arbejde med trafikstøj?
Silent City-kommunerne er massivt plaget af trafikstøj, som har betydning for miljøet og for borgernes helbred og livskvalitet. Det begrænser også kommunernes muligheder for at imødekomme den forventede befolkningstilvækst, da mange potentielle byudviklingsområder i kommunerne i dag er støjbelastede.
Kommunerne i Silent City er udfordret af trafikstøj fra:
Det forventes, at trafikstøjbelastningen i Silent City-området vil stige i de kommende år som følge af den øgede tilflytning til hovedstadsområdet, en generel tendens til øget transport og den forventede trafikstigning på motorvejene.
I kommunerne er der løbende behov for kompetenceopbygning og videndeling for at kunne kvalificere lokale indsatser på tværs. Derfor deltager Region Hovedstaden også aktivt og bidrager med analyser og finansiering til lokale projekter, der gavner kommunerne i regionen bredt. Sammen arbejder Silent City på, at problematikken bliver taget alvorligt fra nationalt niveau i udmøntningen af infrastrukturinvesteringer, nationale politikker og handleplaner.
Analyse og debat om hastighedsnedsættelse
Silent City-samarbejdet har set på, hvordan hastighedsnedsættelser på motorvejene og de omkringliggende veje i hovedstadens omegnskommuner kan påvirke trafikstøjen.
Artelia Danmark (MOE) har lavet analysen, som viser, at der vil blive knap 27.000 færre støjbelastede boliger i hovedstadens omegnskommuner, hvis hastigheden på motorvejsnettet og det omkringliggende vejnet sænkes til maksimalt henholdsvis 80 km/t og 50 km/t. Analysen er baseret på en række samfundsøkonomiske beregninger.
På den baggrund gik borgmestre i Silent City-samarbejdet i april 2023 i pressen med en opfordring til dialog med relevante ministre om hastighedsnedsættelse som virkemiddel til at hjælpe støjplagede borgere.
Opfordringen gav genlyd i pressen med mere end 30 omtaler og opbakning fra andre støjplagede kommuner. Læs pressemeddelelsen her.
Partnere i Silent City-samarbejdet
Albertslund, Brøndby, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Køge, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Solrød, Vallensbæk samt Region Hovedstaden.
Kontakt
Chefprojektleder
Sif Enevold
sif.enevold@gate21.dk
Living Lab
Silent City tester og demonstrerer løsninger
Silent City-kommunerne danner rammen for et samlet Living Lab, hvor vi tester og demonstrerer konkrete løsninger indenfor trafikstøjsområdet. Formålet er at sætte fokus på trafikstøj og at vise mulighederne for at bekæmpe støj fra trafikken samt resultaterne af det.
Samtidig er det naturligvis ønsket, at de testede løsninger kan skaleres og bruges i andre kommuner.
Se de testede løsninger og find inspiration nedenfor.
Roligbolig.dk
Find flere gode eksempler på støjbekæmpelse i og ved boliger.
Miljøskærm – Innovativ støjskærm i Vallensbæk
I Vallensbæk Kommune er Silent City’s første demonstrationsprojekt blevet sat op – en helt ny type støjskærm af brugte vindmøllervinger. Støjskærmen er 82 meter lang og 2 meter høj og er placeret på Sdr. Ringvej langs ni parceller i forlængelse af støjskærmen foran Kaffehaven i Vallensbæk.
Støjabsorberende autoværn i Vallensbæk og Ishøj
Virksomheden NAG1 har udviklet og patenteret et CE-mærket autoværn, der med unikt design ændrer et standardautoværn til en lav støjskærm, der kan dæmpe en del af støjen fra vej og dæk. NAG1’s støjdæmpende autoværn, EasyRail, har Sigma-stolper, som er de mest anvendte til almindelige autoværn langs motor- og landeveje i Europa.
Stillebænken
Arkitekter fra G9 Landskab, Park og Byrum har i et samarbejde med FORCE Technology udviklet en ‘Stillebænk’, der er sat op i Vallensbæk Kommune ved en fodboldgolfbane i et grønt, åbent naturområde. Stillebænken er et eksempel på, hvordan byrumsinventar kan værne mod trafikstøj. Området er udfordret af, at Ringstedbanen og Holbækmotorvejen kører lige ved siden af fodboldgolfbanen og det grønne naturområde, hvilket betyder, at området er stærkt støjplaget.
Vejstøj måles, beregnes og formidles i realtid
Kort, der geografisk viser, hvor trafikstøjen, er størst – såkaldte støjkort – laves kun hvert femte år og baserer sig på beregnede støjdata som årlige gennemsnitsværdier. Den udfordring tog SoundEar og FORCE Technology op i et udviklingssamarbejde, hvor Albertslund Kommune stillede Roskildevej til rådighed. Hver blev testet nye sensorløsninger der gør det lettere at supplere støjkortene med rigtige støjmålinger, som kan vise den aktuelle situation og variationerne over timer, døgn og år.
Rolig Have
I Rolig Have har en bred partnerkreds undersøgt effekten af at sætte støjhegn op i lokale haver. Formålet har været at skabe mindre, afgrænsede områder i haverne, hvor støjen er væsentligt reduceret. Projektet har blandt andet undersøgt, hvordan man udvikler løsninger, der tager hensyn til udformning og materialevalg, samt viden om den faktiske støjdæmpende virkning.
Lydlandskabsmåling i Storgården
Københavns Kommune står i 2019 overfor at skulle planlægge renovering af gårdmiljøet ved Storgården i København Nordvest med fokus på klimatilpasning og håndtering af regnvand, hvilket også giver mulighed for at skabe en god og grøn gårdhave. Beboerne er blevet inddraget i processen og har også ytret ønske om en rolig oase.
Nye lydvinduer mod trafikerede Jyllingevej
I udlejningsejendommen Jyllingevej 30-32 kan man meget tydeligt høre den store mængde trafik fra Jyllingevej. Tidligere var trafikstøjen en meget stor gene for beboerne, og flere af beboern var meget bekymrede for de mulige helbredsmæssige konsekvenser af støjen.
Nye fortsatsrammer i en af Københavns bevaringsværdige bygninger
For at teste de mange forskellige muligheder der er, når det gælder forsatsløsninger, lagde foreningen i foråret 2019 hus til et demonstrationsprojekt, hvor fem forskellige glarmestre hver især har givet deres bud på en forsatsramme, som kan optimere lydisoleringen i vinduet.
Viden om trafikstøj
Viden om trafikstøj
Her finder du en række rapporter og analyser om trafikstøj, dets konsekvenser og mulige løsninger for at dæmpe trafikstøjen.
Undersøgelsen har til formål at afdække mulighederne for at kunne anvende solceller på støjskærme, herunder afdækning af tilgængelige skærmløsninger og muligheder for tilkobling ti...
Publikationen er en håndsrækning til kommuner, der gerne vil hjælpe støjplagede borgere med råd og vejledning. Indholdet er en række råd og anbefalinger til borgere, der overvejer ...
Rapport: I projektet Rolig Have 2.0 er der sat fokus på nye, permanente støjhegn i private haver for at skabe mere rolige og brugbare udeområder i støjplagede boligkvarterer. Rappo...
Analyse af beplantningers effekt på trafikstøj. Rapporten beskriver brugen af beplantning som en metode til at nedsætte støjgenen hos beboere tæt ved en vej. Rapporten kommer bland...
Analysen belyser de støjmæssige og trafikale konsekvenser af at sænke hastighedsgrænserne på motorvejsnettet og større kommunale trafikveje i omegnskommunerne til København.
Rapporten behandler tilfælde af sygdom og død i Region Hovedstaden og Danmark som følge af vejtrafikstøj. Baseret på den tilgængelige internationale forskning vurderer rapporten, ...
Dette inspirationskatalog vil give kommuner og andre interesserede viden og inspiration om nogle af de muligheder, der er for at reducere trafikstøjen og dens følgevirkninger. Det ...
Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Hvidbogen her viser, at mulighederne er til ste...
Vejledningen behandler, hvordan man inddrager og håndterer interne lydforhold og støjhensyn ved renovering af almene boliger. Vejledningen henvender sig til afdelingsbestyrelser, b...
Vejledningen belyser, hvordan man inddrager og håndterer trafikstøj og støjhensyn ved renovering af almene boligafdelinger. Vejledningen henvender sig til afdelingsbestyrelser, bol...
Arrangementer
Afholdte arrangementer
Seminar: Trafikstøj i byer – fra plan til initiativ!
Den 4. juni 2024 afholder vi et seminar om Trafikstøj i byer – fra plan til initiativ! På seminaret den 4. juni 2024 kan du fordybe dig i emnet trafikstøj, når vi viser et potpourri af nye initiativer og planer samt nogle af de løsninger, der kan dæmpe trafikstøj. Mange af landets kommuner har den seneste tid arbejdet på højtryk for at færdiggøre helt nye støjhandlingsplaner. Planerne indeholder en lang række initiativer til at reducere støj i støjplagede byområder. Desuden er mange nysgerrige på beplantningens effekter på støj, samt hvordan vi kan støtte borgere med at dæmpe støj omkring deres egen bolig?
Find PowerPoint fra arrangementet her.
Debatmøde: Trafikstøj kræver mere handling!
Den 29. september 2021 satte vi fokus på trafikstøj. Her kunne man blandt andet møde politikere, få svar på spørgsmål om trafikstøj og give inputs til det politiske arbejde med trafikstøj.
Netværksdage: Fremtidens Mobilitet Nu!
Den 28. og 29. september 2021 inviterede Gate 21 partnere, medlemmer og venner til netværksdage om bæredygtig mobilitet og byplanlægning.
Webinar: Trafikstøj kræver handling – hvad kan de støjreducerende teknologier i dag?
Den 16. juni 2021 afholdt Silent City webinar omhandlende status på udvikling af støjreducerende løsninger, og hvordan fremtiden ser ud for kommunernes kamp mod støj.
Webinar: Trafikstøj – omfang og konsekvenser
Den 29. april 2020 – på International Noise Awareness Day – inviterede Silent City til webinar sammen med Region Hovedstaden, Saint Gobain og Bloxhub.
Seminar/webinar: Hvad er fremtiden for støjreducerende belægninger?
Den 7. oktober 2020 satte Silent City fokus på støjreducerende belægninger. Her fokuserede vi på effekten af de støjreducerende belægninger og den seneste udvikling på området.
Seminar: Temamøde om støj
Den 3. december 2019 afholdt vi seminar om lyd og støj i den almene boligsektor.
Seminar: Jordvolde
Den 8. maj 2019 satte Gate 21 endnu engang trafikstøj på dagsordenen, da der blev afholdt et seminar om jordvolde.
Seminar: Kommunale støjpuljer
Den 21. november 2019 satte projektet Trafikstøj og Løsninger fokus på, hvordan vi kan komme problemet med trafikstøj til livs – denne gang med seminar om kommunale støjpuler.
Folkemøde: Det støjer stadig
Den 1. oktober 2018 blev der afholdt ”Det Støjer Stadig”, et folkemøde om trafikstøj i samarbejde med Vestegnens Trafikforum, Force Technology og Danish Sound Network.
Konference: Trafikstøj: En overset samfundsudfordring
Vestegnens Trafikforum og Gate 21 afholdt sammen konferencen på Christiansborg den 18. maj 2016.
Roligbolig.dk
Find flere gode eksempler på støjbekæmpelse i og ved boliger.