Giv et politisk skatteskub – og skab flere cyklister
Åbent brev til skatteminister: Indfør et befordringsfradrag for cyklister og fjern beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler. Det foreslår Cyklistforbundet, KMD, Gubra og Gate 21 i et brev til skatteminister Jeppe Bruus.
af Lene Ulsted Carlsen | 12. juni – 2022 | Mobilitet
Selvom vi i Danmark bryster os af at være et cykelland, så viser undersøgelser fra DTU, at cykeltrafikken er faldet siden 2014 – og endnu værre, at vores børn cykler mindre. Derfor er Gate 21 gået sammen med Cyklistforbundet, biotekvirksomheden Gubra og IT-virksomheden KMD om at opfordre skatteministeren Jeppe Bruus til at introducere et særligt befordringsfradrag målrettet cyklister og til at se på de komplekse skatteregler for medarbejdere, der arbejder i virksomheder, som gerne vil bakke op om grøn transport ved eksempelvis at stille arbejdsgiverbetalte cykler til rådighed.
Og det giver samfundsmæssig god mening at få flere til at cykle. For ifølge Transportministeriets nyeste tal cykling en samfundsøkonomisk gevinst på cirka 8 kroner for hver kilometer, borgerne lægger i cyklens pedaler frem for i bilens.
“Cykelfradraget er et skarpt lille eksempel på, hvordan de rigtige incitamenter i økonomien kan være både en gevinst for klimaet, sundheden og for samfundsøkonomien. Derfor bør fradraget være en del af en nytænkning af hele mobilitetsområdet, så cyklen tænkes bedre ind.”
Sofus Rex, direktør i Gate 21 til Politiken
Forslaget i brevet er at introducere et særligt befordringsfradrag målrettet cyklisterne. Det vil sige, at cyklister der cykler mellem 6-24 kilometer til og fra arbejde også vil have mulighed for fradrag – på lige fod med bilister.
Arbejdsgivere vil gerne hjælpe medarbejderne op på cyklen
Flere virksomheder står klar til at hjælpe medarbejderne op på cyklen. Det giver nemlig sundere medarbejdere – og dermed færre sygedage – og positive effekter i klimaregnskabet.
Virksomhederne kan eksempelvis have et ønske om at tilbyde en arbejdsgiverbetalt cykel eller en cykel betalt over lønnen. Men begge steder mødes de med skattemæssige benspænd, da medarbejderen beskattes af værdien. Derfor opfordrer Gate 21, Cyklistforbundet, KMD og Gubra skatteministeren til at undersøge, hvordan lovændringer kan give virksomheder stærkere muligheder for at bakke op om cyklisme og grøn omstilling.
Se mod udlandet og blive inspireret af ’mobilitetspakker’
I Gate 21 ser vi cyklen som en naturlig del af et samlet grønt transportsystem. Og de to forslag til skatteministeren er blot to af mange værktøjer, vi kan gøre brug af. Derfor opfordrer brevet også skatteministeren til at se mod andre lande, der laver samlede grønne ’mobilitetspakker’.
I Frankrig har regeringen lanceret en ’Bæredygtig mobilitetspakke’, der giver private virksomheder mulighed for at dække ansattes pendling på blandt andet cykel med op til 400 € per år uden at det beskattes.
I Nederlandene er cyklen sidestillet med bilen på arbejdspladserne, så en virksomhed skattefrit kan give medarbejderne 0,19 € per kilometer i befordringstilskud uanset transportmiddel.
Læs hele brevet til skatteminister Jeppe Bruus her. (pdf)
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...
Giv et politisk skatteskub – og skab flere cyklister
Giv et politisk skatteskub – og skab flere cyklister
Åbent brev til skatteminister: Indfør et befordringsfradrag for cyklister og fjern beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler. Det foreslår Cyklistforbundet, KMD, Gubra og Gate 21 i et brev til skatteminister Jeppe Bruus.
af Lene Ulsted Carlsen | 12. juni – 2022 | Mobilitet
Selvom vi i Danmark bryster os af at være et cykelland, så viser undersøgelser fra DTU, at cykeltrafikken er faldet siden 2014 – og endnu værre, at vores børn cykler mindre. Derfor er Gate 21 gået sammen med Cyklistforbundet, biotekvirksomheden Gubra og IT-virksomheden KMD om at opfordre skatteministeren Jeppe Bruus til at introducere et særligt befordringsfradrag målrettet cyklister og til at se på de komplekse skatteregler for medarbejdere, der arbejder i virksomheder, som gerne vil bakke op om grøn transport ved eksempelvis at stille arbejdsgiverbetalte cykler til rådighed.
Og det giver samfundsmæssig god mening at få flere til at cykle. For ifølge Transportministeriets nyeste tal cykling en samfundsøkonomisk gevinst på cirka 8 kroner for hver kilometer, borgerne lægger i cyklens pedaler frem for i bilens.
Forslaget i brevet er at introducere et særligt befordringsfradrag målrettet cyklisterne. Det vil sige, at cyklister der cykler mellem 6-24 kilometer til og fra arbejde også vil have mulighed for fradrag – på lige fod med bilister.
Arbejdsgivere vil gerne hjælpe medarbejderne op på cyklen
Flere virksomheder står klar til at hjælpe medarbejderne op på cyklen. Det giver nemlig sundere medarbejdere – og dermed færre sygedage – og positive effekter i klimaregnskabet.
Virksomhederne kan eksempelvis have et ønske om at tilbyde en arbejdsgiverbetalt cykel eller en cykel betalt over lønnen. Men begge steder mødes de med skattemæssige benspænd, da medarbejderen beskattes af værdien. Derfor opfordrer Gate 21, Cyklistforbundet, KMD og Gubra skatteministeren til at undersøge, hvordan lovændringer kan give virksomheder stærkere muligheder for at bakke op om cyklisme og grøn omstilling.
Se mod udlandet og blive inspireret af ’mobilitetspakker’
I Gate 21 ser vi cyklen som en naturlig del af et samlet grønt transportsystem. Og de to forslag til skatteministeren er blot to af mange værktøjer, vi kan gøre brug af. Derfor opfordrer brevet også skatteministeren til at se mod andre lande, der laver samlede grønne ’mobilitetspakker’.
I Frankrig har regeringen lanceret en ’Bæredygtig mobilitetspakke’, der giver private virksomheder mulighed for at dække ansattes pendling på blandt andet cykel med op til 400 € per år uden at det beskattes.
I Nederlandene er cyklen sidestillet med bilen på arbejdspladserne, så en virksomhed skattefrit kan give medarbejderne 0,19 € per kilometer i befordringstilskud uanset transportmiddel.
Læs hele brevet til skatteminister Jeppe Bruus her. (pdf)
Næste skridt for Fremtidens Cirkulære Sundhedssektor
Sundhedssektorens enorme forbrug af engangsprodukter var i fokus, da vi i november samlede hele værdikæden til en dag, hvor vi dykkede ned i løsninger, udfordringer og fremtidige s...
Kan biokul binde CO2 i højbede?
Med 24 højbede, hvor halvdelen indeholder en blanding af biokul, grus og muldjord, mens de øvrige fungerer som kontrolbede uden biokul, vil Vallensbæk Kommune teste potentialet ved...
Datadrevet indsigt stopper dyre vandspild i kommuner
Vandspild kan være både svært at opdage og en stor økonomisk byrde for kommunerne, men med hjælp fra datadrevne indsigter kan problemerne opdages hurtigt og billigt. Dette er kerne...