Gate 21 / Nyheder / Mobilitet / Europæisk projekt deler ny læring om grøn mobilitet uden for større byer
28. februar 2022
Europæisk projekt deler ny læring om grøn mobilitet uden for større byer
Flexbusser on-demand. Station for delebiler. E-ladcykler til vareudbringning. Og et hoteltilbud: Bed and Bike. Det er nogle af de mobilitetsløsninger et europæisk projekt har testet – og som de nu deler viden om i et spritnyt White Paper.
af Lene Ulsted Carlsen | 28. februar – 2022 | Mobilitet
Vil du vide mere om grøn mobilitet uden for større byer? Så kan du måske blive klogere i et helt nyt White Paper udgivet af projektet MOVE. Her har elleve projektpartnere fra Holland, Belgien, Tyskland, Storbritannien og Danmark belyst de erfaringer, de har gjort med co-creation i projekter i de deltagende lande.
White Paperet har særligt fokus på fire projekter og evalueringen af dem:
Flexbus – en on-demand bus service i landområder – i Belgien
Bed and bike – tilbyd hotelgæster en parkeringsplads ved hotellet og en cykel til sightseeing – i Holland
Station for E-delebiler – delebiler udlånes fra en delebilsstation centralt i området til alle fra lokalområdet, studerende og medarbejdere i lokale virksomheder – i Tyskland
E-cargo bikes – levering dør-til-dør for små virksomheder – i Skotland
Du kan se og høre mere om projektet i denne animation:
Samskabelse kræver tid og planlægning
Alle løsninger, der er testet i MOVE-projektet, er opstået i samskabelses processer mellem flere aktører. Det har givet en række læringer som eksempelvis:
Det er afgørende at øge kendskabet om mobilitetsudfordringer
Der skal udvikles metoder, der gør det muligt at måle kvaliteten af samskabelsesprocessen
Begynd i det små
Tag dig tid til at skabe et netværk af interessenter
Tag potentielle brugere af designprocessen med
Hav øje for alle sociale værdier i et koncept
Det kan du også læse meget mere i projektets White Paper her.
Om MOVE
Mobility Opportunities Valuable for Everybody
Nye løsninger som eksempelvis delebiler, delecykler og bedre kombinationsrejser vokser frem. Men uden for større byer gør lange afstande og for få brugere, at både den kollektive trafik og de nye mobilitetstilbud er for dyre, og flere bliver afhængige af at have egen bil.
For at løse disse problemer har MOVE arbejdet med en ny tilgang til at udvikle bæredygtige mobilitetsinitiativer gennem samskabelse mellem lokale myndigheder, videncentre, lokale økonomiske aktører og borgere. MOVE har arbejdet med fire pilotprojekter i Holland, Belgien, Storbritannien og Tyskland.
Gate 21’s rolle i projektet er at udbrede viden til kommunerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Varighed: August 2018 – februar 2022
Partnere: HZ University of Applied Sciences, The Netherlands, Universiteit Gent, Belgium, Gemeente Middelburg, The Netherlands, Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het GEwest Mechelen en Omgeving (IGEMO), Belgium, Georg August Universität Göttingen, Germany, Gate 21, The Highlands and Islands Transport Partnership, United Kingdom, NHS Highland, United Kingdom, Advier, The Netherlands, Landkreis Northeim, Germany.
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Europæisk projekt deler ny læring om grøn mobilitet uden for større byer
Europæisk projekt deler ny læring om grøn mobilitet uden for større byer
Flexbusser on-demand. Station for delebiler. E-ladcykler til vareudbringning. Og et hoteltilbud: Bed and Bike. Det er nogle af de mobilitetsløsninger et europæisk projekt har testet – og som de nu deler viden om i et spritnyt White Paper.
af Lene Ulsted Carlsen | 28. februar – 2022 | Mobilitet
Vil du vide mere om grøn mobilitet uden for større byer? Så kan du måske blive klogere i et helt nyt White Paper udgivet af projektet MOVE. Her har elleve projektpartnere fra Holland, Belgien, Tyskland, Storbritannien og Danmark belyst de erfaringer, de har gjort med co-creation i projekter i de deltagende lande.
White Paperet har særligt fokus på fire projekter og evalueringen af dem:
Du kan se og høre mere om projektet i denne animation:
Samskabelse kræver tid og planlægning
Alle løsninger, der er testet i MOVE-projektet, er opstået i samskabelses processer mellem flere aktører. Det har givet en række læringer som eksempelvis:
Det kan du også læse meget mere i projektets White Paper her.
Om MOVE
Mobility Opportunities Valuable for Everybody
Nye løsninger som eksempelvis delebiler, delecykler og bedre kombinationsrejser vokser frem. Men uden for større byer gør lange afstande og for få brugere, at både den kollektive trafik og de nye mobilitetstilbud er for dyre, og flere bliver afhængige af at have egen bil.
For at løse disse problemer har MOVE arbejdet med en ny tilgang til at udvikle bæredygtige mobilitetsinitiativer gennem samskabelse mellem lokale myndigheder, videncentre, lokale økonomiske aktører og borgere. MOVE har arbejdet med fire pilotprojekter i Holland, Belgien, Storbritannien og Tyskland.
Gate 21’s rolle i projektet er at udbrede viden til kommunerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Varighed: August 2018 – februar 2022
Partnere: HZ University of Applied Sciences, The Netherlands, Universiteit Gent, Belgium, Gemeente Middelburg, The Netherlands, Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het GEwest Mechelen en Omgeving (IGEMO), Belgium, Georg August Universität Göttingen, Germany, Gate 21, The Highlands and Islands Transport Partnership, United Kingdom, NHS Highland, United Kingdom, Advier, The Netherlands, Landkreis Northeim, Germany.
Støtte: MOVE er støttet af Interreg North Sea Region.
MOVE er støttet af
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...