For at styrke den kollektive trafik i hovedstadsområdet vil ni kommuner, Region Hovedstaden og Gate 21 etablere det første tværkommunale delemobilitetstilbud i Danmark. Det betyder, at delecykler og -løbehjul vil gøre det lettere for borgerne at komme det sidste stykke fra tog og bus til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Kommunerne og regionen er gået sammen i udviklingsprojektet Delemobilitet i Forstæderne, som over en to-årig periode vil:
udarbejde en fælles aftale med udbydere af delemobilitet
opstille delecykler og -elløbehjul i de ni kommuner på testbasis
undersøge brugernes og udbydernes behov.
Det er projektets mål, at delecykler og -løbehjul bliver et permanent og ensartet tilbud til pendlerne i forstadskommunerne langs den kommende letbane – og dermed gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen. Det vil styrke den kollektive transport og skabe mere bæredygtig mobilitet.
Et projekt der finder svarene undervejs
Delemobilitet i Forstæderne er et udviklingsprojekt, hvor vi i samarbejde med udbyderne af delemobilitet og borgerne finder svarene.
Vi skal blandt andet undersøge, hvor mange cykler og løbehjul der er brug for, hvilke lokationer der er egnede, om der er et godt kundegrundlag, og om der kan skabes en forretningsmodel for udbyderne. Alt sammen forhold der kan ændre sig undervejs, når vi bliver klogere på pendlernes og udbydernes behov.
Projektet forventer at starte test af delecykler og -løbehjul fra stationer i de ni kommuner efter sommeren 2024.
Erfaring viser, at løsninger skal gå på tværs af kommunegrænser
Den fælles indsats mellem de ni kommuner og regionen bygger på erfaringer fra en test af delemobilitet i Glostrup i 2019-2021. Herfra ved vi, at en delemobilitetsløsning ikke kan stå alene i én kommune, men brugerne vil gerne kunne anvende løsningerne til og fra nabokommunerne også. Succesen i den enkelte kommune er altså afhængig af udbyderens andre lokale markeder – Glostrup Kommunes løbehjulsordning var helt afhængig af ordningen i København.
Derfor giver det mening, at kommunerne i Delemobilitet i Forstæderne går sammen – både for at give et godt tilbud til borgerne og skabe en god forretningsmodel for udbyderne.
Skal styrke forretningsmodellen for udbydere I dag er tilbud om delecykler og -løbehjul ved stationer begrænset uden for København og Frederiksberg. Dels fordi antallet af kunder er anderledes – og dels fordi det kræver, at udbyderne indgår aftaler med mange mindre kommuner. Fra testen i Glostrup ved vi, at både brugere og udbydere efterspørger, at delemobilitetsløsninger kan bruges på tværs af kommuner.
Derfor vil projektet gennem den fælles aftale mellem de ni kommuner og delemobilitetsudbydere teste, hvorvidt det større geografiske kundeunderlag og fleksibiliteten på tværs af kommunegrænser for brugerne samlet set giver en bedre forretningsmodel for udbyderne.
Projektet vil desuden i samarbejde med kommunerne og udbyderne udvikle et koncept for ’vejvisning’, som letter brugernes vej fra tog og bus til delecykler eller -løbehjul.
Foto
Fotoet er til inspiration – fra Lergravsparkens station, hvor delemobilitet skaber sammenhæng i rejsen med den offentlige transport. Projektet har endnu ikke valgt udbyder af delemobilitløsninger. Foto: Region Hovedstaden
Udbud
Projektet har den 1. maj 2024 offentliggjort et udbud på delemobilitet. Du finder udbudsmaterialet ved at klikke på knappen nedenfor.
Deadline for at indsende et tilbud på udbuddet er den 3. juni 2024, klokken 8:00.
Efter markedsafdækningsmødet den 9. februar har projektet afholdt flere 1:1 møder med udbydere for at kvalificere udbudsmaterialet. Udbydernes svar er opsummeret i nedenstående dokument.
Delemobilitet i Forstæderne
Delemobilitet i Forstæderne
For at styrke den kollektive trafik i hovedstadsområdet vil ni kommuner, Region Hovedstaden og Gate 21 etablere det første tværkommunale delemobilitetstilbud i Danmark. Det betyder, at delecykler og -løbehjul vil gøre det lettere for borgerne at komme det sidste stykke fra tog og bus til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Kommunerne og regionen er gået sammen i udviklingsprojektet Delemobilitet i Forstæderne, som over en to-årig periode vil:
Det er projektets mål, at delecykler og -løbehjul bliver et permanent og ensartet tilbud til pendlerne i forstadskommunerne langs den kommende letbane – og dermed gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen. Det vil styrke den kollektive transport og skabe mere bæredygtig mobilitet.
Et projekt der finder svarene undervejs
Delemobilitet i Forstæderne er et udviklingsprojekt, hvor vi i samarbejde med udbyderne af delemobilitet og borgerne finder svarene.
Vi skal blandt andet undersøge, hvor mange cykler og løbehjul der er brug for, hvilke lokationer der er egnede, om der er et godt kundegrundlag, og om der kan skabes en forretningsmodel for udbyderne. Alt sammen forhold der kan ændre sig undervejs, når vi bliver klogere på pendlernes og udbydernes behov.
Projektet forventer at starte test af delecykler og -løbehjul fra stationer i de ni kommuner efter sommeren 2024.
Erfaring viser, at løsninger skal gå på tværs af kommunegrænser
Den fælles indsats mellem de ni kommuner og regionen bygger på erfaringer fra en test af delemobilitet i Glostrup i 2019-2021. Herfra ved vi, at en delemobilitetsløsning ikke kan stå alene i én kommune, men brugerne vil gerne kunne anvende løsningerne til og fra nabokommunerne også. Succesen i den enkelte kommune er altså afhængig af udbyderens andre lokale markeder – Glostrup Kommunes løbehjulsordning var helt afhængig af ordningen i København.
Derfor giver det mening, at kommunerne i Delemobilitet i Forstæderne går sammen – både for at give et godt tilbud til borgerne og skabe en god forretningsmodel for udbyderne.
Skal styrke forretningsmodellen for udbydere
I dag er tilbud om delecykler og -løbehjul ved stationer begrænset uden for København og Frederiksberg. Dels fordi antallet af kunder er anderledes – og dels fordi det kræver, at udbyderne indgår aftaler med mange mindre kommuner. Fra testen i Glostrup ved vi, at både brugere og udbydere efterspørger, at delemobilitetsløsninger kan bruges på tværs af kommuner.
Derfor vil projektet gennem den fælles aftale mellem de ni kommuner og delemobilitetsudbydere teste, hvorvidt det større geografiske kundeunderlag og fleksibiliteten på tværs af kommunegrænser for brugerne samlet set giver en bedre forretningsmodel for udbyderne.
Projektet vil desuden i samarbejde med kommunerne og udbyderne udvikle et koncept for ’vejvisning’, som letter brugernes vej fra tog og bus til delecykler eller -løbehjul.
Foto
Fotoet er til inspiration – fra Lergravsparkens station, hvor delemobilitet skaber sammenhæng i rejsen med den offentlige transport. Projektet har endnu ikke valgt udbyder af delemobilitløsninger.
Foto: Region Hovedstaden
Udbud
Projektet har den 1. maj 2024 offentliggjort et udbud på delemobilitet. Du finder udbudsmaterialet ved at klikke på knappen nedenfor.
Deadline for at indsende et tilbud på udbuddet er den 3. juni 2024, klokken 8:00.
1:1 Dialogmøder
Efter markedsafdækningsmødet den 9. februar har projektet afholdt flere 1:1 møder med udbydere for at kvalificere udbudsmaterialet. Udbydernes svar er opsummeret i nedenstående dokument.
Markedsafdækningsmøde
Projektet har den 9. februar 2024 afholdt et markedsafdækningsmøde for at afdække mulighederne og løsninger forud for et udbud.
Partnere
Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Herlev Kommune, Ishøj Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Rødovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Region Hovedstaden som projektejer og Gate 21 som projektleder.
Finansiering
Projektet er finansieret af Region Hovedstaden.
Kontakt
Ronja Sørensen, Gate 21
ronja.soerensen@gate21.dk
2339 9749
Morten Heile Hass, Region Hovedstaden
morten.heile.hass@regionh.dk
2138 6298
Varighed
September 2023 – december 2025