For at styrke den kollektive trafik og få flere til at cykle i hovedstadsområdet har ni kommuner, Region Hovedstaden og Gate 21 etableret det første tværkommunale delecykeltilbud i Danmark. Det betyder, at delecykler gør det lettere for borgerne at komme det sidste stykke fra tog og bus til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Kommunerne og regionen er gået sammen i udviklingsprojektet Delemobilitet i Forstæderne, som over en to-årig periode har:
lavet en fælles aftale med udbyderen Dott
på testbasis fra september 2024 til december 2025 opstillet 1.800 delecykler og etableret cirka 240 hubs, hvor delecyklerne kan hentes og afleveres i og på tværs af de ni kommuner
løbende undersøger brugernes og udbydernes behov gennem en evaluering i foråret 2025 og igen i vinteren 2025.
Det er projektets mål, at delecykler bliver et permanent og ensartet tilbud til pendlerne i forstadskommunerne langs den kommende letbane – og dermed gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen. Det vil styrke den kollektive transport og skabe mere bæredygtig mobilitet.
Projektet indeholder en option på at forlænge projektet med et år, såfremt kommuner og Dott er interesseret i forlængelse. Projektet skal afdække muligheden for en mere længevarende forlængelse.
Et projekt der finder svarene undervejs
Delemobilitet i Forstæderne er et udviklingsprojekt, hvor vi i samarbejde med udbyderen Dott og borgerne finder svarene.
Vi skal blandt andet undersøge, hvor mange cykler der er brug for, hvilke lokationer der er egnede, om der er et godt kundegrundlag, og om der kan skabes en forretningsmodel for udbydere. Alt sammen forhold der kan ændre sig undervejs, når vi bliver klogere på pendlernes og udbydernes behov.
Projektet har i foråret 2024 afholdt en udbudsproces, som du kan læse mere om i kolonnen til højre. Valget faldt på delecyklerne fra Dott.
Erfaring viser, at løsninger skal gå på tværs af kommunegrænser
Den fælles indsats mellem de ni kommuner og regionen bygger på erfaringer fra en test af delemobilitet i Glostrup i 2019-2021. Herfra ved vi, at en delemobilitetsløsning ikke kan stå alene i én kommune, men brugerne vil gerne kunne anvende løsningerne til og fra nabokommunerne også. Succesen i den enkelte kommune er altså afhængig af udbyderens andre lokale markeder – Glostrup Kommunes løbehjulsordning var helt afhængig af ordningen i København.
Derfor giver det mening, at kommunerne i Delemobilitet i Forstæderne går sammen – både for at give et godt tilbud til borgerne og skabe en god forretningsmodel for udbyderne.
Skal styrke forretningsmodellen for udbydere
I dag er tilbud om delecykler og -løbehjul ved stationer begrænset uden for København og Frederiksberg. Dels fordi antallet af kunder er anderledes – og dels fordi det kræver, at udbyderne indgår aftaler med mange mindre kommuner. Fra testen i Glostrup ved vi, at både brugere og udbydere efterspørger, at delemobilitetsløsninger kan bruges på tværs af kommuner.
Derfor vil projektet gennem den fælles aftale mellem de ni kommuner og delemobilitetsudbydere teste, hvorvidt det større geografiske kundeunderlag og fleksibiliteten på tværs af kommunegrænser for brugerne samlet set giver en bedre forretningsmodel for udbydere.
Efter markedsafdækningsmødet den 9. februar har projektet afholdt flere 1:1 møder med udbydere for at kvalificere udbudsmaterialet. Udbydernes svar er opsummeret i nedenstående dokument.
Delemobilitet i Forstæderne
Delemobilitet i Forstæderne
For at styrke den kollektive trafik og få flere til at cykle i hovedstadsområdet har ni kommuner, Region Hovedstaden og Gate 21 etableret det første tværkommunale delecykeltilbud i Danmark. Det betyder, at delecykler gør det lettere for borgerne at komme det sidste stykke fra tog og bus til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Kommunerne og regionen er gået sammen i udviklingsprojektet Delemobilitet i Forstæderne, som over en to-årig periode har:
Det er projektets mål, at delecykler bliver et permanent og ensartet tilbud til pendlerne i forstadskommunerne langs den kommende letbane – og dermed gør det mere attraktivt for borgerne at tage tog, bus og Hovedstadens Letbane og forbedre tilgængeligheden til de mange virksomheder i området langs letbanen. Det vil styrke den kollektive transport og skabe mere bæredygtig mobilitet.
Projektet indeholder en option på at forlænge projektet med et år, såfremt kommuner og Dott er interesseret i forlængelse. Projektet skal afdække muligheden for en mere længevarende forlængelse.
Et projekt der finder svarene undervejs
Delemobilitet i Forstæderne er et udviklingsprojekt, hvor vi i samarbejde med udbyderen Dott og borgerne finder svarene.
Vi skal blandt andet undersøge, hvor mange cykler der er brug for, hvilke lokationer der er egnede, om der er et godt kundegrundlag, og om der kan skabes en forretningsmodel for udbydere. Alt sammen forhold der kan ændre sig undervejs, når vi bliver klogere på pendlernes og udbydernes behov.
Projektet har i foråret 2024 afholdt en udbudsproces, som du kan læse mere om i kolonnen til højre. Valget faldt på delecyklerne fra Dott.
Erfaring viser, at løsninger skal gå på tværs af kommunegrænser
Den fælles indsats mellem de ni kommuner og regionen bygger på erfaringer fra en test af delemobilitet i Glostrup i 2019-2021. Herfra ved vi, at en delemobilitetsløsning ikke kan stå alene i én kommune, men brugerne vil gerne kunne anvende løsningerne til og fra nabokommunerne også. Succesen i den enkelte kommune er altså afhængig af udbyderens andre lokale markeder – Glostrup Kommunes løbehjulsordning var helt afhængig af ordningen i København.
Derfor giver det mening, at kommunerne i Delemobilitet i Forstæderne går sammen – både for at give et godt tilbud til borgerne og skabe en god forretningsmodel for udbyderne.
Skal styrke forretningsmodellen for udbydere
I dag er tilbud om delecykler og -løbehjul ved stationer begrænset uden for København og Frederiksberg. Dels fordi antallet af kunder er anderledes – og dels fordi det kræver, at udbyderne indgår aftaler med mange mindre kommuner. Fra testen i Glostrup ved vi, at både brugere og udbydere efterspørger, at delemobilitetsløsninger kan bruges på tværs af kommuner.
Derfor vil projektet gennem den fælles aftale mellem de ni kommuner og delemobilitetsudbydere teste, hvorvidt det større geografiske kundeunderlag og fleksibiliteten på tværs af kommunegrænser for brugerne samlet set giver en bedre forretningsmodel for udbydere.
Læs mere om projektet i nyhederne her:
Udbud
Projektet har den 1. maj 2024 offentliggjort et udbud på delemobilitet. Du finder udbudsmaterialet ved at klikke på knappen nedenfor.
Udbuddet blev vundet af Dott i juni 2024.
1:1 Dialogmøder
Efter markedsafdækningsmødet den 9. februar har projektet afholdt flere 1:1 møder med udbydere for at kvalificere udbudsmaterialet. Udbydernes svar er opsummeret i nedenstående dokument.
Markedsafdækningsmøde
Projektet har den 9. februar 2024 afholdt et markedsafdækningsmøde for at afdække mulighederne og løsninger forud for et udbud.
Partnere
Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Herlev Kommune, Ishøj Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Rødovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Region Hovedstaden som projektejer og Gate 21 som projektleder.
Finansiering
Projektet er finansieret af Region Hovedstaden og delvist af Interreg North Sea Region.
Kontakt
Anna Thormann Boesen, Gate 21
anna.thormann@gate21.dk
3145 1134
Morten Heile Hass, Region Hovedstaden
morten.heile.hass@regionh.dk
2138 6298
Varighed
September 2023 – december 2025